A gyermekvédelem volt a középpontjában a Jogtudatosan az iskolában című rendezvénysorozat harmadik szakmai napjának, melynek ezúttal is az egyetem jogi kara adott otthont.
Az év elején kezdődött az a programsorozat, mely többféle szempontból vizsgálja az iskolai bántalmazásokat. Ma délelőtt egy működő iskolai gyermekvédelmi rendszerrel ismerkedhettek meg a résztvevők.
Dr. Smuk Péter, a Széchenyi István Egyetem Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Karának dékánja köszöntőjében úgy fogalmazott: „Rendkívül komplex problémáról van szó. A jogi kar a felelősségtudatra próbálja felhívni a szakma figyelmét, arra, hogy a jogászoknak foglalkozni kell a kérdéssel és válaszokat keresni rá.”
Jó partnerekre és jó szakértőkre találtak a vármegyei rendőr-főkapitányságban, az egyetemen belüli munkacsoportokban és a régióban működő szakmai szervezetekben. Maga a téma szomorú és nehéz, mert a tanulással töltött éveknek jól kellene eltelni.
Szabó Csaba őrnagy, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának vezetője is köszöntötte a hallgatóságot. „Hiánypótló ez a rendezvénysorozat, mert valós és mindennapos problémát dolgoz fel. A résztvevőknek iránymutatással szeretnénk segítséget, támogatást nyújtani” – hangsúlyozta.
A szakmai nap középpontjában a Pannonhalmi Bencés Gimnázium és Szakkollégiumban már működő gyermekvédelmi rendszer bemutatása állt.
Dr. Juhász-Laczik Albin bencés szerzetes, az intézmény igazgatója arról beszélt, hogy náluk voltak botrányok, amivel kezdeni kellett valamit. Így dolgozták ki saját rendszerüket. A bencés lelkiség a közösségre épül, a közösségben pedig minden ember számít, nincs olyan, akinek ne lenne lényeges funkciója. Ezért az általuk működtetett jelzőrendszernek mindenki a tagja. Már a hetedikes, legfiatalabb diákokat arra nevelik, hogy ha valami történik, azt jelezni kell.
Jelzőrendszerük három lépcsős, melynek első foka: ha van benned rossz érzés, figyelj oda rá! Vagyis, halljuk meg a saját belső vészharangunkat. A második: a rossz helyzetből szabad kilépni! Az életünk alá- és fölérendeltségi viszonyokból áll, ezeket nem tudjuk kiiktatni. Ez normális, de csak addig, amíg nem történik határátlépés. Ha igen, akkor már baj van. Tulajdonképpen minden zaklatást így lehet meghatározni. A harmadik lépcső: addig menj, amíg valaki meg nem hallgat! Ez azért lényeges, mert lehet, hogy akihez először fordulunk, nem hisz nekünk, elbagatellizálja vagy éppen nem is figyel ránk.
A pannonhalmi bencés gimnáziumban működik egy védelmi csoport, mely négy választott tanárból áll, akiknek az a feladatuk, hogy meghallgassák a hozzájuk fordulót. Ez mindenképpen jó, mert erőt és biztonságot ad, csökkenti a kiszolgáltatottság érzést. Tudatosítani kell a diákokban, hogy a bénultságból van kiút, soha nem vagyunk eszköztelenek. A védelmi csoport, de ezzel együtt az egész pedagógia feladata az, hogy a kor kihívásainak megfelelően újabb és újabb eszközöket találjon, és ezekre megtanítsa a gyerekeket.
A rendezvény a meghívott szakemberek pódiumbeszélgetésével folytatódott.
TV-s szerkesztő: Zombai-Kovács Ákos