Apró kezek és lábak paskolják a vizet a kék medencében. Hallgatom a jól ismert mondókákat, nézem a mosolygó szülőket és az önfeledten pancsoló csöppségeket. Úgy tűnik, a babaúszás nemcsak a piciket boldogítja, hanem jó hatással van a munkába vagy az egyhangú otthonlétbe belefáradt anyukákra, apukákra is. Szakemberekkel beszélgettünk.
Józsa Erika, az Aqua Baby csecsemőúszás oktatója, védőnő:
Ez az egész családnak jó program. A babák mozgásfejlődésére, az idegrendszerük, az izomzatuk, a koordinációs képességük fejlesztésére, a vér- és nyirokkeringésükre egyaránt pozitívan hat, s az immunrendszerük is erősödik. A szocializáció szempontjából is előnyös, hiszen a pici látja, hogy rajta kívül mások is vannak. Nagyon érdekes megfigyelni az egymás felé irányuló érdeklődést ebben a korban.
A búvárreflex velünk született levegő-visszatartási képességünk. A születés után ez a reflex még egy ideig megvan, de mivel nem használjuk, 9-10 hónapos korra visszafejlődik. Tulajdonképpen ezt alakítjuk át egy tanult folyamattá. Mielőtt elkezdjük a foglalkozásokat, arra kérem a szülőket, hogy az esti fürdetésnél végezzenek előgyakorlatokat az arc locsolásával. Így a kicsiket nem éri sokként a merülés. A vízbiztonság később annyira kifejlődik a merülés elsajátítása által, hogy a kétéveseket már a fegyelmezettségre kell nevelni, hiszen annyira szeretnek a víz alatt, hogy bármikor beugranának.
Kisgyermekeknél a túl laza és a túl kötött izomzat sem egészséges, a vízben elvégzett különböző feladatokkal ezekre is jó hatást tudunk gyakorolni.
Védőnőként egész más szempontból is megfigyelhetem a babákat a vízben való mozgás közben, mint egy szokásos státuszvizsgálaton. Könnyebben ki tudom szűrni az esetleges problémákat, s ilyenkor javasolom a szülőknek, hogy forduljanak szakorvoshoz, gyógytornászhoz.
Olivér imádja a vizet
A két és fél éves kisfiú édesanyjával, Simon Zsófiával három hónapos kora óta jár babaúszásra. A fiatal anya számára a vízbiztonság kialakítása volt a legfontosabb szempont, és az, hogy gyermeke ne féljen a víztől. Úgy gondolja, Oli nemcsak a mozgásban egyre ügyesebb, hanem beszéde is sokat fejlődött a daloknak, mondókáknak köszönhetően. Ugyancsak szembetűnő jó egyensúlyérzéke és bátorsága.
Dr. Beke Ágnes gyermekneurológus
Gyermekideggyógyászként rendkívül fontosnak tartom a mozgást, főleg az első életévben. Ebben a szakaszban a mozgás viszi a fejlődést előre. A vízben való mozgás pedig egészen más fajta, sokkal szabadabb, könnyebben, folyamatosabban és harmonikusabban kivitelezhető, mint a szárazföldön. Ezért ez nagyon jó élmény a csecsemőnek, a kisgyermeknek és a nagyobbaknak is. A babaúszás a mozgásfejlődésen kívül segít a harmonikus szülő-gyermek kapcsolat kialakításában és elmélyítésében. Azt tanácsolom a szülőknek, hogy a foglalkozások megkezdése előtt kérjék ki a házi gyermekorvos véleményét. Bizonyos fejlődési anomáliák, vagy fertőzésre való hajlam esetén ugyanis nem javasolt a babaúszás.
Farkas Fanni, a Stilianos Babauszoda vezető oktatója is járt gyermekként úszni, de nem tetszett neki, ahogy tanították. Ma is emlékszik, ahogy bedobták a medencébe és lenyomták a fejét a víz alá. Azt mondja, éppen azért lett úszásoktató, hogy ő egy teljesen másfajta élményt adhasson a tanítványainak.
„A kisgyermekek nagyon szeretik a babúszást, hiszen a meleg víz az anyaméh hangulatát kelti, énekelünk, mondókázunk, és sok játékot alkalmazunk az órákon. Természetesen fokozatosan szoktatjuk hozzá őket a vízhez.
Magyarországon elsőként nem a búvárreflexre építünk, vagyis nem azonnal visszük a gyermekeket a víz alá. A tudatos merülést tanítjuk nekik, vagyis várunk, ameddig valamennyire értik, mit szeretnénk, és csak akkor merülünk, ha a gyermek és a szülő is felkészült. Hat-kilenc hónaposan a „merülés” szóra már lehajtják a fejüket, kétéves korra pedig a medence aljáról felhozzák a játékokat. A merülésnek később is hasznát vesszük, a vízbiztosság is ezáltal alakul ki.
Három hónapos kortól tanítunk olyan feladatokat, melyeknek életmentő funkciója lehet. Ilyen a kikapaszkodás, valamint a lebegés. Van olyan baba, amelyik félévesen már lebeg.
Nemcsak mozgásfejlesztést végzünk, hanem komplex készség- és képességfejlesztést. Korosztályok szerint oktatunk. Az egészen kicsiknél a nagy mozgásokat segítjük jobban, s ahogy nőnek, mindig más terület kerül előtérbe. Fejlesztjük a gondolkodásukat, megismerjük a számokat, az állatokat, a színeket. Mindezt észrevétlenül, játszva sajátítják el. Közben folyamatosan mondókázunk, énekelünk. Foglalkozunk az átlagostól eltérő fejlődésű gyerekekkel is, és nagyon pozitív tapasztalataink vannak.”