Az infrastrukturális fejlesztések tekintetében fontos nemzetgazdasági és környezetvédelmi cél az ún. „zöld közlekedés” irányában történő fejlődés, a zéró emissziós közlekedési eszközök hatékony felhasználása - erről beszélt egy sajtótájékoztatón Szeles Szabolcs, Győr alpolgármestere, és Fendt Tamás, a Győri Térségfejlesztési és Projektmenedzsment Kft. szakembere.
A város jelen fejlesztés megvalósításával tökéletesíteni kívánja a közösségi közlekedést, mely hozzájárul a gazdaság fejlődéséhez, valamint a térség színvonalának emeléséhez – hangzott el a december 19-én tartott eseményen.
A projekt megvalósítása során elkészült egy részletes megvalósíthatósági tanulmány és annak részeként egy tervezési program is, melyben számszerűsítve, döntésre előkészítve határozták meg a szükséges beruházásokat, az azokhoz szükséges forrásokat, valamint a szükséges intézkedési terveket. Sor került az elektromos autóbuszok beszerzését megelőző műszaki koncepció kidolgozására, mely a helyi sajátosságokat figyelembe véve tartalmazza az autóbuszok elvárt technikai paramétereit, valamint az autóbuszok tárolására, szervizelésére vonatkozó tanulmányterv is készült – sorolta Fendt Tamás, a Győri Térségfejlesztési és Projektmenedzsment Kft. munkatársa.
Elkészítették az okos megállóhelyek kialakítási koncepcióját, sor került menetrendfejlesztésre és a meglévő menetrendek felülvizsgálatára, valamint az elektronikus jegyrendszer bevezetésére vonatkozó koncepcióterv elkészítése is. Felmérték a közterületi utastájékoztatásra vonatkozó igényeket, és elkészült egy a közösségi közlekedés járatrendszeréhez kapcsolódó parkolóhely-felismerő applikáció is – ezekről Szeles Szabolcs, Győr alpolgármestere beszélt.
A projektben résztvevő szakemberek elkészítettek Győrre vonatkozóan egy zéró zóna kialakításának a koncepcióját, ugyanis az elektromos autóbuszok üzembe állítása lehetővé teszi olyan városi zónák kialakítását, ahová csak olyan járművek léphetnek be, amelyek nem bocsátanak ki környezetszennyező anyagokat. Így városi szabályozással olyan területek lennének kialakíthatóak, amik ugyan korlátozottan érhető el járművekkel – kivétel a zéró károsanyag-kibocsátású és elektromos járművek –, és mégis biztosított az egyéni és a közösségi közlekedés is. Így a városon belül a korábban zsúfolt, zajos és rossz levegőjű, ennek ellenére akár sűrűn lakott területek is egy új életminőség nyújtására lesznek képesek – derült ki a tájékoztatón.
Sor került a tömegközlekedési csomópontok felmérésére, fejlesztési tervének előkészítésére, valamint új megállóhelyek lehetőségeinek vizsgálatára és P+R, B+R parkoló kialakítási koncepciók előkészítésére. A közlekedés tanulmányozása során megvizsgálták a forgalomszabályozási lehetőségeket a közösségi közlekedésben. valamint felmérték a közlekedési szokásokat és elemezték a közösségi közlekedés használatának elemzése.
A projektről bővebb információt a https://gytp.hu/2022/10/05/ikop-3-2-0-15-2022-00042-kozossegi-kozlekedes-fejlesztese-elektromos-autobuszok-beszerzesevel-gyorben-es-gazdasagi-ovezeteben/ oldalon olvashatnak.
A „Közösségi közlekedés fejlesztése elektromos autóbuszok beszerzésével Győrben és gazdasági övezetében” című, IKOP-3.2.0-15-2022-00042 azonosítószámú projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alapból és hazai központi költségvetési előirányzatból valósult meg. A megítélt támogatás összege 524.595.272 Ft.
A projekt az európai unió 524,6 millió forintos vissza nem térítendő támogatásával, a Győri Térségfejlesztési és Projektmenedzsment Kft. kezelésében valósult meg.