A COVID okozta válság és a forgalom jelentős visszaesése után úgy tűnik, új lendületet kap a személyszállítási iparág: egyre többen választják a taxit, mint kényelmi szolgáltatást.
Győrben az utóbbi tíz évben bővült a közlekedési lehetőségek köre. A Győr Bike rendszere 2015 szeptembere óta működik, 2023. február 22-e óta pedig a TIER cégcsoport elektromos rollereit is lehet használni. Az egyre bővülő géppark és a peremkerületekre elhelyezett állomások lehetővé teszik azt, hogy a város két keréken is gyorsan bejárható legyen. Joggal merül fel hát a kérdés, hogy a közösségi közlekedés egyéb formáit, így a taxit igénybe vevők számát milyen irányban mozdította el az alternatív lehetőségek megjelenése.
Gregosits Szilárd, a Duna Taxi szakmai vezetőjének tapasztalatai azt mutatják, hogy járműveik kihasználtságát jelentősen befolyásolja az időjárás és az is, hogy épp fizetés előtt, vagy után vagyunk-e. A COVID csaknem lenullázta a teljes szektort – míg a lezárások első hetében az utasok velük próbálták meg kijátszani a kijárási tilalmat, a későbbi időszak csaknem csődbe vitte az ágazatot. Aki akkor nyugdíj közelében volt, végleg leállította a motort.
„A polgármesteri hivatal a lakosságszámra levetítve maximalizálta a létszámot, ami állandóan telített” – mondta el a szakmai vezető, majd hozzátette: ez győri viszonylatban 140-150 közötti járműszámot jelent. Az állomány fiatalodik annak ellenére is, hogy sokan félnek belevágni a vállalkozói létbe, így többen másodállásként vállalják a fuvarozást.
Az állandó fizetési kötelezettségek mellett az induló költségek is magasak: nagyon sok előírásnak kell megfelelni, több vizsga szükséges és egy olyan jármű is, amely megfelel a szakmai követelményeknek és szabványoknak. A taxiknál kilométerszám-megkötés nincs, az autók maximális életkorát viszont kormányrendelet határozza meg.
Gregosits Szilárd úgy véli, a taxi még mindig egy kényelmi szolgáltatás, így egyáltalán nem, vagy csak nagyon minimális mértékben befolyásolta az alternatív közlekedési lehetőségek bevezetése a forgalmukat. Ők napközben leginkább a betegek rendelőintézetbe szállítását és az ügyintézésre igyekvőket segítik, a hétvégék pedig főként éjszaka, a szórakozóhelyekre induló, vagy onnan távozó vendégek fuvarozásáról szólnak.
A taxizás éledezik, a forgalom pedig mindig attól függ, mennyi pénz van az emberek tárcájában – emelte ki a Duna Taxi szakmai vezetője.