Dézsi doktor, miután felépített egy életeket mentő szívcentrumot, 2020-ban elismert szívgyógyász professzorként lett Győr polgármestere. Húsz pontban ismertette akkor a választási programját, amit az eltelt négy év alatt a Covid-19 világjárvány, az energiaválság és háborús infláció ellenére nemcsak végrehajtott, hanem alaposan túl is teljesített. Jó és eredményes úton járunk, ezért készen állok a folytatásra – nyilatkozta lapunknak.
Győrben az ellenzék már elindította a választási kampányt. Nem tartja egy kicsit korainak?
Számomra ez az időszak is a városvezetői munkáról szól. Nem engedhetem meg magamnak, hogy lényegtelen politikai hangulatkeltések eltereljék erről a figyelmemet. Ahogy egy ember sikeres újraélesztése során is ki tudom zárni a gondolataimból a lényegtelen körülményeket és csak a fontos dolgokra koncentrálok, úgy ebben a helyzetben is pontosan tudom, hogy mi a dolgom. Az a dolgom most is, hogy minden téren Győr működtetésére, az itt élők biztonságára, a rend és tisztaság fenntartására és a tudatos városfejlesztésre koncentráljak.
Természetesen az is a feladatom egy polgármesteri ciklus vége felé, hogy beszámoljak az eddig elvégzett munkáról. Amúgy is szeretek beszélgetni az emberekkel, ahogy ezt már orvosként és az 1994-óta tartó nádorvárosi képviselői munkám során megszoktam. Szóval semmi különös nincs ebben, ahogy mondani szoktam, a munkának egyetlen titka van: csinálni kell. Amikor eljön az ideje, akkor pedig majd örömmel ismertetem a következő ciklusra szóló, ismételten nagyon komoly polgármesteri programomat.
Hogyan értékeli az elmúlt négy évét mint polgármester?
A számok és a tények azt mutatják, hogy a rendszerváltás óta ez a négy év volt az egyik legeredményesebb polgármesteri ciklus. Annak ellenére is, hogy végig kellett menedzselnünk egy Covid-19 világjárványt, az energiaválságot, az ukrajnai háború következtében ránk zúdult menedékáradatot és a háborús inflációt. Ennek fényében lehet igazán sajnálni az előtte, a jólétben elvesztegetett 14 évet.
Amit ígértem, a húsz pontomból tizennyolcat teljesítettünk, kettővel pedig folyamatban vagyunk. Ez röviden felsorolva is rengeteg minden. Talán a legfontosabb, hogy bevezettük Győrben a nyitott városházát! Ez annyit jelent, hogy meghallgatjuk és valóban figyelembe vesszük a győriek véleményét. Együttműködünk a civil szervezetekkel, és együttműködésben, hatalmas tempóban fejlesztjük az egyetemünket. Ez azért fontos, mert a stabil gazdaságot a mai világban leginkább a jól képzett munkaerő tartja itt Győrben hosszabb távon. Orvosként fontosnak tartom a biztonságot. Ezért a háziorvosi ügyeleti ellátást bevittük a kórházba a sürgősségi osztály mellé, és megépítettünk egy szupermodern, új mentőállomást. A hulladékgazdálkodásnak külön céget hoztunk létre, a mára nyereséges GYHG-t, kialakítottunk süllyesztett hulladékgyűjtő szigeteket, ezáltal is tisztább lett a város. Megépítettük az élményfürdőt. A színház előtti térre már készek a tervek, hamarosan indul a munka. A Dunán átvezető új híd, valamint a Szabadhegyet elkerülő 82-es út bevezető szakaszának tervei szintén készek, a következő ciklusban megépülhetnek. Javítjuk az idős emberek életminőségét, a Herman Ottó utcában a napokban átadjuk az országban egyedülálló Nyugdíjas Klubok Házát. Győrnek esélyegyenlőségi és parasport nagykövete lett. Háromezer fát ültettünk, a győri újszülötteknek fát ajándékozva, létrehoztuk a babaligetet. A kulturális élet minden eddiginél színesebb. 922 új parkolóhelyet hoztunk létre! Elkészült a győri napelempark második üteme. Bölcsődék és óvodák felújítása mellett két új bölcsődét is építettünk. Számtalan olyan fejlesztés is van, amit nem is ígértünk, mégis megcsináltuk. Például a sikeres LED-csere programot.
Megalakítottuk a Városrendészetet, új mentőállomást építettünk, felújítottuk a tűzoltóságot, elindítottuk a Zöld Győr környezetvédelmi programot. Ez mind egy jól átgondolt, komplex városfejlesztési program része.
Fontos számomra a helyi értékek mentése és a hagyományaink ápolása. Ezért visszavásároltuk a Várbástyát, a Vaskakas Tavernával, a Radó-szigeti Spartacus-csónakházat, előbbinek elkészültek a kiviteli tervei, neki fogunk állni a felújításnak. Visszakapják eredeti funkciójukat, amiket minden győri polgár használhat majd. Parlamenti képviselőinknek köszönhetően, végre megoldódott a Mosoni-Duna vízszintszabályozása, ehhez a szakemberekkel megalkottuk a helyi vízi KRESZ-t is. Az állandó győri lakosoknak egyre több kedvezményt juttatunk, például a parkolásban, a termálfürdőben, vagy legutóbb a közösségi közlekedésben. Győr története tananyag lett a győri iskolákban, mely már érettségi tételként is szerepel. Számomra, született győriként ez is nagyon fontos.
Rendbe hoztuk a közparkjaink és játszótereink jelentős részét, telepített illemhelyekkel, padokkal, ivókutakkal és napvitorlákkal. Kutyafuttatókat építettünk.
A közlekedés és parkolás területén azért még van mit fejleszteni.
Természetesen, azt én is tudom, de most elindultunk egy dinamikus és komoly eredményeket mutató úton. A feladat komplex. Örököltünk például egy húszéves buszparkot – mi vettünk 52 buszt, így tudtuk a járművek átlagéletkorát 10 év alá csökkenteni. Az ötvenszázalékos buszbérlet- kedvezménnyel pedig azt próbáljuk elérni, hogy aki teheti, az válassza inkább a tömegközlekedést a mindennapokban.
Megörököltünk a 750 km hosszú belső úthálózatból 176 km gyalázatos, folt hátán gödör állapotban lévő utat, amiből már 40 km-t sikerült felújítani. Olyan fontos utakat például, mint az Ipar utca, a Szigethy Attila út, a Reptéri út, a Sió utca, a Vécsey utca, a Jókai utca, a Szent Imre út, a Tatai út és a Kunszigeti út. Most például a Herman Ottó utca felújítása van folyamatban, de kezdődik a napokban a Csokonai utca és hamarosan a korábban teljesen reménytelennek látott Sokorópátkai út felújítása is számos egyéb mellett.
A parkolás is komplex dolog, de nekiálltunk ezen a területen is rendet tenni. Építettünk a négy év alatt három parkolóházat, egyet a vásárcsarnok mellett, egyet a kórház mellett, egyet pedig a Kodály Zoltán út mellett. Ekkora tempójú fejlesztés sem volt még a parkolóbővítés terén Győrben! De, megyünk tovább! További parkolóházak és parkolóbővítések lesznek, a tervek már készülnek. Ami pedig nagyon fontos, hogy a győri emberek számára jelentős kedvezményeket adunk a parkolás területén, bevezetve a Szívügyünk Győr bérletet. A cél az volt, hogy mindenki parkolni tudjon a lakásához és a munkahelyéhez közeli területen. Finomítani pedig mindenen lehet és kell is a tapasztalatok birtokában. Azt azért tudni kell, hogy az is egy terhes örökség, hogy az új városrészek kialakításakor nem gondoskodtak a parkolók megfelelő számú építéséről, többek között azért, mert ebben a városban az építési vállalkozók korábban azt csináltak, amit akartak, valójában egy szűk körük diktálta a feltételeket. Rendet kellett tenni ezen a téren is.
Az Ipari Park 2. fejlesztés jelentős lépés, de ez mintha megosztotta volna a győrieket.
Az Ipari Park 2. az utóbbi 20 év legjelentősebb fejlesztése, mert Győr gazdasági erejét már több mint száz éve a fejlett ipar biztosítja. Szerencsére ezt a győri emberek tudják, és nem lehet őket ezen a területen sem félrevezetni. Azzal próbálták megosztani az embereket, hogy politikai célból olyan akkumulátorgyár telepítésével riogatták a Győrszentivánon élőket, aminek semmi reális alapja nem volt. Amióta a Volkswagen elnöke világosan elmondta, hogy valójában Csehországban terveztek egyetlen ilyen gyárat Kelet-Európában felépíteni, ez a nem létező veszély elmúlt. Persze, nem mondom, hogy egy városvezetőnek nem kell mindig résen lenni, és én nem csak beszélek a környezetvédelemről, hanem orvos-polgármesterként valóban teszek is érte. Vásároltunk egy mobil légszennyezettség-mérőt, amivel a város minden körzetében ellenőrizzük a levegő szennyezettségét. Nekem minden győri egészsége fontos. Ugyanakkor, a győriek jól emlékezhetnek még, az Ipari Park 1. korábbi bővítése során „földmutyi” néven elhíresült történetre is, amelyen akkor magánszemélyek kerestek nagyjából 2,5 milliárdot. Rendőrségi vizsgálat és nyomozás is folyt akkoriban. Ezzel szemben a most általunk létrehozott Ipari Park 2. további 20-25 évre garantálja Győr ipari fejlesztésének lehetőségét és a város nyert 10 milliárd forintot! Na, ez is egy nagy különbség a múlt és a jelen vezetői gyakorlat között. Természetesen ezt a magyar kormány segítségével sikerült megtennünk. Ez is egy példa arra, hogy jól működnek a kormánykapcsolataink.
Az elmondottakból talán az is kiderül, hogy azért szeretnék polgármester maradni, mert vannak a győri polgárokkal közösen megálmodott vízióim a város jövőjével kapcsolatban. Békét és biztos jövőképet akarok teremteni a városban mindenki számára. Nekem az a dolgom, hogy Győr városát továbbra is a siker és fejlődés pályáján kormányozzam, tisztességes polgármesterként. Bízom abban, hogy ebben a Győrt szerető győriek jelentős többsége, ahogy eddig is, a jövőben is támogatni fog.