A versenytársaktól nem félnek, és nincs szándékuk más országból munkaerőt telepíteni Magyarországra – így foglalható össze az az interjú, melyet munkatársunk a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren készített Alfons Dintnerrel, az Audi Hungaria igazgatóságának elnökével.
Igazgató úr, a Győrben harminc évvel ezelőtt letelepedő, s Magyarország egyik legnagyobb exportőrévé fejlődő Audi után a Mercedes is elkezdett prémium kategóriájú autókat összeszerelni hazánkban, Debrecenben pedig a BMW most építi a saját gyárát. Hogyan hat az önök tevékenységére, hogy két nagy német versenytársuk is megjelent Magyarországon? Mennyiben veszélyezteti ez az Audi pozícióját?
Az igazi piaci verseny jelenléte mindig kedvező, kifejezetten jót tesz az innovációs képességek kibontakozásának, a technikai és a gyártástechnológiai fejlődésnek, a kutatás-fejlesztés felgyorsulásának. A képzés színvonalát is óhatatlanul emeli, hiszen csak a naprakész, tudásukban kompetens szakemberekkel lehet megfelelni a verseny kihívásainak. Hogy a kompetencia mekkora érték a világon, azt jól mutatja, hogy szolgáltatásként kínáljuk saját, sikeres kompetenciáinkat például a logisztika, az információtechnika, vagy pénzügyi területen, s ezek iránt igen nagy az érdeklődés a Volkswagen Konszern szerteágazó vállalatcsoportján belül. A versenytől tehát egyáltalán nem félünk, mindig is versenykörülmények között működtünk. Igaz, van annak sajátos kihívása, hogy egy külföldi országban három német járműipari cég is komoly távlatokat tervez.
A különböző – igaz, nem megerősített – hírek szerint néhány külföldi járműipari cég távoli országokból szeretne munkaerőt telepíteni Magyarországra. A jelenleg 12 ezer munkatársat foglalkoztató győri Audinál van-e ilyen szándék vagy kényszer?
Nincs. Az Audi prémiumautókat gyárt, van ehhez 12 ezer jól képzett, elkötelezett munkatársunk. Ők kötődnek a járműgyártáshoz, a motorgyártáshoz, ehhez az egész iparághoz, mert érdekli őket. Ennyire igényes termékeket egyébként elkötelezettség nélkül nem is lehet gyártani. Ehhez hozzátartozik a folyamatos képzés és az ő új iránti nyitottságuk is.
Úgy gondolom, hogy a munkatársainkat nagyon jól megfizetjük. Büszkék vagyunk arra, hogy rendkívül alacsony a fluktuáció. Természetesen a teljesen új, speciális folyamatok megtanításához időlegesen érkeznek hozzánk specialisták, de kizárólag a Volkswagen Konszerntől. Itt is minden esetben az a célunk, hogy a külföldről hozzánk érkező specialisták minél gyorsabban adják át tudásukat magyar munkatársaiknak, akik idővel, immár külföldi támogatás nélkül, önálló felelősséggel végzik munkájukat.
A magyar kormány közismerten támogatja a járműipar fejlesztését. De nem ellenérdekelt-e ebben a német kormány, hiszen a leányvállalatokat más országban alapító cégek előnyei nem elsősorban Németországban érvényesülnek.
Nézze, Németországban senki nem gördít akadályokat a vállalkozások külföldi beruházásai elé. Pontosan tudják, hogy a szabad piac összességében jót tesz minden gazdaságnak, minden országnak. Vannak persze szabályok, gondoljon csak az Európai Unió előírásaira.
Az Unió pontosan meghatározza, hogy egy külföldi céget befogadó ország mi módon és mekkora összeggel támogathatja a letelepedőt. Az Audi és a magyar kormány kapcsolata átlátható, mert a támogatás nyilván számunkra vonzó, de Magyarország számára is igen előnyös, mert sok csatornán át megtérül. Az uniós szabályokat pedig a támogatás során minden esetben betartjuk.