A polgármester új javaslatot terjeszt elő a parkolásról a következő közgyűlésen. Azt indítványozza, hogy a lakossági parkolási bérletek kedvezményeit vizsgálják felül a Győrben állandó lakcímmel élők esetében. Az érintettek kérték ugyanis a parkolási bérlet díjtételének enyhítését több autó esetében. Dr. Dézsi Csaba András úgy véli, jogos, hogy az állandó győri lakcímmel rendelkezők nagyobb kedvezményben részesüljenek. Akik nem állandó győri lakosok, azok Győr városának a település lélekszáma alapján adott juttatások kiszámításánál ugyanis nem számítanak győrinek. Így a munkahelyük által megtermelt iparűzési adót is átcsoportosítják egyéb településekre. A győri lakóhelyű polgárok száma tehát jelentősen befolyásolja a tőlünk évente elvont szolidaritási hozzájárulás összegét, melynek a mértéke tavaly meghaladta a 9 milliárd forintot.
Meglehetősen erős visszhangot váltottak ki az új parkolási zónákra érvényes, már tavaly megszavazott, de csak az idén áprilisban hatályba lépett változások, különös tekintettel a fizetős parkolási zóna bővítése.
Nyilván nem azért döntöttünk így, hogy terheket rójunk a lakosságra. Egy régebbről örökölt helyzetet kell megoldanunk. A lakótelepek, később a társasházak építése során korábban nem számoltak a város akkori vezetői azzal, hogy nagyon sok család két kocsit is üzemeltet majd. Sőt, ha még otthon él a felnőtt korú gyerek, sokszor ő is rendelkezik már autóval. A felszíni parkolóink megteltek, a zöld területeken már nem tudunk és nem is akarunk parkolókat létesíteni. Sajnos az sem ritka jelenség, hogy az ingyenes parkolókat valamiféle lerakatnak használják az emberek, előfordul, hogy a kocsik több héten át állnak egy helyen. Az sem ritka, hogy reggel bejön autóval valaki vidékről dolgozni, s ott hagyja a nem fizető parkolók egyikében a járművet. Ez komoly feszültséget szül, hiszen a helybeliek nem találnak szabad parkolót, körözni kell nekik, keresgélni utcáról utcára. Teljesen megértem, ha ez ellen szót emelnek.
Az ingyenes helyek fizetőssé tétele mennyit javíthat a jelenlegi gyakorlaton?
2011-ben elindult egy tendencia Győrben, mely alapján látható, hogy a tömegközlekedést igénybe vevők száma jelentősen csökkenni kezdett, a személygépkocsit használóké pedig nagy mértékben emelkedett. 2020-ban, a Covid járvány kezdetén a tömegközlekedést már csak kevesen vették igénybe. Érthetően mindenki inkább a saját autójával próbált eljutni úticéljához. Amikor a járvány eltűnt, benzináremelés ide, benzináremelés oda, az emberek zöme maradt a gépkocsihasználatnál, a buszjáratokon utazók száma már nem érte el az “utolsó békeévben” tapasztaltakat. Ez számszerűen azt jelenti, hogy nagyjából tízmillió utazással lett kevesebb a buszjáratokon.
Pedig az embereknek az a meggyőződése, hogy a fizetőzóna kiterjesztése kizárólag a pénzbeszedésről szól.
Szó sincs erről. Először is tudni kell, hogy nagyon sok helyen a helyben lakók kérték a fizető zóna kiterjesztését, hiszen inkább kifizetik a bérletek árát, csak meg tudjanak állni a lakásuk közelében. A fizetőparkoló kijelölés egyébként is mindig elsősorban a parkolást szabályozó eszköz. Azokon a helyeken alkalmazzák, ahol a parkolási igény nagyobb a rendelkezésre álló parkoló helyeknél. A III-as övezet bővítése lakótelepi környezetben történik, ahol az ott lakóknak kevesebb a rendelkezésre álló parkolóhely. A lakossági kedvezményekkel az ott lakókat részesítjük előnyben. Másrészt a buszközlekedés változatlan formában történő fenntartási költsége az elmúlt három év alatt két és félszeresére nőtt. Egészen pontosan 2 és félmilliárd forinttal növekedett, miközben tudjuk, hogy a jelenlegi menetrend további fejlesztésekre szorulna. Ezért a cél az, hogy az emberek ismét használják a helyi autóbusz járatokat, sokkal inkább, mint a saját autójukat. És e mellé még jön – amit már említettem -, hogy a támogatásokat és elvonásokat kizárólag az állandóra bejelentett lakók száma alapján számolják központilag. Ezért kértem, hogy az állandó lakhellyel rendelkezők a gépkocsi számától függetlenül jelentősebb kedvezményt kaphassanak.
Ez mit jelent pontosan?
A következő közgyűlés elé azt a javaslatot viszem, hogy a III/A/B/C/D övezetben minden állandó lakcímmel rendelkező győri lakos minden autója után egyenként csupán havi ezer forintért parkolhasson. Ez egy évre 12 ezer forintot jelent autónként. Szerintem ez már egy rendkívül méltányos díj. Ezzel is ösztönözni szeretnénk az embereket, hogy minél többen állandó lakcímmel éljenek Győrben. Vagyis a kedvezmények igénybe vételének lehetősége pusztán ennyin múlik.
Aki már befizette a jóval magasabb díjat, az futhat a pénze után?
Egyáltalán nem, javaslatom szerint számukra a Győr-Szol Zrt. vissza fogja téríteni a különbözetet.
Említette, hogy más kedvezményeket is bevezetnek.
Igen, amennyiben a közgyűlés megszavazza javaslatomat, akkor egy új bérlettípust vezetünk be, a Szívügyünk Győr bérletet. Ezt azok válthatják ki, akik a III/A/B/C/D övezetekben található, az önkormányzat fenntartásában működő óvodákban, bölcsődékben, valamint az egészségügyi alapellátásban dolgoznak. Háziorvosok, fogorvosok, a mellettük dolgozó asszisztensek, adminisztrátorok és védőnők a munkáltatói igazolás alapján. Illetve azok is kiválthatják ezt a bérletet, akik nem önkormányzati fenntartású oktatási, nevelési, gyermekvédelmi, gyermekjóléti vagy szociális intézményben dolgoznak, amennyiben állandó győri lakhellyel rendelkeznek. Ezzel a bérlettel az intézmény főbejáratától számított 200 méteren belül ugyancsak havi ezer forintért parkolhatnak a munkanapokon.
Az ellenzék azt mondja, hogy önnek ez polgármesterként presztízsveszteség, hiszen utólag vezet be kedvezményeket.
Nekem polgármesterként soha nem presztízsveszteség, ha a megbízóim, vagyis a győri polgárok érdekeit kell szolgálnom. Az a néhány ellenzéki politikus talán fel sem tudja fogni, hogy mennyire hasznos dolog nap mint nap kapcsolatba lenni az emberekkel, meghallgatni őket és figyelembe venni a véleményüket, panaszaikat, vagy adott esetben a kritikájukat. Ez a gondolkodásmód még néhány olyan frakcióban ülő képviselőt is meglep, akik az előző városvezetés alatt szocializálódtak.