Az idei Voices gála karmestercseréjének híre bejárta az országos sajtót. Az adrenalin kellőképpen összerántotta a Győri Filharmonikus Zenekar csapatát a kezdéshez, melyet követően el is indult a „Felfedezések” című évad: a Kis esti zene kamarazenekari koncert egy új helyszínen, az evangélikus templom kertjében csendült fel. A kalandozások folytatódnak, október elején a kiváló társulat távol-keleti turnéra indul, és ismét több ezer ember előtt játszik a legmodernebb hangversenytermekben. A társulat igazgatóját, Fűke Gézát kérdeztük.
Új évaduk címe Felfedezések. Milyen utazások várnak a hazai közönségre?
Egy jól prosperáló művészi alkotóműhelynek időről időre olyan új feladatok elé kell állítani a tagságát, melyek kizökkentik a megszokott kerékvágásból. Olyan, még felfedezésre váró vizekre kormányozzuk stílszerűen a zenekar hajóját, amelyeken fel lehet mérni, hogy mennyire vagyunk rugalmasak, szakmailag érettek ahhoz, hogy ezeknek az új kihívásoknak megfeleljünk. Ebben az utazásban legfontosabb útitársunk a közönségünk, akik szeretetükkel 125 éve folyamatosan biztatnak, támogatnak bennünket.
Melyek az évad kitörési pontjai?
Az idei évad egyik kiemelkedő eseménye az október eleji távol-keleti turnénk. Alig három hét leforgása alatt Berkes Kálmán vezetésével Japánban, Dél-Koreában és Tajvanon lép fel együttesünk. A győri bemutatkozásokat tekintve izgalmasnak ígérkezik egykori karmesterünk, Medveczky Ádám szeptemberi visszatérése, mint ahogy az is, hogy a győri közönség által még nem látott kitűnő karmesterek egész sora – Dobszay Péter, Káli Gábor, Tadaaki Otaka és Petr Popelka – elfogadta meghívásunkat. Nagy dobás lesz az Amadeus Live bérletes koncertünk, a nyolc Oscar-díjat nyert filmet élőben kísérjük, ezúttal egy hölgy, Jessica Cottis vezényletével az Egyetemi Csarnokban. A farsangi koncertünknek ebben az évadban is az Aqua Sportközpont ad otthont.
Emlegette a 125 évet, összeérnek a jubileumok. Tavaly ünnepelte a társulat hivatásossá válásának 50. évét. A novemberi ünnepségen elhangzott beszédének több kulcsmondata is volt. Az egyik ilyen a társulatot összetartó szeretet erejéről szólt. A magas minőségen, szakmaiságon túl mi jellemzi emberileg a győri együttest?
Az életem és egyúttal vezetői hitvallásom egyik legfontosabb alapvetése az egymás iránt érzett tisztelet és szeretet. Meggyőződésem, hogy a szakmai fejlődésünknek, a hatékonyságunknak, a sikereinknek ez az egyik titka. Egy zenekarban a sorsdöntő pillanatokban való egymásrautaltság, az összekapaszkodás, a szenzitív figyelem mind annak a receptúrának a része, mely Győr és az ország büszkeségévé tette ezt az együttest. Mi mindig egy hajóban evezünk és betyárbecsületből a legnehezebb feladatokat is megoldjuk.
Erre a legjobb példa a Voices gálán való bátor helytállás volt, amikor is a meghívott karmester a színpadra érve elesett, nem tudott dirigálni. Percek múltán aztán már Berkes Kálmán bravúros beugrásával elkezdődhetett az est, ami óriási sikert aratott! A karmestercsere előtti pillanat ijesztő volt?
Igen. Ha most az lett volna a feladat, hogy egy Mozart- vagy Beethoven-szimfóniát játsszon a társulat, az talán karmester nélkül is ment volna. Egy operagála külföldi énekesekkel és új művekkel – már sokkal nehezebb feladat. Ezt tudta Berkes Kálmán is, így beugrása szakmailag nehéz és kockázatos döntés volt. Tízből kilenc karmester biztos elutasította volna.
De volt lehetősége nemet mondani?
„Figyelj, Kálmán, próbáljuk meg! Induljunk neki, hátha a vendégkarmesterünk visszatér majd az első három szám után!” – ezzel bátorítottam művészeti vezetőnket az első sokk után. A koncert kezdetének sikere azonban megadta a folytatáshoz szükséges önbizalmat, a karmester és zenekara felszívta magát, maximális koncentrációval szolgáltak az est sikeréért. A koncertmester – mint a próbák alatt folyamatosan jelenlevő vezető – szerepe azonnal felértékelődött, szinte egyenrangú partnerévé vált a karmesterünknek. A szólistákat is nagy dicséret illeti, rugalmasan álltak a feladathoz, figyeltek a zenekarra és a dirigensre.
Három évvel ezelőtt jártak utoljára Japánban. Az októberi távol-keleti turnétól mit vár? Milyen hozadéka lehet?
Az ilyen turnék különlegességnek számítanak, és joggal vetődik fel a kérdés, hogy egy vidéki szimfonikus együttesnek mennyire van helye a nemzetközi zenei élet körforgásában? Azonban a Győri Filharmonikus Zenekarnak feladata, hogy mindent megtegyen annak érdekében, hogy rendszeres vendégszerepléseivel, turnéival vigye városa, hazája jó hírnevét szerte a világban. Három fesztiválon játszunk majd, széles repertoárt viszünk, sok darabot kell kézben tartanunk. A megfeszített munkatempóból, az egymást követő koncertekből szakmailag komolyan lehet építkezni, és ez mindenképpen az együttes javára válik. Emellett a turné csapatépítő tréningnek is felfogható. Az egymás iránt érzett felelősség, odafigyelés, bajtársiasság hatványozottabban szükséges, mint a biztonságot jelentő hazai terepen.
Hogyan inspirálja az együttes tagjait, hogy a turnénak köszönhetően ismét több ezer ember előtt játszhatnak az egymást követő koncerteken?
Izgalommal tölti el őket. A Richter Terem mintegy ötszáz ember befogadására alkalmas. Legutóbb tavaly játszottunk nagy sikerrel Európa legmodernebb koncerttermében, a hamburgi Elbphilharmonie-ban, amikor oda beléptünk, kicsit elcsodálkoztunk, hogy mi bizony más léptékekhez vagyunk szokva. Mióta rendszeresen járjuk a világot, bizonyossá vált, hogy szakmai előrelépésünk szerves részét képezné, ha megépülhetne Győrött egy 21. századi hangversenyterem. Meglátjuk, mit hoz a jövő.
Milyen funkciókkal bír majd az új hangversenyterem?
Bár a Modern Városok Programban hangversenyterem szerepel, elképzeléseink szerint ez egy multifunkcionális tér lenne, ahol a koncerteken túl konferenciákat, sport- és kulturális eseményeket is rendeznénk. A kisterem próbateremként, kamarateremként működne, ahol akár sumo, biliárd vagy éppen táncversenyt is lehetne tartani. A nagyterem az ünnep helyszíne lenne, hangversenyekkel, színházi előadásokkal, könnyűzenei és jazzkoncertekkel, nagyobb összejövetelekkel, bálokkal. Azt mindenképpen hangsúlyoznám, hogy ez az új közösségi tér nem csak a Győri Filharmonikus Zenekarnak épülne, hanem az egész városnak, ez egy olyan közösségi tér lenne, ahol mindenki otthon érezhetné magát.
Ilyen tér az Audi Aréna Győr, amit a zenekar jól ismer, több sikeres koncertet is adott már a helyszínen. Most egy jubileumi, közös ünneplésre készülnek szeptember 21-én.
Öt évvel ezelőtt ott voltunk a multifunkcionális csarnok avatásán, hogy újból meghívnak bennünket az ötödik születésnapra is, azt jelenti, elégedettek velünk. Olyannyira, hogy a szervezők főszereplésünkkel, egy jubileumi koncertshow-val készülnek erre a különleges alkalomra, az eseményen társulatunkat Rácz Márton dirigálja. Együtt zenélünk a város szülöttjeivel, Dallos Bogival és Fehérvári Gábor Alfréddal, kísérjük a Győri Balett táncosait is. Maga a koncertshow műfaj egy újabb felfedezés, kitekintés számunkra. A könnyűzenében való kalandozás, a cross over előadások zenészeink számára másfajta elvárásokat támasztanak, de ismét több ezres közönség előtt játszhatunk, ami fontos számunkra. Nagyon sok fiatalt is várunk az arénába, akik közül néhányan talán már az előadás ideje alatt telefonjukon felkeresik a honlapunkat, nos, akár ők is lehetnek a jövő közönsége!
Fotó: Marcali Gábor
Kreatív: Győri Filharmonikus Zenekar