Audi-jövő: sávtartás vagy kanyarkövetés

Egyelőre felfüggesztették a fenyegető vámokat

Hajba Ferenc Fotó: Marcali Gábor
2025.04.12. 15:00

A világ gazdaságában jelen pillanatban egy dolog biztos: a totális bizonytalanság. Elkezd az ember írni egy mondatot, mire a végére ér, az eleje már nem igaz, mert időközben történik valami. Ilyen körülmények között próbáljuk körüljárni, hogy az Amerikán kívül gyártott autókra Trump elnök által kivetett 25 százalékos vám mennyire érinti a magyarországi cégeket, azon belül természetesen a győri Audit.

Az Audi Hungaria jövője jelentősen befolyásolja a kisalföldi megyeszékhely gazdaságát, foglalkoztatottságát, fejlődési dinamikáját.

A helyzet valóban nem kedvező, de az Audi győri létét valószínűleg nem veszélyezteti. Eredményességét, méreteit, a foglalkozatottak számát azonban a legrosszabb forgatókönyv esetén érinthetik a vámterhek. Az esetleges érintettséget már márciusban sem tagadták az Audi Hungaria vezetői. 

Trump bejelentette ugyan, de fő támogatója, barátja, Elon Musk, most viszont 0 százalékos vámot szeretne Amerika, valamint Európa között. Nem sokkal később kölcsönösen 0 százalékos ajánlattal állt elő az Európai Unió is. Trump ezt ugyan nem fogadta el, de a megegyezés irányába mutató lépésnek nevezte. Azt mondta: ha az unió elkötelezné magát 350 milliárd dollár értékű amerikai energia megvásárlása mellett, szóba jöhetne az autóvámok felfüggesztése.

Az Európából Amerikába eladott autókat jelenleg két és fél százalékos vám terheli. Az Egyesült Államokból Európában értékesített járműveken viszont tíz százalék a vám. Pénzügyi, gazdasági szempontból magyarázható tehát a tengeren túli világhatalom vámemelési szándéka, mértéke azonban indokolatlan. Ráadásul nem is csak 25 százalékról an szó, hiszen az eddigi két és fél százalékot sem törölnék el.

Trump szándékának fogadtatása jelentős ellenállást váltott ki az érintettek többségében. A francia elnök azt kérte a francia s az európai befektetőktől, hogy ne nyissanak vállalkozásokat Amerikában. A brit székhelyű Jaguar Land Rover pedig leállította autóinak amerikai exportját. Audikat sem szállítanak Amerikába, bár emögött az is lehet: jelenleg 37 ezer Audit raktároznak az Egyesült Államokban, s ezekre még nem vonatkoznak Trump vámjai. Először mindenképpen ezt a két hónapos készletet akarja eladni a német cégcsoport.

Térségünkben egyébként Szlovákiát érintené a legsúlyosabban Trump lépése. Szomszédunkban ugyanis sok márka nyitott jelentős üzemeket. Ugyancsak meghatározó a járműipar hányada Lengyelország bruttó hazai termékeiben.

A prémiumkategóriás gyárak közül elsőként az Audi telepedett le az Magyarországon, ráadásul városunkban. Itt működik a világ legnagyobb motorgyára, s a járműgyártásban is fontos telephely vagyunk.

Az itt készülő Audi Q3 típusnak egy részét – legalább 10-20 százalékát – az idei évben eleve az Egyesült Államok piacán tervezik eladni.

A vám mértéke jelentősen kihathat a motorgyártásra is. Tudvalevőleg itt nemcsak az Audi, hanem az egész Volkswagen-csoport típusaiba szerelnek motorokat. Ha csökken a kereslet a Volkswagen autói iránt, csökkenteni kell a motorgyártási kapacitást, ami akár foglalkoztatási gondokat is okozhat.

Amennyiben nem lesz megegyezés az unióval, akkor az anyacégek, így mások mellett az Audi AG is, lépéskényszerbe kerülnek. Elvileg előfordulhat, hogy nem érvényesítik a 25 százalék pluszt az eladási árakban. Erre kicsi az esély, hiszen ezeken az autókon 20-25 százaléknál nagyobb nyereség nincs. Tehát gyakorlatilag a kocsikat egyetlen dollár haszon nélkül értékesítenék, ami legfeljebb átmeneti időre képzelhető el. Szóba jöhet a tehermegosztás, és az is, hogy Trump vámját teljes egészében a vevőnek kell megfizetni.

A legjobb valószínűleg az volna, ha megállapodnának egy szabadkereskedelmi övezet kialakításáról Európa és Észak-Amerika között. A világgazdasági és világpolitikai verseny ugyanis mindenekelőtt Amerika és Kína között zajlik. Nem lehet tudni, hogy e cikk megjelenésekor hol tartanak a kölcsönös vámfenyegetések, lapzártakor 125 százaléknál. Időközben Trump 90 napra felfüggesztette vámjait azokkal szemben, akik nem jelentettek be válaszintézkedést.

Kapcsolódó témák: #Audi Hungaria | #Győr | #járműgyártás |