A Széchenyi István Egyemre hívtak és vártak minden érdeklődőt március 13-án, ahol Rosta Roland rendőr őrnagy VMKBB titkár tartott előadást az ittas járművezetés ellenőrzésének gyakorlati tapasztaltairól, illetve statisztikai adatokkal is alátámasztotta annak fontosságát, hogy ittasan senki se üljön volán mögé.
Az előadás olyan értelemben mindenképp rendhagyó volt, hogy a többnyire a Járműmérnöki Tanszékről kikerülő hallgatóságból több vállalkozó szellemű fiatal felnőttet is arra bíztattak: nyugodtan igyon meg egy felest, persze ha gyalog érkezett a campusra. Nem a hangulat fokozása volt a cél, sokkal inkább hogy a helyszíni szondáztatás megmutassa, nem lehet eltitkolni a műszerek előtt, hogy alkoholt fogyasztottunk. Sőt, a konyakos meggyet is kimutatja a szonda, így semmiképp nem jó ötlet vezetés előtt, vagy közben a majszolgatása, hiába soroljuk a csokik vagy bonbonok közé. A szondáztatást bizonyos időközönként megismételték, s bizony látható volt: nem távozik olyan könnyen az alkohol a szervezetből, mint azt sokan szeretnék…
Rosta Roland őrnagy bevezetésként arról is beszélt, az első szondáztatás csak 1953-ban történt: az úgynevezett spiratest a német Dräger cég nevéhez fűződik, és egészen 2011-ig Magyarországon is ez volt a használatos. Azóta már a digitális szondák világát éljük, de továbbra is a Dräger cég termékeit használja többet között a rendőrség is. Ezek a modern eszközök gyorsak és megbízhatók, átverni nem lehet őket. Használatuk hatékonyságát fokozza a gyakorta alkalmazott Finn-módszer, amelynek lényege, hogy az adott útszakaszon egyetlen autós sem maradhat ki az ellenőrzésből. Ilyenkor általában 6-8 rendőr ellenőriz. A módszer hatékony és gyors, a forgalmat csak a legminimálisabb mértékben akadályozza. Eredményessége pedig megkérdőjelezhetetlen: sajnos mindig van olyan vezető, aki fennakad a szűrésen…
Mert ugye Magyarországon a zéró tolerancia van érvényben, tehát egy korty alkohol elfogyasztása sem megengedett. Rosta őrnagy az is elmondta, hogy Európában hazánkon kívül Szlovákiában, Romániában és Csehországban van még zéró tolerancia, erre érdemes odafigyelni, s ha utazunk, tájékozódjunk a helyi szabályokról. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy a legjobb nyilván az, ha bárhol is nyaralunk és fogyasztottunk alkoholt, akkor nem vezetünk…
A baleseti számok egyébként szerencsére csökkenőben vannak, amelyek köszönhetők a rendőrség prevenciós munkájának és természetesen a technikai fejlődésnek is. 2023-ban Győr-Moson-Sopron Vármegyében összesen 703 személyi sérüléses baleset történt, ebből 26 végződött halállal. A halálos balesetek száma is jóval kevesebb lett az elmúlt évtizedekben, hiszen a 90-es évek elején még évi 100 fő veszteségről kellett beszámolni. Persze a legjobb az lenne, ha 0-ra lehetne csökkenteni a számokat, de a fenti adatok is komoly sikerként könyvelhetők el. Különösen, ha megnézzük a 2019-es évet, amikor vármegyénkben 55 személyt vesztettünk el közlekedési balesetben. A 81-es számú főúton történt hetes halálos baleset egy életre beírta magát a fekete krónikába: két autóban összesen 7 ember vesztette életét, köztük 1 gyermek is. Az okozó sofőrről sokan tudták a környéken, hogy meglehetősen felelőtlen sofőr, ám sajnos senki nem szólt a rendőrségnek… Azon a tragikus napon előzés közben frontálisan ütközött egy másik járművel, amelyben 5 fő utazott. Az autók azonnal kigyulladtak, esély sem volt a menekülésre. A holttesteken végzett orvosi vizsgálat a vérből kimutatta: mindegyik vezető fogyasztott alkoholt…
Persze a kábítószer sem képez kivételt: a fogyasztó semmilyen körülmények között nem ülhet a volán mögé! Rosta őrnagy erre is hozott egy megdöbbentő példát 2021-ből: egy bedrogozott férfi először Mosonmagyaróváron, majd Jánossomorján gázolt halált egy-egy kerékpárost. A rendőrök még aznap elfogták. Elmondása szerint olyan bódult állapotban volt, hogy azt érzékelte: mintha egy videójátékban lenne s nem a valóságban. Azt sem fogta fel, hogy két embernek elvette az életét. A börtönben viszont éppen elég ideje van a gondolkozásra. Ugyanis mind az alkoholos-, mind pedig a kábítószeres befolyásoltság alatt okozott halálos baleset börtönbüntetést von maga után… Ha más nem, legalább ez hasson visszatartó erőként!
Az őrnagy azokat a tévhiteket is eloszlatta, amelyek bár roppant népszerűek, nem fedik a valóságot: ittas embernek a kávé csak pillanatnyi felfrissülést okoz, nem segít gyorsabban lebontani az alkoholt. Az alkoholt kiizzadni sem lehet, ahogy a hidegzuhany sem segít; sőt, az sem, ha teli gyomorra iszunk. Persze léteznek különféle kalkulátorok a neten, akár alkalmazhatjuk az alap képletet is, amellyel kiszámolhatjuk az alkohol felszívódásának idejét, de rengeteg összetevője van, hogy ezek úgy működjenek, ahogy éppen kijön. A legjobb tanács egyébként ami adható, tényleg az: ne igyál, ha vezetsz, vagy ha tudod, hogy vezetni fogsz! Kábítószerrel élni pedig egyébként sem engedélyezett, úgyhogy tanuljon meg mindenki nemet mondani. Ez nem szórakozás visszautasítása, csupán felelős viselkedés, amellyel akár életet is menthetünk: a sajátunkat és másokét is.