Kísérleti jelleggel indult az a kezdeményezés, amelynek során a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói és munkatársai térítésmentesen használhatnak e-rollereket és e-kerékpárokat, akár munkába járásra is. A fenntarthatóságot és szemléletformálást szolgáló program öt héten át nyújt erre lehetőséget az intézményben, majd helyi cégeknél folytatódik a tesztüzem.
„A Széchenyi István Egyetem és a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA partnerségének stratégiai célja a zöldátállás és a fenntarthatóság elősegítése. E törekvésben a HUMDA nagy szerepet játszik a környezettudatos szemléletformálás támogatásával, amihez intézményünk oktatási, tudományos és innovatív tevékenységeivel járul hozzá” – húzta alá dr. Filep Bálint, a Széchenyi István Egyetem elnöke annak kapcsán, hogy a két fél közreműködésével újabb program erősíti a társadalmi tudatosságot. A „Gondold, próbáld, tedd – 4K nélkül úton a hétköznapokban” elnevezésű akció elsődleges célja, hogy népszerűsítse az alternatív közlekedést. Ennek keretében elsőként a győri egyetemen nyílt lehetőség elektromos kerékpár és roller kipróbálására.
„A kezdeményezés rámutat arra, hogy nem mindig és mindenhova szükséges gépjárművel mennünk, hiszen vannak valós, költségtakarékos és környezetbarát alternatívák. Nem is beszélve arról, hogy csúcsforgalom idején kényelmesebb, sok esetben gyorsabb is lehet a közlekedés az úgynevezett mikromobilitási eszközökkel” – fogalmazott dr. Torma András, az intézmény Alkalmazott Fenntarthatóság Tanszékének vezetője. Hozzátette, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó Humda Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. finanszírozásával – támogatva a Klímabarát Magyarország Évtized program céljait – a Medencebag Kft., az Enviro Partner Kft. és az egyetem partnerségével megvalósuló projektben a résztvevők anyagi ráfordítás nélkül tudnak megbizonyosodni arról, hogy mindennapi életükbe miként illeszthető be a környezetkímélő közlekedés.
„Ma még sokan azért nem választják ezeket az eszközöket, mert drágák, problémát jelenthet a tárolásuk, meg kell oldani a töltésüket, és a lopás is valódi veszélyt jelent. A kísérleti programban azt vizsgáljuk, hogy mennyire működőképes, ha nem a magánszemélyek, hanem a munkáltató tulajdonában vannak az elektromos járművek, és a munkáltató juttatásként teszi lehetővé azok használatát dolgozói számára. Ez egyrészt egy közös felelősségvállalás az élhetőbb környezetért, másrészt pedig növelheti a munkatársak elégedettségét, végső soron az adott céghez való kötődést” – emelte ki.
A kísérlet a Széchenyi István Egyetemen kezdődött, és öt héten keresztül tart. Ez idő alatt 150 tesztelés tapasztalatait gyűjtik össze a szakemberek, akik arra keresik a választ, hogy a felvázolt konstrukció hosszú távon működőképes lehet-e. „A gyakorlatban ez úgy működik, hogy azokat a munkatársainkat, akik használni szeretnék a négy e-biciki és a négy e-roller valamelyikét, egy belépő kérdőív kitöltésére kérjük. Ebben a mikromobilitásról alkotott előzetes véleményüket és ismereteiket mérjük fel. Használat után egy újabb kérdéssorral a tényleges tapasztalataikat tudják megosztani velünk. Az eszközökön speciális táskák is találhatók, amelyek a személyes tárgyak szállítását könnyítik meg, s erről is kikérjük a véleményüket” – részletezte.
A tanszékvezető elmondta, az egyetem a programban nemcsak a felhasználók képzését végzi, illetve a be- és kilépő teszteket értékeli, de a végén összefoglaló tanulmányt is készít, amely a projekt egészének tapasztalatait tartalmazza majd. Az intézmény munkatársai hétköznap 24 órára, míg pénteken az egész hétvégére elvihetik az eszközöket. A járművek az egyetemről öt hét után az Enviro Partner Kft. szervezésében különböző cégekhez kerülnek, hogy a szakemberek minél több szervezeti forma példáit össze tudják gyűjteni.
„Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy érdeklődőek a kollégák, sok gyakorlati kérdést kapunk, de átfogó képet és megalapozott következtetést a program zárását követően lehet alkotni. Reményeink szerint ez a lehetőség munkáltatónak és munkavállalónak egyaránt vonzóvá válik, mert ezzel a résztvevők maguk is hozzájárulhatnak a fenntarthatósághoz, amely egyetemünk számára is kiemelt kutatási terület” – zárta dr. Torma András.