Sikeresen pályázott Győr a közösségi közlekedés fejlesztésére. A pályázat első lépései között szerepelt a közlekedési szokások felmérése, a közösségi közlekedés elemzése, a tapasztalatok alapján elmondható: túlsúlyban van a személyautók használata a városban.
A Győri Térségfejlesztési és Projektmenedzsment Kft. sikeresen pályázott, és nyert az „IKOP-3.2.0-15-2022-00043 kódszámú projekt Győr elővárosi közlekedés fejlesztése” című projekttel. A projektek, valamint a jövőben készülő koncepciók és tervek megalapozásához a közlekedési szokások felmérésére, és a közösségi közlekedés használatának elemzésére volt szükség. A projekt eredeti célkitűzésében szerepel, hogy Győrbe jelenleg nap mint nap több mint 30 ezer ember jár be dolgozni, tanulni, ügyeit intézni a város 40 km-es vonzáskörzetéből. Ez igen jelentős forgalom, melynek igényeit a közúti közlekedés egyre nehezebben tudja kielégíteni.
A munka során mennyiségi és minőségi forgalomfelvételeket készítettek Győrben, és a 70 agglomerációs településen.
A tanulmány kizárólag az „IKOP-3.2.0-15-2022-00043 kódszámú projekt Győr elővárosi közlekedés fejlesztése” projekthez kapcsolódóan elvégzett forgalomfelvételek és adatgyűjtések eredményeit tartalmazza.
Több fontos tanulság is levonható az adatokból. Az agglomerációs közlekedésre vonatkozó forgalomfelvételek során az egyéni motorizált közlekedés rendkívül erős túlsúlyát tapasztalták, melynek fokozott hatása Győrben csapódik le.
A vasúti és az autóbuszos közlekedés igénybevétele az elvártnál alacsonyabb szintű, viszont kimutatható összefüggést jelez az igénybevétel és a járatgyakoriság, ezzel összefüggésben a színvonal között. A magasabb járatgyakoriságú irányokban magasabb az egy járműre eső utasok száma, így ezeken a helyeken vélhetően több a választó utas, és kevesebb a kényszerből tömegközlekedő.
Megfigyelhető, hogy a családok reggel közösen indulnak útnak, majd délután az eltérő elfoglaltságok miatt a családok egyes tagjai a közforgalmú közlekedést igénybe véve térnek haza.
Az utazók közel fele nem tenné le a személygépkocsit, viszont a másik fele megfelelő feltételek mellett igen. Idetartoznak a negatív hatások, mint az üzemanyagárak további emelkedése, vagy a növekvő torlódások miatti lassabb haladás. Másik oldalról idetartoznak a pozitív hatások is, hiszen többen is megemlítették, hogy kellően nagy járatgyakoriság, és több városi célpont közvetlen elérése esetén hajlandó lenne közlekedési módot váltani.
Ez pedig igen fontos lenne, a fenntartható és élhető város és agglomeráció szempontjából.
Forgalomfelvétel készült:
A vasúti közlekedésről az alábbi állomásokon:
o Győri vasútállomás
o Győr-Gyárváros
o Győrszentiván
o Győr-Szabadhegy
• Autóbuszközlekedésről az autóbusz-állomáson, valamint előre kiválasztott, a helyközi autóbuszok által érintett megállóhelyeken.
A Győr+ Reggeliben is szó esett a témáról:
A felmérés a a Győr elővárosi közlekedés fejlesztése című, IKOP-3.2.0-15-2022-00043 azonosítószámú projekt keretében valósult meg.
(X)