Téli üzemmódra állt át a Győr-Szol Zrt. november 15-étől. A járműpark arra alkalmas részét szóró és hótoló adapterekkel látták el, a tárolókban több száz tonna sót halmoztak fel, a személyi állománnyal ismertették ügyeleti beosztásukat, ember és gép készenléti állapotban várta az idei szezon első bevetését.
A Győr-Szol Zrt. a városi úthálózat közel 600 kilométernyi szakaszán végez a téli hónapokban síkosságmentesítést. A szolgáltató saját járműparkja és dolgozói állománya mellett kritikus helyzetekben alvállalkozók is bekapcsolódnak a munkába, így összesen 35 kis- és nagygép, valamint 100 munkatárs dolgozik azon, hogy járhatóak legyenek Győr közútjai.
November 15-től a járművek vezetését és a kézi beavatkozásokat végző munkatársak midennap két, 12 órás műszakban rendelkezésre állnak, bevethetőek. Abban az esetben, ha még nincs hó, nincs erős fagy, de már tapasztalható, hogy a veszélyes helyeken, azaz a hidakon, felüljárókon a páralecsapódás miatt csúszásveszély alakulhat ki, azonnal indul egy négykerék-meghajtásos jármű, és sózza a kritikus szakaszokat.
Amikor az előrejelzések az mutatják, hogy erős fagy, esetleg csapadék várható, akkor úgynevezett alásózással megelőző munkát végez a szolgáltató. Ilyenkor egyszerre húsz gépjármű indul el a számukra kijelölt útvonalon, és szóróanyagot juttat ki a főutakra. A Győr-Szol kezelésében lévő teljes szakaszon egy körben mintegy 30 tonna sót juttatnak ki.
Az alásózás a város legforgalmasabb útszakaszain kezdődik. A munkatársak a technológiai előírásoknak megfelelően elsőként a hidakon és a felüljárókon, tömegközlekedési és főbb útvonalakon dolgoznak. Ezzel a programmal párhuzamosan indul meg a kézi munkaerő is, síkosságmentesítő anyagot juttatnak a buszmegállók, gyalogátkelők, forgalmasabb járdaszakaszok burkolataira. A kisebb gépek is segítik ezt a tevékenységet a városi kerékpárutakon, tereken, járdákon.
Hasonló mozgósítás történik akkor is, amikor tényleges hóeséssel kell számolni. A különbség annyi, hogy jelentős havazás esetén a szórás mellett a hótoló funkciót is alkalmazzák a gépkezelők. Ilyenkor is alapszabály, hogy, elsőbbséget élveznek hidak, felüljárók, tömegközlekedési és főútvonalak. Ebben a programban részt vesznek alvállalkozóink is.
Minden síkosságmentesítési tevékenység esetében érvényes, hogy egyszerre nem történhet mindenhol azonnal a beavatkozás, a kisebb utcákban számítani kell arra, hogy csúszós, havas úton kell elindulniuk az autósoknak. A szóróanyag kijuttatása esetén egy nagyobb jármű 6-8 óra alatt végez az útvonalán. A bevetés megkezdése után egy-két órával azonban nem lehet arra számítani, hogy a szolgáltató kezelésében lévő utak minden szakaszán megtörténik a síkosságmentesítés. Szükség van a lakosság türelmére, és arra, hogy az autósok az útviszonyoknak megfelelően közlekedjenek.
Fontos szakmai információ, hogy 3-5 centiméteres vastagság esetén lehet egyáltalán szó a hó eltolásáról. A hótolás hatékonyságát nagyban befolyásolja az adott útszakasz minősége is, a kátyús, hibás burkolaton nem tud eredményese dolgozni az eke.
Fontos tudnivaló, hogy a számozott főutak síkosságmentesítése a városon belül is az Állami Közútkezelő feladata. Így például a közútkezelő gépei végeznek munkát az 1-es főút (bizonyos szakaszokon Mártírok útján, illetve Szent István úton) teljes vonalán, a Baross hídon, a Bácsai úton, a 81-es (bizonyos szakaszon a Fehérvári úton) úton, a 82-es (bizonyos szakaszán, a Szent Imre úton), a Nagy Imre utcában a Bakonyi úton, a régi Bácsai úton és a Ménfőcsanak és Gyirmót közötti 83-as úton.
A társaság Rozgonyi utcai telephelyén tartott téli gépszemlén a városüzemeltetésért is felelős alpolgármester személyesen győződött meg a szakemberek és géppark felkészültségéről. Radnóti Ákos kiemelte, bármilyen időt is hoz az előttünk álló tél, a Győr-Szol felkészülten várja az időszakot.
„Fontosnak tartom, hogy személyesen győződjek meg a szakemberek felkészültségéről és megköszönjem a munkájukat, mert minden évszakban, így télen is pótolhatatlan munkát végeznek Győr közterületein” – hangsúlyozta Radnóti Ákos.