Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezete végzi a 827 km hosszú közúthálózat és az ahhoz kapcsolódó kerékpárutak, hidak, aluljárók és egyéb műtárgyak üzemeltetési feladatait, valamint működteti a közvilágítást. Máthé-Tóth Péterrel, a szervezet igazgatójával beszélgettünk a mögöttünk álló év kihívásairól.
A rendkívüli nehézségek, a jelentősen megemelkedett energiaárak ellenére is biztonságosak a város útjai, működik a közvilágítás és fejlesztésekre is jutott forrás. Az áramdíj 2021–2023 között öt és félszeresére nőtt. Törvényi előírás szerint áramkereskedővel kell beszereztetni a szükséges árammennyiséget, jelen esetben 8,2 millió kWh fogyasztású a város közvilágítási hálózata. 2021-ben 55 Ft/kWh volt a díj, amely 400 millió forintos éves kiadást jelentett a szervezetnek. 2022-re ez az ár 125 Ft/kWh-ra nőtt, így az éves áramdíj egymilliárd forint lett. Mivel már megtörtént a jövő évi közbeszerzés is, ezért tudható, hogy 275 Ft/kWh az áramdíj, amely 2,3 milliárd forintos kiadást jelent 2023-ban, hogy működjön Győrben a közvilágítás.
Ebből a 2,3 milliárdból akár 5 km hosszú lakóutca újítható fel, vagy az egész város közvilágítását korszerűsíteni lehetne, amely befektetés egy-másfél év alatt megtérülne!
Különböző forgatókönyveket dolgoztak ki arra, hogyan lehetne csökkenteni a költségeket, a közvilágítás mértékét. „A fényerő-szabályozás, fényerőcsökkentés nem opció jelenleg, hiszen régi, mintegy 30 éves a városi technika. Az sem járható út, hogy minden második, azaz 11 ezer darab lámpát inaktívvá tegyünk, hiszen ennek a szerelése rengeteg pénzbe kerül és valamikor vissza is kellene állítani a normál üzemmódot. Abban is gondolkodtunk, hogy csökkentjük a közvilágítási időt, erre most a kormány felhatalmazást is adott. Jelenleg 4.087 órát és 34 percet üzemel a közvilágítás egy év alatt Győrben, amelynek a ki- és bekapcsolása az E.On által működtetett közvilágítási naptár szerint történik. Teszteltük, hogy vagy később kapcsoljuk be és korábban ki a világítást, vagy pedig éjszaka egy órán át nem működtetnénk a lámpákat. Azt tapasztaltuk, hogy egyik sem jó megoldás, mert hiába takarítanánk meg ezzel 80 millió forintot egy év alatt, az emberek, az autósok biztonsága kerülne veszélybe a sötét utakon. Mindennap, amikor ránézek egy lámpaoszlopra, az jut eszembe, jó, hogy kemény munkával még tudjuk működtetni, hogy az emberek biztonsága meglegyen!” – hangsúlyozta Máthé-Tóth Péter.
A nehézségek ellenére fejlesztések is történtek. 2021-es állami forrásból épül a Kuopio parkban a parkolólemez, új parkolókat alakítottak ki, utakat, járdákat építettek. A kedvező árakon futó közbeszerzési eljárásokból 200 millió forintot megspóroltak, ami azt jelenti, hogy Szabadhegyen és Kismegyeren is újultak meg, illetve épültek új út- és járdaszakaszok.
Idén számos út- és kerékpárút építési és felújítási munkálatai zajlottak. Többek között a 81-es számú főút–Tatai út–József Attila út meglévő körforgalmú csomópont kapacitásbővítése, a kapcsolódó (81-es számú főút és Tatai út) útszakaszok felújítása, a Szigethy Attila út–Ipar út burkolatfelújítása, a József Attila út–Királyhágó utca csomópont végleges kialakítása, a Reptéri út útburkolat-felújítása és kerékpárút építése, valamint az 1301-es számú állami út (Örvény utca)–szennyvíztisztító telep kiszolgáló út közötti kerékpárút építése is.
„Örülök annak, hogy számos olyan fejlesztést végre tudtunk hajtani, amelyek a győriek biztonságát szolgálják. A jövő évi fő szempont az, hogy a költségvetésben tartani tudjuk az egyensúlyt, megmaradhassanak a biztonságos közlekedés alapfeltételei, valamint komplett építési terveket készítsünk a válságot követő fejlődési időszakra. Előre kell menekülnünk! – zárta a beszélgetést az igazgató.
TV-s szerkesztő: Kárpát Zsolt