Napelem gomba, bogárszedő robot és inkluzív társasjáték tervei lettek a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) tizenévesek számára kiírt, Ugrás a jövőbe! című pályázatának idei győztesei.
A MOME 2022-ben is meghirdette kreatív pályázatát a 7-10. osztályos korosztály számára, arra biztatva őket, hogy alakítsanak 2-5 fős csapatokat, képzeljék el, milyen lesz a jövő, és tervezzenek együtt tárgyat, tevékenységeket, szolgáltatásokat – idézi fel az egyetem által az MTI-hez hétfőn eljuttatott közlemény.
Az előzsűri május végén választotta ki a 10 továbbjutó csapatot, amelyek júniusban MOME-mentorok – a doktori iskolába járó kutatók, tervezők, teoretikusok, valamint BA és MA tervezőszakos hallgatók – iránymutatásával fejlesztették tovább terveiket.
A pályázat idei zsűritagjai Koós Pál, a MOME egyetemi tanára, általános rektorhelyettes; Bényei Judit, a MOME egyetemi docense, a design- és vizuálisművészet-tanárképzést irányító Elméleti Intézet szakvezetője; Lasma Ivaska, a MOME Innovációs Központ igazgatója, valamint Hollósi Jázmin, a MOME Média design szakos hallgatója voltak, az előzsűrizésben pedig részt vett Winkler Nóra művészeti újságíró is.
Az első helyezést a győri Fawaris csapat (Varga Éva Eszter, Losonczi Dorina és Szabó Nelli – Győri SZC Baksa Kálmán Két Tanítási Nyelvű Gimnázium) érte el. Ők egy napelem gomba tervével pályáztak, amely a városi köztereken, buszmegállókban a megújuló energia termelése mellett esővízgyűjtő, párásító, árnyékoló és légtisztító funkciót is ellát.
Tervüknek köszönhetően 2042-re a zajszennyezés és a szén-dioxid kibocsátás jócskán csökkenhet, a városlakók mentális egészsége javul, továbbá új munkahelyek jönnek létre.
A második helyezett a Future Perfect csapat (Pap Ambrus, Pap Hanna és Polyák Mihály – II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium, Győr) lett, akik BÜG bogár névvel mesterséges intelligenciával működő robotokat terveztek.
A bogár formájú robotok feladata olyan kártékony vagy invazív rovarok összegyűjtése, mint például a krumplibogár, továbbá a kerti ökoszisztémák megfigyelése és koordinálása.
Harmadik helyezést ért el a Wetess csapat (Sándor Enikő, Soós Gabriella, Szögedi Tamara, Szofi Williams és Zsíros Anna Réka – Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet, Eger) egy inkluzív és kooperatív társasjátékkal, amelynek alapfogalmai az elfogadás és a klímaválság.
A játékosok egy várost védenek meg közösen a természeti katasztrófáktól. A játék az interaktív tábla és az intelligens kiegészítők révén segíti a fogyatékossággal élő, elsősorban látássérült emberek részvételét.
A zsűri különdíját a Raven csapat (Berecz Viven és Kreskai Rebeka – Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Kreatív Technikum) kapta. Tervük a közlekedésben is kritikussá váló energiaválságra kínál megoldást egy olyan, teljes egészében környezetbarát autó formájában, amely a beáramló menetszélből, propellerek segítségével nyeri az energiát.