Egy évtizeddel ezelőtt még nem nagyon tudtuk, mi az a fekete péntek. Az utóbbi öt évben azonban a kereskedelmi marketing Magyarországon is erőteljes kampányba kezdett. Az idén már gőzerővel tombol a vásárlási lázra buzdító, nagy engedményeket kínáló nap. Győr sem kivétel ez alól.
De mi is az a fekete péntek?
A fekete péntek, angol nevén Black Friday, a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. A kifejezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá. Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, a fekete pénteket így november 23–29. között tartják.
Az Árkád Győr bevásárlóközpontban november 29. a fekete péntek napja – mondta el érdeklődésünkre Nagy Imre igazgató, akitől megtudtuk azt is, a 130 üzlet több mint fele csatlakozott az akcióhoz.
„Imádják a vásárlóink a fekete pénteket” – hangsúlyozta az Árkád igazgatója. A divatcikkek, elektronikai termékek, szépségápoláshoz szükséges termékek mellett egyre több szolgáltató nem akar kimaradni a fekete péntekből. Az Árkádban a kávézók, éttermek egy része is kedvezménnyel kínálja ezen a napon a termékeit.
Az Árkáddal ellentétében a Szintetika Függöny Szaküzlet november 22-ét nevezte ki feketének. Szabóné Virág Mária marketingmenedzser elmondta, termékeik egy részét harminc-negyven-ötven- hatvan százalékos engedménnyel kínálták, a csúcstartó pedig 67 százalék. A nem engedményes körre pedig egységesen tíz százalék kedvezményt adtak. A reklámokból kitűnik, vannak olyan boltok, ahol a kedvezmény mértéke akár a hetven százalékot is elérheti.
De vajon hogyan lehet ekkora kedvezményt adni?
Több kereskedőt is megkérdeztünk. Többen úgy vélték, a túlzást leszámítva, valóban nagy kedvezménnyel vásárolhatunk ezen a napon. Részben ezért, mert a kifutó termékektől így akarnak a kereskedők megszabadulni, ezek tárolása adott esetben többe kerül, így megéri akár nulla haszonnal is megválni tőlük. Másrészt pedig sokan abban bíznak, a boltba betérő vásárlók szeme olyan holmin is megakad, amit eredetileg nem is szándékoztak megvenni, így forgalmuk óhatatlanul növekszik. Feltéve persze, ha a vevő valóban üzletben, s nem interneten vásárol.
A fiatalok körében ugyanis gőzerővel terjed az internetes vásárlás. Itt talán még a boltoknál is nagyobb a kedvezmény. Oka egyszerű: míg a boltba eladók kellenek, fűteni, világítani kell, egy internetes bolthoz elég egy raktár. Vagyis tetemes költségeket tud megtakarítani az online bolt, s termékeit is nagyobb árelőnnyel tudja kínálni.
Nem szükséges nagy statisztikai felmérés ahhoz, hogy elhiggyük: a csomagküldő szolgálatok autói soha nem látott mennyiségű csomagot kézbesítenek a karácsony és persze a fekete péntek közeledtével. Az internetes üzletek ugyanis némi túlzással egy hónapra kitolták a fekete pénteket, s nyugodtan nevezhetjük a decembert fekete hónapnak.
„A fogyasztók is egyre nagyobb bizalommal viseltetnek az internetes rendelések iránt és egyidejűleg az interneten történő vásárlások kényelmét is felismerték, így a növekedés elképzelhetetlen mértékű. Ez a növekedés még most is tart, a logisztikai cégek is eszerint készülnek fel a kihívásokra” – nyilatkozta a Győr+ Médiának név nélkül az egyik futárszolgálat munkatársa.
A bizalomhoz a Fogyasztóvédelmi Hatóság is hozzájárul, amely folyamatosan figyelmeztet. Csak megbízható és nyomon követhető oldalról vásároljunk, ellenkező esetben pórul járhatunk. Egy felmérés szerint a válaszadók 43 százalékának nincs konkrét elképzelése arról, hogy mit is szeretne venni a fekete pénteken, 12 százalék konkrét termékkört, míg 14 százalék még ennél is szűkebben keres: ők egy konkrét termék leárazását várják.