Az ENSZ Fenntarthatósági Fejlődési Céljaihoz illeszkedik az a minikonferencia-sorozat, amely a győri Széchenyi István Egyetem szervezésében a nemek közötti egyenlőség témáját járja körül. A legutóbbi rendezvényen a Készségek Európai Évéhez kapcsolódóan a nők és a fiatalok munkaerőpiaci lehetőségei, valamint az élethosszig tartó tanulás voltak a középpontban.
A Széchenyi István Egyetem Budapesti Innovációs és Képzési Központjában minikonferencia-sorozat kezdődött idén Nők a családban, társadalomban, tudományban címmel. A programok vendégei olyan nők, akik szakmai sikereikkel, eltökéltségükkel sokak példaképei lehetnek. A legutóbbi alkalom ahhoz kapcsolódott, hogy 2023-at a Készségek Európai Évévé nyilvánította az Európai Bizottság. A testület ezzel igyekszik lendületet adni az egész életen át tartó tanulásnak, ami az álláskeresők és a vállalkozások szempontjából is előnyös, egyben pedig elősegíti a zöld és digitális átállást, az innovációt és a versenyképesség javítását. Kiemelt cél, hogy még többen lépjenek be a munkaerőpiacra, különös tekintettel a nőkre és a fiatalokra.
A téma aktualitását jelzi, hogy az Eurostat legfrissebb adatai szerint az EU-ban a felnőtteknek csupán 37 százaléka vesz részt rendszeresen képzésben. A Digitális Gazdaság és Társadalom Index alapján minden harmadik európai munkavállaló nem rendelkezik alapvető digitális készségekkel. Emellett már 2021-ben is – az építőipartól az egészségügyön át a mérnöki és informatikai tevékenységekig – 28 szakma szembesült munkaerőhiánnyal, ami arra utal, hogy a magas és az alacsony képzettségű munkavállalók iránti kereslet egyaránt növekszik. Külön probléma, hogy a nők kisebb arányban képviseltetik magukat a technológiával kapcsolatos szakmákban és tanulmányokban: az informatikai szakembereknek például mindössze a hatoda, a természettudományi, technológiai, mérnöki tudományi, matematikai diplomával rendelkezőknek pedig a harmada nő.
A minikonferencián Németh Katalin, a győri Audi Hungaria Zrt. oktatási-tudományos kooperációs vezetője hangsúlyozta: a fiatalok gyakorlatorientált oktatását, pályaválasztását segítendő több mint húsz éve, Magyarországon elsőként vezették be a duális szakképzési rendszert, amelyben már több mint kétezren végeztek. Jelenleg 14 szakmával kapcsolatban van együttműködésük a Győri Szakképzési Centrummal. Hozzátette: vállalatuk elkötelezett a duális egyetemi képzés iránt is, 2015 óta közel száz duális hallgatót mentorálnak kollegáink. Az Audi sokrétű, rendkívül szoros partnersége a Széchenyi István Egyetemmel kulcsfontosságú. „A jövő kiváló munkavállalója változáskész, önálló, jó problémamegoldó, folyamatosan fejleszti ismereteit és készségeit és képes rendszerben gondolkodni” – fogalmazott.
Rácz Zsófia, a Területfejlesztési Minisztérium miniszteri biztosa kifejtette: nagy hangsúlyt fektet arra, hogy az országot járva feltérképezze a helyi problémákat, kihívásokat, célokat. Munkáját segíti, hogy több egyetemmel alakítottak ki stratégiai partnerséget. „A mai fiatal munkavállalók esetében előtérbe kerül a globális gondolkodás. A fenntarthatóság, a környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás egyre fontosabb hívószavak egy vállalathoz való csatlakozáskor” – emelte ki. Hozzátette: támogatják a fiatalok külföldi tapasztalatszerzését is. Ezt segíti a Stipendium Peregrinum ösztöndíj, amely azon kiemelkedő tehetségeknek szól, akik a világ legrangosabb egyetemeire készülnek felvételizni, és vállalják, hogy tanulmányaikat követően megszerzett tudásukat hasznosítani fogják Magyarországon.
Némethné Farkas Kata, a Széchenyi István Egyetem Felnőttképzési és Kompetenciafejlesztési Központjának vezetője hangsúlyozta: több mint száz, naprakész tudást biztosító, gyakorlatorientált képzést kínálnak a már egyetemi diplomával rendelkező felnőtteknek. Ezek közül a legnépszerűbbek a drónirányító és -adatelemző, a precíziós szakmérnök, az elektromos járműhajtás szakmérnök, valamint a különböző coach képzések. A szakember büszkén említette, hogy a Széchenyi-egyetemet 2017-ben a Legjobb női munkahelynek választották, s az intézmény magáénak tudhatja a Családbarát munkahely címet is, ami azt mutatja, hogy kiemelten figyel női és családos munkatársai szempontjaira. Némethné Farkas Kata megjegyezte, hogy olyan programokat – például Gyerekegyetemet – is szerveznek, amelyek célja, hogy az iskolásoknak népszerűsítsék a felsőoktatást, az akadémiai világot.
Ehhez kapcsolódóan Konczosné prof. dr. Szombathelyi Márta, a Széchenyi István Egyetem Tehetségsegítő Tanácsának elnöke elmondta: alapelvük, hogy a tehetséggondozás nem fejeződik be a középiskola végén, ezért a tehetségek felismerését, fejlesztését kiemelt feladatuknak tartják. Ennek fő platformját a Tudományos és Művészeti Diákkonferenciák jelentik. E tevékenység eredményességét mutatja, hogy az intézmény 2014-ben Akkreditált Tehetségpont, míg 2020-ban Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet nyert el, emellett pedig kapcsolódik a Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program által elindított Tehetségsegítő Hálózathoz.
Forrás: Széchenyi István Egyetem