Forgalomba állt az első felújított Talent Győr és Bécs között

Fotó: MÁV-START
MÁV-Start
2019.10.12. 09:26

A Győr–Hegyeshalom (1-es) vasútvonalon állt forgalomba az első felújításon átesett Talent motorvonat.

A MÁV-START által üzemeltetett tíz Bombardier Talent motorvonat szervizelése és annak hosszú távú megoldása a vasúttársaság számára kiemelten fontos. Ezért első lépésként, idén áprilisban a MÁV-START, a MÁV Vagon és az ÖBB két évre szóló szerződést kötött, hogy a Győr és Bécs közötti eurégiós közlekedésben használt Talentek nagyjavítása, konstrukciós hibáinak megszűntetése, valamint gazdaságos és hatékony fenntartása mielőbb rendeződjön. Jövő év végére fejeződhet be a flotta megújítása, utána már a jelenleginél megbízhatóbban, akár 80-90 százalékos üzemkészséggel közlekedhetnek.

Az együttműködés eredményeként forgalomba állt az első felújított 425 sorozatú Talent villamos motorvonat, amelyen úgynevezett R2 jelű nagyjavítást hajtottak végre a MÁV-START, a MÁV Vagon és az ÖBB szakemberei. A javítás és felújítás kiterjedt többek között a forgóváz egységeire, a fékrendszerre, a vezetőállásra és az utastérre egyaránt.

Az utastérben a lengő tolóajtók, a lépcsők, a WC-berendezés, a klímaberendezések és az ülések újultak meg, a WC helyiség fala pedig antigraffiti fóliát kapott. A motorvonat az eredeti külső festés megújításával állt forgalomba. A következő felújítások során a MÁV-START már a megújuló arculatnak megfelelő megjelenéssel látja el ezeket a járműveket is, így a külső fényezése, a külső feliratok módosítása is megtörténik, az elkészített színtervek alapján. A munkák eredményeként a Győr–Hegyeshalom–Bécs között EuRegio-járatként  közlekedő Talentek, nem csak megújult belsővel, hanem tetszetős külsővel is az utasok szolgálatába állhatnak.

Előzmény:

A 2006-os kormányzati döntés következtében kerültek a vasúttársasághoz a Talentek, amelyek nagy költségek árán is csak viszonylag alacsonyabb üzemképességgel tudtak üzemelni az elmúlt bő tíz év során. A 2012-től az üzemképes darabszám hektikusan, 3 és 8 darab között változott a járműkonstrukciós hibák miatt. A különböző műszaki problémák következtében a gyártóval a járművek tulajdonosaként a MÁV jelenleg is perben áll.

Jelenleg három-négy darab jármű üzemeltethető, így akár egy meghibásodás is jelentősen befolyásolhatja a forgalomba állítható járművek számát. A MÁV-START a Talentek üzemeltetésének érdekében a költségtérítési keretösszeg figyelembevételével finanszírozható megoldás biztosításában érdekelt, és annak lehetőségei mellett kívánja a motorvonatok üzemeltetését biztosítani.

Kapcsolódó témák: #fejlesztés | #MÁV |