„Egy táncművész esetében az egyik legnagyobb büntetés, ha elveszíti közönségét” – fogalmaz Velekei László, a Győri Balett művészeti vezetője, a Seregi-díjas koreográfus az elmaradt GisL bemutatójukkal kapcsolatban.
A társulat ugyanis gőzerővel készült az április 3-ai, pénteki premierre, előadásukkal nyitották volna a Budapesti Tavaszi Fesztivál nívós rendezvénysorozatát a Művészetek Palotájában.
„Március közepén a GisL utolsó fázisánál tartottunk, már csak a közönség hiányzott. Miután a kormány kihirdette a vészhelyzetet, betartva a korlátozásokat, mi is önkéntes karanténba vonultunk, hiszen az egészség megóvása a legfontosabb, hogy felelős döntéseinkkel a járványt lassítsuk. A Győri Balett fegyelmezett táncosokból áll, akik mindennap gyakorolnak, próbálják magukat a négy fal között mind fizikailag, mind mentálisan egyben tartani. Nem könnyű, komoly próbatétel elé állít bennünket ez az időszak.” A társulat, sok más kulturális intézményhez hasonlóan, újratervezi az előtte álló hónapokat, zajlanak az egyeztetések, hogy Giselle-adaptációjukat, mikor tudják majd bemutatni. A táncosok bíznak abban, hogy hamarosan el tudnak kezdeni dolgozni, akár kiscsoportosan próbálni.
Az 1841-ben bemutatott Giselle talán az egyetlen olyan romantikus balett, melyet a világ minden jelentős kőszínházában még ma is repertoáron tartanak. Témáját a német mondakörből meríti, a villikről, azokról a halott menyasszonyokról szól, akik éjfélkor kikelnek sírjukból és kísértetként lebegnek a holdsütötte völgyekben, és jaj annak, akit sikerül táncba csalniuk. A meseszerű történet, a szerelmi csalódásába belehalt Giselle földöntúli létezésén át jeleníti meg a férfi és a nő között feszülő érzelmeket. A balettirodalom egyik legösszetettebb és legnehezebb főszerepe ez, a győri adaptációban Herkovics Eszter Adriát láthatjuk majd.
A remekmű minden táncossal szemben komoly technikai követelményeket kíván meg, Giselle légiességét, a férfi szereplők szenvedélyességét, a villik pihekönnyű mozdulatait csak a klasszikus balettművészek legjobbjai képesek hitelesen visszaadni.
„A Giselle az a darab, mely minden nagy társulat repertoárjában jelen kell, hogy legyen, ezért döntöttünk mi is, hogy foglalkozunk vele, illeszkedve a Győri Balett formanyelvéhez” – vallja a Seregi-díjas koreográfus, aki több Giselle-előadást látott már korábban.
Velekei László állandó munkatársával, Csepi Alexandra dramaturggal újragondolta a klasszikus balett cselekményszálát. A kétfelvonásos történetet egybegyúrták, felerősítve benne a romantikus szálat, és csak azon részeket aktualizálták, melyeket feltétlenül szükséges volt. Szendrényi Éva díszlete is ezt szolgálja, a városi rengeteg után GisL útja a rémisztő, sötét erdőbe vezet, ebben a természetes közegben még közelebb kerül önmaga megismeréséhez. A klasszikus darab Adolphe Adam dallamaival vált ismertté, a győri Giselle-adaptáció zenéjét Lajkó Félix jegyzi. A vajdasági származású, sokszorosan díjazott hegedű- és citeravirtuóz először vállalkozott ilyen jellegű feladatra. Velekei László koreográfiáiban, legyen szó szimfonikus vagy cselekményes balettről, a zene kiemelt fontosságú, gondoljunk csak a legutóbbi Passage-ra, Beethoven VII. szimfóniájára, mely a Győri Filharmonikus Zenekar élő kíséretében hangzott fel a Magyar Táncfesztivál tavalyi nyitóestjén. A Giselle-adaptáció Lajkó Félix zseniális hegedűjátékára épül, aki a próbákat nagyon komolyan vette, az együttes munka néhol már a koncertek hangulatát hozta, mindkét fél nagy örömére.
Az elmaradt április 3-ai, pénteki premiert sokan siratjuk, ennek pótlására a Győri Balett Facebook-oldalán aznap este egy videót tesz majd közzé, melyben bemutat egy szeletkét a készülő GisL előadásukból.
A Győri Balett izgalommal tekint az év második felére, erre minden oka meglehet, hiszen a 2020/2021-es évad együttese lesz a Művészetek Palotájában. A győri társulat két premierrel készül, Bartók Béla A fából faragott királyfi című táncjátékának koreográfusa a fiatal Garett Smith lesz, aki Magyarországon talán kevésbé ismert, de az Egyesült Államokban és Kanadában már rég letette névjegyét innovatív, újszerű munkáival. A novemberi Bartók esten Velekei László pedig egy régóta dédelgetett álmát, A csodálatos mandarint viszi színpadra. Májusi premierük címe, One way to heaven lesz, Jamie Winchesterrel és Hrutka Róberttel együtt készítenek egy különleges, színes előadást.
A következő, izgalmas évad már csak a leírtak alapján is azt mutatja, a világhírű táncegyüttes szívesen merítkezik meg a különböző műfajokban, mindeközben megtartja azt a színvonalat, amit 40 éve képvisel, ugyanakkor benne van a felfedezés, kísérletezés öröme is, ezzel a fiatalabb közönséget tudja megszólítani.
Velekei László művészeti vezetőként eddig is élvezte a társulat teljes bizalmát, most is kikérte az együttes véleményét, ennek tudatában adta be egyedüliként igazgatói pályázatát, amely most elbírálásra vár. A járványügyi veszélyhelyzet bár lassítja az ügymenetet, amennyiben a város közgyűlése elfogadja és megszavazza pályázatát, 2020. július elsejétől ő vezeti a Győri Balett társulatát.