A két gyártótelephely közötti együttműködésről, a munkatársak körében a transzformációval kapcsolatos hangulatról, valamint Ingolstadt és Győr jövőbeli kilátásairól Siegfried Schmidtnert, az ingolstadti gyár vezetőjét és Alfons Dintnert, az Audi Hungaria igazgatóságának elnökét kérdezték.
Schmidtner úr, hogyan viszonyulnak az ingolstadti munkatársak az e-mobilitásra történő, közelgő átálláshoz?
Siegfried Schmidtner: Az átállás sikerének kulcsa a munkatársainkban rejlik, és én nap mint nap azt érzékelem, hogy munkatársaink nagyon pozitívan és motiváltan állnak a kérdéshez. Érzékelhetően optimista a hangulatuk. Kellőképpen felkészültünk az e-mobilitásra való átállásra, készen állunk rá. Az e-mobilitásban hatalmas lehetőségek rejlenek Ingolstadt számára. Mi leszünk a prémium elektromos platform és az új E3 elektronikai architektúra előfutárai. Büszkék vagyunk arra, hogy mi is aktívan hozzájárulunk a transzformációhoz.
Milyen kihívásokkal kell szembenéznie Győrnek és Ingolstadtnak a közelgő átállás tekintetében?
Alfons Dintner: az Audi Hungaria 30 éve kezdte meg gyártótevékenységét. Vállalatunk ez idő alatt számos sikeres modellbevezetést hajtott végre, így tehát felkészülten tekintünk a transzformáció, az átállás és a járműipar új korszakára. Munkatársaink közül sokan már régóta dolgoznak a vállalatnál, ebből következően nagy tapasztalattal rendelkeznek. Továbbá az Audi Hungaria nemcsak motorokat, hanem járműveket is gyárt, saját műszaki fejlesztéssel, szerszámgyárral rendelkezik és kompetenciaalapú szolgáltatásokat nyújt az egész Volkswagen Konszern számára. Ennek eredményeként a konszernen belül egyedülálló felelősséggel dolgozunk, ugyanis nincs még egy olyan telephely, amely a szolgáltatások ilyen széles palettáját fel tudná mutatni. Számunkra az átállás tehát nem jelent újdonságot. 2018 óta fejlesztünk, építünk, tesztelünk e-motorokat és támogatjuk a sorozatgyártásukat. A PPE-hez való hozzájárulásunk, azaz az elektromos hajtások tökéletes minőségben történő gyártása Ingolstadt és a konszern más ügyfelei részére nagy felelősséget és egyben nagy kihívást jelent számunkra.
Siegfried Schmidtner: A közös kihívásunk egyértelműen az egyes gyártórészlegek és az érintett telephelyek tökéletes összjátékát jelenti. Már hosszú ideje bizonyítjuk, hogy képesek vagyunk erre. Egy új modell bevezetése ugyanakkor mindig izgalmas, és meglátásom szerint arra ösztönöz minket, hogy közösen a következő szintre lépjünk és motiváljuk egymást, hogy még jobbak legyünk. A transzformáció témaköre még jobban összekovácsol bennünket. Mindkét telephely intenzív átalakulási folyamatba kezdett. Győr a belső égésű motoroktól az elektromos motorok irányába, mi Ingolstadtban pedig a belső égésű motorral szerelt autóktól az e-mobilitás felé – beleértve mindent, ami ehhez tartozik, például az akkumulátorok összeszerelését is.
Hogyan és milyen gyakran beszélgetnek minderről a munkatársakkal? Milyen kívánságokat, aggodalmakat, reményeket fogalmaznak meg a munkatársak?
Siegfried Schmidtner: Ingolstadtban születtem, tehát az Audi mindig része volt az életemnek. Minden szabad percet kihasználok, hogy a gyártósorok mellett beszélgethessek a munkatárssakkal, akiknek nagy részét ráadásul személyesen is ismerem. Az emberekkel folytatott párbeszéd nagyon fontos számomra. Gyárvezetőként fontos tudnom, milyen hangulat uralkodik a munkatársak körében, vagy hogy mi aggasztja a munkatársakat. Természetesen a kollégákat foglalkoztatja, hogyan alakul majd konkrétan a telephely jövője, milyen lesz a telephely kihasználtsága. Ami a közelgő modellbevezetést illeti, együtt fogjuk leküzdeni a kihívásokat, és megmutatjuk, hogy egy igazán erős csapat vagyunk. Szívünket-lelkünket beletesszük abba, amit csinálunk.
Alfons Dintner: Amikor a jövőt illetően gondolkodunk, bevonjuk munkatársainkat is, nem az elefántcsonttoronyból irányítjuk a vállalatot. Ez igaz a gyártásban dolgozó kollégákra is. Természetesen érezhető egyfajta bizonytalanság a munkatársak körében. Tény, hogy egy elektromotornak lényegesen kevesebb alkatrésze van, mint egy belső égésű motornak, valamint egyes vélemények szerint az e-mobilitáshoz kevesebb munkatársra van szükség. Az ilyen hangok nem feltétlenül vannak segítségünkre. De időközben már túlléptünk ezeken, hiszen a tapasztalat azt mutatja, hogy a gyártási kapacitások sok esetben nem csökkennek, hanem ellenkezőleg, gyakran emelkednek. Például a Performance modelljeinkhez nem egy, hanem átlagban több mint két motorra van szükség a hátsó és az első tengelyen. Az Audi Hungariánál már 2018 óta sikeresen gyártunk elektromos hajtásokat. Természetesen jelen van egy kis bizonytalanság a változással szemben, hiszen adott esetben a munkatársak az Audi Hungarián belül új munkahelyre kerülhetnek. De mindig is voltak olyan munkatársaink, akik a motorgyártás területéről váltottak a járműgyártás területére, vagy éppen fordítva. Ebben a vonatkozásban az egész csapatunk nagyon rugalmas. Ezért nálunk a transzformációhoz nem feltétlenül kapcsolódnak félelmek, hanem egy olyan folyamatként tekintünk rá, amelyet jól tudunk kezelni.
Hogyan történik konkrétan a telephelyek közötti együttműködés?
Siegfried Schmidtner: Számomra az együttműködésnek két szintje van. A vállalat vezetői között stratégiai egyeztetések folynak, például arról, hogy mit tanulhatunk egymástól, vagy hol kezdeményezhetünk közös projekteket. A másik a szakmai munka szintje, ahol munkacsoportokban közösen dolgozunk a szakmai és technikai témákon. Győr és Ingolstadt immár 30 éves közös múltra tekinthet vissza, amelyet egy nagyon intenzív együttműködés jellemez. Én magam két évet töltöttem Győrben, elmondhatom, hogy ismerjük egymást, bízunk egymásban. Nagyon jó alapokon nyugszik az együttműködésünk, melyet folyamatosan fejlesztünk. Ez rendkívül fontos ahhoz, hogy az új platformra épülő Q6 e-tron modellsorozatunkat célba juttassuk. A Győrben készülő elektromos hajtás és a teljesítményelektronika alapvető fontosságú elemei ennek a járműprojektnek.
Alfons Dintner: Az Ingolstadttal való együttműködés – például a motorok témájában – intenzíven zajlik a műszaki fejlesztés, a minőségbiztosítás és felfutásmenedzsment csapatával. Az analízis és előszériás központunkba rendszeresen érkeznek részben összeszerelt karosszériák Ingolstadtból, amelyeket itt szerelünk tovább. Az együttműködés tehát nagyszerűen működik. Már most 44 olyan munkatársunk van, akik egy évig szívesen támogatnák a termékfelfutást Ingolstadtban. Nálunk bevett gyakorlat, hogy kölcsönösen támogatjuk egymást, mindenki nyitott erre a termelési hálózatunkban.
Schmidtner úr, Ön szerint milyen jelzésértékkel bír a közelgő munkahelyteremtés Ingolstadtban?
Siegfried Schmidtner: Régen nem volt rá példa, hogy ilyen sok, azaz 500 új munkatársat vegyünk fel, ráadásul a gyártás területére. Ez rendkívül pozitív a város és az egész régió számára. Számomra ez több, mint a telephely iránti elköteleződés jele. Ez a munkahelyek megvédése az átalakulás időszakában. Nagyobb elköteleződés nincs egy telephely iránt, – illetve azok iránt, akik már az Audinál dolgoznak. Ezzel egyidejűleg az új E3-architektúra új tevékenységi területeket is kínál, például nagyobb elektronikai kompetenciára van szükségünk. A járműgyártás következő szintjére lépünk, jelentősen eltérő technológiákat alkalmazva. Sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk a hálózatépítés, a digitalizáció és az automatizálás témaköreire.
A kulcsszó a 360factory, az Audi termelésének víziója: hol állnak a telephelyek a gazdaságosság, a fenntarthatóság, a rugalmasság és a vonzerő tekintetében?
Alfons Dintner: Győr egy kiválóan teljesítő telephely. De a 360factory azt is jelenti, hogy a termelésnek sokkal produktívabbnak kell lennie. E tekintetben minden telephelynek ugyanazokkal a kihívásokkal kell megküzdenie. Az Audi Hungariánál mi jól felkészültek vagyunk. A transzformáció során megvan a lehetőségünk arra, hogy képességeiknek megfelelően vessük be munkatársainkat. Jó úton haladunk a termelékenység, a CO2-semlegesség és a minőség tekintetében is. Tavaly kilencedik alkalommal lettünk Magyarország Legvonzóbb Munkáltatója. Ez is alátámasztja, hogy rendkívül vonzó munkáltatók vagyunk. Az Audi Hungariánál megtaláltuk a megfelelő egyensúlyt, amellyel képesek vagyunk megtartani munkatársainkat és új tehetségeket megnyerni a vállalat számára.
Siegfried Schmidtner: A konszern központjaként Ingolstadt mindig is úttörő szerepet fog betölteni. Magasak az elvárásaink, célunk, hogy a világ legvonzóbb autóipari vállalata legyünk. Ennek érdekében létrehoztunk tíz stratégiai cselekvési területet, és megkezdtük ezek alapos kidolgozását. Ebbe a munkába bevonjuk a munkatársakat is, nem egyszerűen felülről adjuk meg az irányt. Sokkal fontosabbnak tartom a részvételt – hiszen egy stratégia csak akkor ér valamit, ha közösen éljük, aktívan hozzájárulunk. A gyár felkészült, és kiváló termékeink vannak. Mindannyian alig várjuk, hogy a Q6 e-tron modellsorozat az utakra kerüljön.
Forrás: Audi Hungaria