Győrben mutatták be pénteken az első, 100%-ban elektromos meghajtású Credobus-t. A vezető magyar buszgyártó Kravtex-Kühne Csoport a Volánbusszal közösen, egy sajtótájékoztatón ismertette a világon is egyedülálló fejlesztésű, 11 tonnás Electronell tulajdonságait. Mint kiderült, a legkönnyebb fémvázas elektromos busznak számító berendezés 2 tonnás tömegelőnyének köszönhetően, 4 helyett 3 akkumulátorcsomaggal is tudja teljesíteni a megcélzott 300 kilométeres hatótávot.
Rendhagyó, hogy a belvárosban korzózók egy busszal találkozzanak a Dunakapu tér közepén, de nem csak ezért fotózták sokan le az új Electronellt, hanem azért is, mert a busz már messziről hirdette, hogy a jövő közlekedése szempontjából úttörő modellnek számít mind a vállalat életében, mind pedig világviszonylatban.
A minőségi mérnöki innovációnak hála, a Mosonmagyaróváron és Győrben készült új Credobus a világ leghatékonyabb és leggazdaságosabb e-buszai közé tartozik.
Dr. Krankovics István a pénteki találkozón felidézte a cég történetét, annak múltját és jelenét. „A Kravtex-Kühne csoport 25 év alatt Magyarország és Közép-Európa vezető és legkorszerűbb buszgyárává fejlődött. A Volánbusszal az együttműködés több mint partnerség, a társaságnak eddig közel 2800 Credobus-t adtunk át, az országos flotta fele a mi gyártmányunk.
Az éves üzemanyagmegtakarítás 5,5 milliárd forintot jelent, ugyanis ultrakönnyű konstrukciójú busszal jelentkezünk a piacon, ezeket szállítottuk a Volánnak is” – mondta a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója, majd az új buszról is szólt. „Ezt a modellt az elmúlt két évben a mi tehetséges győri és mosonmagyaróvári mérnökeink, technikusaink tervezték, vagyis ez az első 100% magyar fejlesztésű, elektromos meghajtású busz.
A többéves projekt összköltsége több mint 1,1 milliárd forintot jelentett. A buszcsalád év végén válik teljessé, amikor a 12 méteres szóló típus mellett, a 18 méteres, csuklós változat is bemutatkozik.
A Volánbusz céljait segíti a Kravtex-Kühne Csoport legújabb fejlesztése, a közlekedési vállalat ugyanis 2030-ig 30%-kal csökkentené a károsanyag kibocsátását, míg 2050-től klímasemlegesen kívánják szállítani az utasokat – erről már Barna Zsolt, a Volánbusz igazgatóságának elnöke beszélt a Dunakapu téren.
„Az alternatív hajtásláncú eszközök által képesek vagyunk a fejlődésre, a környezetterhelés csökkentésére és a fenntarthatóság megvalósítására. Ebben a fejlesztési folyamatban 2018 és 2023 között 2500 busz cseréje történt meg Magyarországon, aminek közel 10%-a valamilyen alternatív hajtáslánccal érkezett a Volánbusz flottájába. 102 darab jármű ebből elektromos, közülük is 13 Győrben szolgálja az utasokat. Ez a 102 jármű éves szinten mintegy 5500 tonna szén-dioxidot takarít meg, ami 8000 lombos fa oxigén termelésével egyenértékű” – ismertette a szakember.
A Volánbusz részéről dr. Mosóczi László is köszöntötte a megjelenteket. A társaság vezérigazgatója a Győrben üzemelő elektromos járművekről kifejtette, hogy az egy éve a városban közlekedő BYD berendezések eddig csaknem 900 ezer kilométert tettek meg. „Az idei első negyedévben közlekedtetett összes helyijárat csaknem egy negyedét elektromos járművel teljesítettük. A nettó, közel 2,1 milliárd forintból megvalósult fejlesztésnek köszönhetően a megyeszékhely járműállományának több mint 14%-a megújult és évente 688 tonnával, több mint 380 autó kibocsátásának megfelelő mennyiséggel csökkent a város levegőjét terhelő szén-dioxid-kibocsátás” – vázolta dr. Mosóczi László.
A rendezvényen dr. Dézsi Csaba András örömét fejezte ki, hogy a következő napokban éppen városunkban tesztelik az új Electronell-t, már csak azért is, mert Győrben az elmúlt években nagyon komoly hangsúlyt kapott a környezetvédelem. „Mikor polgármester lettem akkor nem volt Környezetvédelmi Bizottsága Győrnek, nem is nagyon foglalkoztak ezzel a területtel. Második lépésben aztán ugyancsak a Zöld Győr jegyében, védelem alá helyeztük a Püspökerdőt, a szentiváni tölgyest, a marcalvárosi kiserdő zöld területté nyilvánítása pedig folyamatban van.
A zöld programban történt meg a buszpark modernizálása, 52 buszt cseréltünk le, ezzel 10 év alá csökkentettük a járművek életkorát. A mostani termék közel áll a szívünkhöz, hiszen egy győri járműről van szó, egy győri fejlesztésről, egy győri buszról. Vagyis városunk és a Kravtex élen jár abban, hogy Győrben és Magyarországon a környezetvédelem erősödjék” – hangsúlyozta dr. Dézsi Csaba András.
A köszöntők után a sajtótájékoztató vendégei egy rövid próbakör részeként ki is próbálhatták a több szempontból is világújdonságnak számító járművet. Az utasok 2024. június 8. és június 14. között, a Volánbusz 2, 2B, 5, 6, 7, 9, 17B, 19, 38 és 38A-s helyi járatain – a társaság honlapján elérhető menetrend szerint – találkozhatnak a zöldbusszal.
TV-s szerkesztő: Kárpát Zsolt