Két informatikai fejlesztés megvalósítása zajlik a győri Széchenyi István Egyetemen, s a munka a veszélyhelyzet idején sem állt le. A cél többek között jobb wifihálózat kiépítése és korszerű szerverek beszerzése. A rendszer jól bírja a távoktatás és az otthoni munkavégzések miatt megnövekedett terhelést.
A koronavírus-járvány miatt elrendelt veszélyhelyzeti intézkedések nemcsak az oktatóknak, a munkatársaknak és a hallgatóknak jelentettek új feladatokat a Széchenyi István Egyetemen, hanem az Egyetemi Informatikai Központnak is. Hirtelen sokan kényszerültek az online térbe részben amiatt, mert az intézmény bezárt a hallgatók előtt, részben mert aki tehette, otthonról kezdett el dolgozni. Csábi Béla, a szervezeti egység vezetője elmondta: a legfontosabb teendőjük emiatt a távoktatás beindítása volt, de a felhasználók azonosításának, illetve az otthoni munkavégzés feltételeinek megteremtése szintén adott munkát számukra.
„A távoktatásban szerencsére eleve jól álltunk, mert két éve kiterjesztettük a Moodle-rendszert úgy, hogy az egyetem bármilyen tantárgyához támogatást biztosítson. Ebben minden egyes Neptun-tárgyhoz létezik egy kurzus, így az oktató és a hallgatók egyszerre egy közös virtuális térbe kerülnek, ahol elkezdődhet a tanulási folyamat, s ellenőrizhető a hallgatók előrehaladása – ecsetelte a szakember. – Ugyanakkor voltak olyan tárgyak, amelyeket korábban még nem indítottak el távoktatási formában, így azokat be kellett töltenünk. Sok leírást is készítettünk, ami a rendszer használatát magyarázza el.”
Az eddigi tapasztalatok szerint csúcsidőben, ötperces átlagban mintegy 300-an használják a távoktatást biztosító e-learning rendszert. Emellett megszaporodtak a videókonferenciák, amelyek online tanórák, megbeszélések, értekezletek megtartására egyaránt alkalmasak. A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) által európai uniós támogatásból fejlesztett, a Széchenyi-egyetemen a letsmeet.sze.hu címen elérhető, semmilyen alkalmazás letöltését nem igénylő Edumeet nevű megoldást a csúcsidőszakokban 100–120-an használják egyszerre. Emellett sokan veszik igénybe erre a célra a Google Meetet is, s azok az alkalmazottak, akiknek ehhez nem volt Google-fiókjuk, igényelhettek – és igényelhetnek most is.
Az otthoni munkavégzés támogatására pedig már korábban alkalmaztak egy úgynevezett VPN-megoldást az egyetemen, amit a nagyobb igénybevételre készülve frissítettek. Ezzel a munkatársak távolról, biztonságosan el tudják érni az elektronikus levelezést, a munkájukhoz szükséges alkalmazásokat és az egyetemi fájlszervereken tárolt közös dokumentumokat.
Csábi Béla beszámolt arról is, hogy két európai uniós informatikai fejlesztés megvalósítása folyik az egyetemen, ami a veszélyhelyzet idejére sem állt le. Az egyik a központi campus épületeiben, az Apáczai Csere János Karon és az Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskolában tartalmazza a hálózati aktív eszközök cseréjét. Több mint 50 darabot szereznek be, amelyek között vannak egész nagy teljesítményűek is, mert az épületek közti gerinchálózati kapcsolatok 10 gigabit/másodperc sebességűek, és az internetszolgáltatóktól a KIFÜ-n keresztül szintén ugyanekkora internethozzáférése van az intézménynek. A beszerzésre vonatkozó szerződést már megkötötték.
Ugyanennek a beruházásnak a része a wifihálózat korszerűsítése. Mintegy 320 wifi hozzáférési pontot fognak felszerelni, s a kábelezési munkák tervezése már folyik. Ezekkel a mára elavult berendezéseket váltják ki. Ehhez speciális villamostáplálás kiépítése is szükséges.
A másik projekt a szerverfejlesztést célozza. „Az egyetem legutoljára 2011-ben vásárolt szervereket. Ezek azóta szintén elavultak, illetve kapacitásuk is korlátos” – indokolta a beruházást Csábi Béla. Az összesen 23 új szerver egy OpenStack nevű virtualizációs technológiát tesz lehetővé. „Ennek az az előnye, hogy a hardverkapacitások nagy hatékonysággal használhatók ki, mert könnyű megtenni, hogy minden feladathoz olyan méretű erőforrást állítunk be, amilyenre éppen szükség van” – hangsúlyozta a szakember, hozzátéve, hogy 240 terrabájtot meghaladó tárolókapacitást is vásárolnak.
A csaknem egy tonna össztömegű szerverek leszállítása és üzembe helyezése március elején történt meg. Jelenleg a kivitelezővel közösen távolról tesztelik, finomhangolják az egyes komponenseket, amivel várhatóan egy-két hónapon belül végeznek.
Hancz Gábor/SZEhírek