Lionel Bart Oliver! című musicaljét a Győri Nemzeti Színház a következő évadban tűzi műsorára, a grandiózus, sokszereplős előadás Tóth Tünde rendezésében már most elkészült. Szombaton előbemutatót tartanak belőle, sőt a a szívbemarkoló produkciót teátrum gyermeknapi rendezvényén is megtekintheti a nagyérdemű, ezt követően decembertől kerül majd repertoárra.
Ki ne ismerné a Charles Dickens regényét, a Twist Olivért? A szegény árva kisfiú története több művészt is megihletett már, a brit Lionel Bart nem akármilyen munkára vállalkozott, egymaga megírta az Oliver! című musical szövegkönyvét és zenéjét, amivel kivívta mind a közönség, mind a szakma elismerését. Andrew Lloyd Webber egyenesen a „modern brit musical atyjának” nevezte Bartot. Az előadás David Merrick rendezésében hatalmas sikerrel debütált a Broadwayn 1963-ban, majd egyike lett a világ legismertebb zenés darabjának.
Egy viharos éjszakán egy fiatal lány a mudfogi dologházban megszüli gyermekét, majd meghal. A fiatal Olivér hányattatott sorsa elől Londonba menekül, ahol a zsebtolvajok bandája veszi pártfogásába, melyet Fagin irányít. Olivért megtanítják a tolvajlás művészetére, ám már az első próbatételen elbukik. Vajon hogyan alakul a sorsa ezután? „A viktoriánus kori Angliában az ipari forradalom nagyon megdobta a társadalmat, a túlnépesedésnek köszönhetően rengeteg gyerek született, az elhalálozás viszont nagyon magas volt” – meséli a történet hátteréről a rendező, Tóth Tünde. „A pénzhajszolás, az életért való küzdés mély nyomott hagyott Dickensben, aki szegénysorsa jutott, maga is élt dologházban. A 21. század is tele van hasonló borzalmakkal, nem lehet elmenni a gyermeki kiszolgáltatottság, valamint a felnőtt példamutatás fontossága mellett sem. Ez a mi előadásunk vezérvonala.”
Charles Dickens Olivér alakjában az emberi jóság örökérvényű elvét kívánta megformálni, mely minden gonosszal szembeszáll, és a végén teljes diadalt arat. „Nehéz, súlyos a dickensi történet, Bart csodálatos zenéje és képi világa mindenképpen meseszerűvé teszi az előadást, ugyanakkor nem szerettük volna megúszosra venni, nem szerettünk volna elmenni a történet lelki mélységei mellett” – teszi hozzá.
Nem kis feladat a musical címszerepét vinni két felvonáson keresztül. Erre most a győri Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola fiatal növendékei vállalkoztak, Bujtár Dominikot a Puskás, a musicalből már megismerhettük, Katona-Zsombori Máté most lépett először a Győri Nemzeti Színház nagyszínpadára. Csankó Zoltán Fagint alakítja, Lionel Bart a szerepét a regényhez képest jóval szerethetőbbre festette, amit ő rengeteg humorral színez. A történet rosszfiúja, Bill Sykes mintha a Mátrixból lépett volna elő, Nagy Balázs a szerep kedvéért még a pillangókéssel való bánásmódot is megtanulta. Nancyt a sokoldalú Bori Réka hozza, akit legutóbb a drámai A végítélet napjában láthattunk. Az előadás érdekessége, hogy Bede-Fazekas Csaba a korábbi győri előadásban Fagint alakította, most Mr. Brownlow-ként nyúl a kis árva szárnyai alá. „Nagyon szeretek gyerekekkel dolgozni, elképesztően őszinték és nyitottak, az a csodálatos ebben a családi előadásban, hogy 6-80 évesig minden generáció képviselteti magát a színpadon. Így a különböző korosztályok perspektívát is megismerhetjük” – fogalmaz Tóth Tünde nagyváradi rendező.
A grandiózus produkcióban közreműködik a teátrum tánckara, énekkara és zenekara. A musical karmestere Silló István, koreográfusa Kerekes Dalma. A monumentális díszletet Rákay Tamás álmodta meg, a jelmezek Lokodi Aletta ízlését dicsérik.
Galéria: Marcali Gábor