
Látvány és rugalmasság
Újabb öt éven át Velekei László, Magyarország érdemes művésze, Harangozó- és Seregi-díjas táncos és koreográfus lesz a Győri Balett igazgatója. A társulat 47 éves vezetője a Magyar Fesztivál Balettben kezdte pályafutását, s 1997-ben került a győri társulathoz. 2020 óta ő irányítja a győri együttes munkáját.
Igazgató úr, észrevették egyáltalán, hogy önöket elrabolták?
Minket? Kicsoda? Hová?
Például Budapestre a Nemzeti Táncszínházba, meg a Művészetek Palotájába. Lassan többet szerepelnek ott, mint itthon Győrben.
Jaj, dehogy. Az ember nem hagyja el az otthonát, ha ott érzi magát a legjobban. Ez pedig rám és az egész társulatra igaz. Nem „elraboltak” bennünket, hanem rendszeresen hívnak meg az előadásainkkal. Az idei évre meghirdetett időpontokra Budapesten már minden jegy elkelt. Természetesen soha nem saját közönségünk kárára vállalunk fellépéseket, Győrben még új bérletet is meghirdettünk Gombár Judit és Markó Iván nevével, sőt a legkisebbeknek is készítünk előadásokat, nagy sikerrel. Tehát mi nem lettünk vándorszínház, vándortársulat. Mi Győrben vagyunk itthon, az itteni közönség a sajátunk, innen merítünk inspirációkat, itt töltekezünk. Viszont a város ismertségét, a társulat szakmai rangját mutatja, s fejlődésünket is szolgálja, ha világszerte ismert hazai vagy külföldi színházakban is fellépünk.
Egy társulatnak kell esztétikai szempontból nevelni a saját közönségét?
Nevelni mindenekelőtt a családban és az iskolában kell. A művészet konfliktusokat, esetleg végzetes élethelyzeteket ábrázol, különböző életutakat, életstratégiákat, sorsokat mutat meg. Szembesít a saját életünkkel. Nyilván más szituációkat dolgozunk fel a gyerekelőadásokon. Ott erős az a funkció, hogy megismerjék: miként lehet a tánc nyelvére lefordítani az életünket.
Van már számszerű eredménye a tudatos fiatalításnak?
A nézők átlagéletkora az utóbbi öt évben húsz évvel csökkent. Ez nem azt jelenti, hogy a Markó Iván-korszak vagy a Kiss János-korszak nézői hűtlenek lennének hozzánk, hanem kiegészülnek a fiatalabbakkal.
Igazgató úr, több társulat is elfogadja, hogy minden együttes stílusát, egységes értékrendjét és formanyelvét vezetőjének megkérdőjelezhetetlen egyénisége, szinte személyi kultusza határozza meg. Így van ez Győrben is?
A Győri Balettban én azt is szeretem, hogy működése a saját csapatára épül. Öt évvel ezelőtt azt mondtam, hogy tíz évre tervezek. Ez a lehetőség most megadatott nekem. De nem szabad elfelejteni, rendkívül hangos lett a világ, sokféle értékrend próbálja érvényesíteni önmagát. Ezeket érteni kell, s művészi eszközökkel reflektálni rájuk. Öt évvel ezelőtti pályázatomban a tradíció és az innováció szerepelt kiemelt helyen. Most a látvány és a rugalmasság.
Nemrég tartottak egy castingot a balettnél…
Igen. Egy férfi táncost kerestünk.
Hányan jelentkeztek?
Kilencszázan.
Eközben sajnálatos módon megszűnik a Győri Balett kiváló táncosa, koreográfusa, Demcsák Ottó által létrehozott Soproni Balett. Nem tudnak nekik segíteni?
A státuszaink mind foglaltak. Azonban kapcsolataink révén az ország különböző társulatainál mindenkinek megpróbálunk munkát szerezni.
Mit várhatunk az ön által vezetett új évadtól?
Az Éva és Ádám lesz az első előadás. A Halál és a lányka című Schubert-művet pedig a nagyszerű Győri Filharmonikusokkal adjuk elő. Különlegessége, hogy egy ponton megszakad, és bekapcsolódik a világhálón egy youtuber. Hogy mi lesz a szerepe, most nem árulom el. Nagy öröm, hogy az oszakai világkiállításon is mi képviselhetjük a magyar kultúrát.