Hat évvel ezelőtt elsőként mutatta be balett adaptációként a színpadon A skarlát betűt a Győri Balett. A társulat, és a koreográfus, Velekei László mert nagyot álmodni és újra műsorra tűzték a darabot, mely ezúttal még mesteribbre és művészibbre sikerült. Bizonyos elemek ugyan visszaköszönnek, így például a kosztümök a korábbi produkciót idézik, ám a házasságtörő Hester Prynne története most mégis egészen új élményeket kínál a táncszerető közönségnek.
Egy vízióból indult évekkel ezelőtt a gondolat, hogy az együttes repertoárjában helyet kapjon a megindító dráma, mely Nathaniel Hawthorne regényéből és a nagy sikerű filmből egyaránt táplálkozik. A szégyen jelét élete végéig viselő Hester Prynne nem nevezi meg társát a bűnben, nem véletlenül, gyermekének apja ugyanis a közösség nagy tiszteletben álló fiatal lelkésze, Arthur Dimmesdale. A mű már első győri bemutatójakor is mélyen a nézők szívébe költözött, de hasonló katartikus impressziót garantál a felújított előadás, így azoknak is kötelező darab, akik esetleg látták a korábbi koreográfiát.
Velekei László a produkción keresztül a tőle megszokott őszinteséggel kommunikál a közönséggel. „A darab tekintetében továbbra is foglalkoztatott a karakterek személyiség- valamint a társadalom fejlődése. Mikor először belevágtam nagyon reflektáltak a mozdulataim a puritánságra, a letisztultságra, tulajdonképpen egyfajta minimal art-ot hoztunk létre. Most új zenéket emeltem be, így például Mozart Requiem-jét ami megfogott majd félbetört, így az egész előadást újra koreografáltuk. Különleges megfogalmazás a miénk, hiszen a darab eleje a filmből építkezik, és minden más ami igazából történik az a regényre reflektál” – árult el részleteket az alkotás hátteréről a Harangozó-díjas direktor.
Velekei László úgy fogalmazott, egy nagyon nyitott közönség van a Győri Balett mögött, az elrugaszkodott megközelítésektől, a modern és a klasszikus tánc ötvözésétől sem ijednek meg a nézők. „Ha már kísérletezők vagyunk, miért ne lehetnénk bátrak A skarlát betűben is? Azt éreztem, hogy a rendezői oldalról be kell emelnünk egy szálat, mely az elejétől fogva a drámára készül, ennek pedig az ívét éppen a zene adja majd” – fűzte tovább gondolatait a koreográfus.
Nem titok az sem, hogy a már korábbról megismert Bozóki Mara díszlete és Velich Rita jelmezei szolgáltatják a képi világot, a fényeket azonban Stadler Ferenc gondolta újra. A főszereplők is maradtak, Jekli Zoltán és Matuza Adrienn párosa ugyancsak garancia a sikerre. „Örülök, hogy ”leporoltuk” a darabot, szerencsés vagyok, hogy ismét Hester bőrébe bújhatok. Persze én is másként élem meg, hiszen korábban nagy kihívás volt a darabbeli kislányommal táncolni, de mióta én is édesanya vagyok egészen új érzelmeket tudok előhozni a karakterből a színpadon” – mondta portálunknak a társulat magántáncosa. Adrienn számára az egész darab nagy kihívást jelent technikailag, főként azért, mert van, hogy egy hídon kell táncolnia úgy, hogy tériszonya van.
A skarlát betű premierjét október 27-én az Audi-díjátadóval együtt tartja a Győri Balett, majd másnap a Kardirex-díj is gazdára talál a teátrum Nagyszínpadán.
Galéria: O. Jakócs Péter
TV-s szerkesztő: Pulai Sarolta