Hétfőn délelőtt fokozott biztonsági intézkedések mellett, egy budapesti raktárból, kamionnal érkeztek meg a Munkácsy képek Győrbe, az Esterházy-palotába. A pénteken nyíló nagyszabású Munkácsy kiállításon a festőművész jól ismert képei mellett eddig a nagyközönség és a szakma által soha nem látott alkotásokat is bemutatnak.
Pákh Imre magyar-amerikai műgyűjtő kollekciójából több mint hatvan alkotás érkezett Győrbe, többek között az egész alakos Ásító inas, vagy a Krisztus Pilátus előtt vázlata, de ezek mellett igazi kuriózumokat is rejtettek a faládák.
A becsomagolt, ládákban szállított alkotásokat dr. Dézsi Csaba András polgármester Székely Zoltán múzeumigazgató és Boros Judit, a tárlat kurátora fogadták. A festmények közül az egyiket, a Himző Leányt, a polgármester és a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum igazgatója bontotta ki.
A polgármester a Győr+-nak elmondta: nagyon komoly biztonsági intézkedések szükségesek a kiállítás festményeinek védelméhez. A tárlat három hónapig tart nyitva ezalatt végig fegyveres biztonsági őrök óvják majd a milliárdos gyűjteményt.
A több mint hatvan műtárgyból álló gyűjteményt tematikusan, illetve kronológiai sorrendben rendezik be a termekben, így a festő különböző korszakai és művészetét érintő hatások is jól nyomon követhetőek lesznek. A győri tárlat egy kiállítás sorozat része, de a bemutatók kicsit változnak, nem csak a bemutatott tárgyak miatt, hanem a helyszínektől függően is.
Boros Judit, a kiállítás kurátora portálunknak elmondta, az Esterházy-palota barokk épületének megvan a sajátos hangulata, amely meghatározó keretet ad a kiállításnak. Mivel Munkácsy színvilága a zöld és a piros, melyekkel kiegyensúlyozza festményeit, ezért egy viszonylag világosabb zöld árnyaltot választottak a falszíneknek. Mint emlékezetes, tizenkét évvel ezelőtt a Vastuskós-házban rendezett Munkácsy kiállításon sötét bordó volt a falszíne.
A kiállítás végigköveti a festő pályáját, a legkorábbi időtől, az 1860-as évek elejétől láthatók művei, a nagyon korai rajzok, majd a 1873-74 től a festmények, egészen a 90-es évek első feléig. Munkácsy 1896-ban lett rosszul, utána már nem dolgozott. Tehát minden időszakból és minden műfajban felvonultatnak munkákat.
„Megpróbáljuk műfaji csoportosításban bemutatni hogyan fejlődött a tájkép-, az életkép-, a portréfestésben, hogyan alakultak ki és hová jutottak a szalonzsánerképei.” – tájékoztatott a szakember. A kiállítás első termeiben műfaji hangsúllyal de inkább a kora anyagait láthatjuk majd, a többi teremben szétválasztva a műfajokat, a későbbi munkáit.
„Időt kell szánni a kiállításra, egy-egy alkotásra, ha „beengedjük” magunkat Munkácsy-képeibe, akkor egy univerzális életélményhez is eljuthatunk” – fogalmazott Boros Judit.
Székely Zoltán múzeumigazgató felhívta a figyelmet, hogy a tárlat a nagyközönség számára október 16-tól, szombattól látogatható január végéig, hétfő kivételével minden nap 10 és 18 óra között.
A kiállítás Munkácsy Mihály páratlanul gazdag életműve előtt tiszteleg, Győr királyi városi rangra emelésének 750. évfordulóján.
A jegyárakról és a tárlathoz kapcsolódó programokról a múzeum honlapján (www.romer.hu) és közösségimédia-felületein tájékozódhatnak az érdeklődők.
Fotó: Marcali Gábor
TV-s szerkesztő: Németh Boglárka