Mindenképpen a másodikat választja a címben feltett eldöntendő kérdésre a Győri Filharmonikus Zenekar társulatának igazgatója, Fűke Géza. Az együttes, mint bármely hétköznapi halandó, a takarékoskodás mentén tervezi mindennapjait. Nem szeretne sodródni az árral, innovatív megoldásként megalkotta Közvetlenül mottójú, több szempontból is rendhagyó évadát.
Becsöngettek. Hasonlóan a többi városi kulturális intézményhez, a Győri Filharmonikus Zenekar is nehezített pályára kényszerül?
Igen, az idei egy soha nem látott évad, több szempontból is. Az a fajta világgazdasági krízis, ami már Magyarországot is elérte, természetesen az előadó-művészeti együtteseket, így minket is érint. Elég, ha csak az energiaszámlákat nézzük, miután nem a lakossághoz tartozunk, sokszorosát fizetjük az áramnak. Addig nyújtózkodjunk, ameddig a takarónk ér, takarékoskodnunk kell.
Min tudnak spórolni?
Elsősorban a dologi kiadásainkat racionalizáljuk: spórolunk az árammal, átalakítjuk a nyitvatartásunkat és a próbarendünket.
Az évadot tekintve a leglényegesebb, hogy csökkentjük koncertjeink számát, hiszen minden egyes hangversenyünknek olyan költségvonzatai vannak, amire nem is gondol a közönség: a portástól a villanyszámláig, a kottabérléstől a tűzoltóig, a marketingtől a jogdíjakig és a fellépők tiszteletdíjáig.
A gazdasági helyzet sokkolja-e a kreativitást? Sikerül-e innovatív megoldásokkal úrrá lenni a kínzó gazdasági helyzeten?
Az elmúlt 14 évadban a zenekar hihetetlen szakmai fejlődésen ment keresztül, a társadalmi beágyazottságának köszönhetően a város és az ország is úgy érezheti, visszakapta a zenekarát. Nem véletlenül mondják rólunk a fővárosban, hogy a legjobb „budapesti” zenekar vidéken. De ahogy korábban, most is, a nehezített helyzetekre innovatív megoldásokkal válaszolunk. A közönségtoborzás szempontjából most kiemelten fontos feladatunk a fiatalabb korosztály megszólítása. Zenei táborunk óriási sikere arra késztett bennünket, hogy ne engedjük el a gyerekek és szüleik kezét. Nem várunk jövő évig, még ebben az évadban háromszor találkozunk velük, és persze az újonnan csatlakozókkal. Idei nagy újításunk, hogy ezen tematikus hétvégéket családi koncertekkel zárjuk a 17:18-as bérletben vasárnaponként. Terveink között szerepelnek – egyelőre még csak munkacímmel illetett – úgynevezett „rezsikoncertek”, ahol is a műsorhoz alkalmazkodva, színpadi fények nélkül, csak kottapult-világítás mellett játszanánk.
Soha nem látott évad közeledik, ami az eddigi bérletstruktúrán mindenképp változtat. Mostantól egy-egy koncert több bérletben is helyet kap, így sokkal szabaddá válik a közönség, élhet a választás jogával, biztos vagyok benne, hogy mindenki megtalálja majd a neki tetsző hangversenyt. Hozzá kell tennem, a bérletek programátfedése miatt már most kialakult egy feszültség, mivel nem mindenki tud leülni a megszokott helyére, így máshol kell helyet foglalnia. De higgyék el nekem, a Győri Filharmonikus Zenekar játéka a Richter Terem összes székéről csodálatos.
Közvetlenül – magyarázzuk meg az évad mottóját!
Mindenképpen több interakciót szeretnénk közönségükkel, hiszen jelenlétük még fontosabb számunkra, mint valaha. A nagyérdemű barátibb megszólításával remélhetőleg a komolyzene és ezzel együtt művészeink is közelebb kerülnek hozzájuk. Lehetőséget teremtünk, hogy zenekari tagjaink felfedjék valódi énjüket, teret engedünk a humornak és a mosolynak.
Nem emelkedtek a bérletárak, ez minek köszönhető?
Tudjuk, hogy az előttünk álló időszakban közönségünknek is lehetnek nehézségei, erre reflektáltunk ezzel, sőt, ugyanazért az árért több koncertet is kapnak a zenebarátok.
Berkes Kálmán 70. születésnapját Ránki Dezsővel és Juhász Előddel ünneplő hangversenyünk, A zene világnapja Rajna Martin vezető karmesterünkkel , a Fertőrákosi Barlangszínházban már óriási sikert arató James Bond filmzenéi három elképesztő hangú énekesnővel mind nagyszerű felütései a különböző bérleteinknek. Vár ránk a bécsi Musikverein, többször vendégszerepelünk a Müpában, és a győri születésű, nagyszerű fiatal művészekkel; Hontvári Gáborral és Baross Ádámmal is találkozhat a győri hallgatóság.