Akik a fenntartható divatot szeretnék követni, a tiszta, biztonságos, tisztességes, átlátható és elszámoltatható divatiparért próbálnak tenni, valamint óvni szeretnék a bolygót, amire születtünk. De mit is jelent a fenntartható divat, és miért jött létre? Mint felhasználó, vásárló, hogyan tudok tenni a mozgalom célja érdekében?
Akik érzékenyek a minket körülvevő világ dolgaira, előbb-utóbb elkezdenek foglalkozni a környezetvédelem kérdéseivel, s a bolygónk jövőjével. Ennek megkerülhetetlen része a divatipar, s annak környezetszennyező, környezetre gyakorolt tevékenysége. A Portfólió elemzéséből is kiderült:
„a divatipar nagyobb mértékben felelős a szén-dioxid kibocsájtásért, mint a légiközlekedés és a hajózás együttesen, illetve a világ második legnagyobb vízfelhasználója is. A fast-fashion márkák által is szorgalmazott gyártás – vásárlás – kidobás, valamint a cégek által évenként piacra dobott tíz-húsz kollekció rendkívül környezetszennyező, emellett pedig a fogyasztást is indokolatlanul felgyorsítja.”
Erre, valamint a világot megrázó bangladesi Rana Plaza tragédiájára reagálva szerveződött meg a Fashion Revolution mozgalom. „Az átlátható divatiparért küzdenek. Azt vallják, az átláthatóság alappillére a fenntartható és etikus divatnak. Legismertebb kampányszövegeik, a „Who made my… clothes / bag / shoes?” felirat, azaz hogy legyünk kíváncsiak arra, ki készítette a ruhánkat.
A kampány az etikus munkavégzésre, a munkavállalók jogainak betartására és megbecsülésére hívja fel a figyelmet, hogy lássunk a ruha mögé, de abban is igyekeznek felnyitni a vásárlók szemét, hogy érdekelje őket, miből készült az éppen viselt ruhadarab” – írta a Fenntarthatodivat.hu oldalon Mengyán Eszter újságíró, aki 2016 óta foglalkozik kiemelten a kérdéssel.
A fenntarthatódivat-bloggernek adott interjúból kiderül, a Fashion Revolution mozgalomnak nem célja a fast fashion márkák megszüntetése, hanem a működésük átláthatóságra való szorgalmazása. Cél lehet, hogy a fast fashion márkák egy része kezdjen például fenntarthatóbb termékeket gyártani.
Mi, mint vásárlók úgy tudunk tenni Fashion Revolution mozgalom céljainak teljesüléséért, hogy követjük az etikus divatot, környezettudatosan öltözködünk, s tudatosan építjük a ruhatárunkat.
A Győr+ Média szerkesztőségének több tagjával vállaltuk, hogy saját bőrünkön mutatjuk be, hogyan mozdulunk meg a fenntartható divatért. Tartunk vásárlásmentes időszakokat, amiknek kezdetéről, nehézségeiről, akadályairól, végül eredményeiről hírt adunk. Kísérletezünk kapszulagardróbbal, valamint cserebere alkalmakkal. Élményeinkről kéthetente beszámolunk. Kövessenek minket!