A Városházán bemutatták azokat a típus keresztmetszeteket, amik a győri fejlesztések során megvalósuló utcák minimum követelményeit fogalmazzák meg. A típustervek minden olyan információt tartalmaznak, amiket egy ingatlanfejlesztőnek figyelembe kell vennie egy új közterület kialakítása során.
„Polgármesterként szembesültem azzal, hogy az épülő lakóterületek fejlesztői bizonyos esetekben a profit maximalizálása érdekében olyan zsúfolt területeket hoztak létre, ahonnan számos szükséges funkció kiépítése elmaradt, emiatt élhetetlen utcák jöttek létre. Sok helyen nem épült például járda, vagy nincs parkolási lehetőség. A beköltöző lakók pedig az önkormányzatnál jelentkeznek a problémával.” – fogalmazott dr. Dézsi Csaba András.
A polgármester kifejtette, mindezt kiküszöbölendő kérte fel az Útkezelő Szervezetet azoknak a típusterveknek a kidolgozására, amelyek biztosítják, hogy az utcák megfelelő módon épüljenek ki a jövőben. Mint mondta, tudatos várostervezésre van szükség, és ennek fontos része, hogy az új fejlesztésű lakóterületek élhetőek legyenek és a lakókat szolgálják. Hozzátette, több építési övezetre is változtatási tilalom van érvényben, s az új feltételrendszer biztosítja majd, hogy megfelelő kialakítású lakóterületek jöjjenek létre.
„A típustervek minden olyan információt tartalmaznak, amiket egy ingatlanfejlesztőnek figyelembe kell vennie egy új közterület kialakítása során. Ilyen technikai követelmény például a zárt csapadékvíz elvezetés, a közvilágítás, a minimum 1,5 méter széles járda, illetve a parkolás megoldása is.” – fogalmazott Prédl Antal az Útkezelő Szervezet vezetője.
A szakember a Városházán bemutatta a 12, 14, 16 és 18 méter szélességű utca-keresztmetszeteket, amelyekből több verzió is készült, az adott helyszín adottságaitól függően. A legkisebb, 12 méteres szélesség az átmenő forgalom nélküli, vagy zsákutca jellegű lakóutca esetében tartalmazza a minimum követelményeket, míg a 18 méteres szélességűek már a társasházas, magas beépítési intenzitású területekre tartalmazzák a feltételeket.
A minták között van, amely a bejárók mellett biztosít megállási lehetőséget, van olyan, amely párhuzamos, és olyan is, amely az útra merőleges parkolási kialakításokat tartalmaz. Közös viszont bennük, hogy a gyalogos közlekedés a megállás, a kerékpáros közlekedés, illetve a megfelelő csapadékvíz elvezetés mindegyik esetében biztosított, sőt növény és fasor telepítésére alkalmas zöldsávokat is magában foglalnak.
Mint elhangzott, az új lakóterületek kialakításánál azoknak az érdekeit kell figyelembe venni, akik ott fognak élni, ezt segíti a város az utca-keresztmetszetek meghatározásával, amelyek közül mindig a legmegfelelőbbet ajánlják majd a fejlesztőnek.
Televíziós szerkesztő: Zombai-Kovács Ákos