Új hangszerrel gazdagodott Rákász Gergely. A győri születésű orgonaművész évente csaknem 40-50 ezer kilométert utazik mobil hangszerével, mely közel 500 kilót nyom, így ideje volt egy modern, könnyen összeszerelhető berendezésre cserélni a régi eszközt. A tradicionális elemekben gazdag, korhű orgonát a művész barátja Rosta S. Csaba építész tervezte, a kivitelezést a Borsodi Műhely vállalt fel.
Két éves munka eredményeként, egy igazán különleges hangszer született, már csak azért is, mert a a tervezők, a kivitelezők és maga a megrendelő, Rákász Gergely is győri születésű. A művész új hangszere amellett, hogy magában hordozza a tradíciókat, a modern kor elvárásaihoz alkalmazkodva, egyedi kivitelezése révén, minden olyan szempontnak megfelel, ami kell, hogy jellemezzen egy mobil, elektromos orgonát, sőt még annál is több extrával bír. „Általában az orgona, mint hangszer, nagyságánál fogva nehezen mobilizálható, gyönyörű, ám nehezen mozdítható. Gergely azonban az olasz gyártmányú, Viscount orgonájával rengeteget utazik, számos helyre eljut határainkon innen és túl, így egyfajta missziót is vállal, kézzel foghatóvá teszi a klasszikus zenét” – kezdte beszélgetésünket a hangszer hétfői átadóján Rosta S. Csaba építész, aki hosszú évek óta barátja is a megrendelőnek.
A tervező a Győr+ Médiának elmondta, hogy alkotótársával, Pados Melindával elsőként tanulmányozták a már meglévő eszközt, annak klaviatúráját valamint a többi között a lábpedálokat is, ezekben ugyanis nem szabad különösebb változtatást eszközölni. Ellentétben a hangszer vázával, magával a tartószerkezettel és az elektronikával, melyek a képzett hangot erősítik, modulálják és viszik a nézőtér felé, ezeknél ugyanis teljesen eltérhetnek a megszokott megoldásoktól. „Nyolc vázlatot tettem le Gergely elé, egyik futurisztikusabb volt mint a másik. Végül az utolsó terv mellett döntöttünk, melynek formai inspirációja a templomi orgonák síprendszere, egy nagyon mai, absztrakt, képzőművészeti formába öltöztetve. Egy nagyon high-tech orgona készült, amibe szépen be lehetett integrálni a fa mintázatú billentyűzetet és lábpedált” – árulta el a részleteket a szakember.
A szétszedhető, elemeire bontható, paddal, világítással és kamerával is felturbózott hangszer a gyártónak is nagy kihívást jelentett, de a Borsodi Műhely Kft. örömmel fogadta a felkérést. Egyrészt azért, mert a vállalat ügyvezetője Horváthné Borsodi Mónika a művész több koncertjén is járt már, másrészt pedig azért, mert alapvetően az iparban tevékenykedik a társaság, a célgéptervező csapat is az ipari szereplők számára gyárt berendezéseket, így egyfajta kuriózumnak számított a kivitelezés. „Egy-egy ilyen megkeresés megdobogtatja a mérnök kollégák szívét. Kinézetre a hagyományos, templomi orgona világa elevenedik meg, extra vonalvezetéssel és dizájnnal. Rákász Gergely egy könnyen összeszerelhető hangszert szeretett volna, ami egyszerre szép és esztétikus. Végül egy egyedi alumínium felületet hoztunk létre, egy kompakt konstrukciót, azt hiszem meg tudtunk felelni az igényeknek” – mondta Horváthné Borsodi Mónika.
„20 éve űzöm ezt a mesterséget abban a formában, hogy viszem magammal a hangszeremet. Így a mostani alkalom egy két évtizedes evolúció eredménye. Mikor megfogalmazódott egy új hangszer elkészítésének a gondolata, számomra egyértelmű volt, hogy győriek ötlete és keze munkája eredményeként készüljön el az orgona. Miért is kellett volna átlépni a város határait, miközben itt annyi tehetséges ember él és munkálkodik” – fogalmazott Rákász Gergely a Borsodi Műhely telephelyén, miután maga is megcsodálta a kész „szerkezetet”. Közben azt is elárulta, hogy a közös alkotói munka során lehetősége volt arra, hogy folyamatosan kipróbálja az orgonát, így tudták tökéletesre fejleszteni. „A korpusz kész, fel lehet rá ülni, de a megszólaltatásig vannak még megoldandó kérdések, ha minden jól megy, akkor decemberben bemutathatjuk a nagyközönségnek is” – mesélte lelkesen a művészetében kiemelkedő zenész.
Galéria: O. Jakócs Péter
TV-s szerkesztő: Farkas Mónika, P. Csapucha Adrienn