Folyton visszatérő téma Győrben a tuning-autók jelenléte, az illegális gyorsulási versenyek, driftelések és még lehetne sorolni. Az elmúlt hetekben a rendőrség többször is intézkedett hasonló esetekben. A lakosságban viszont továbbra is rengeteg a kérdés, ezeket rendre mi is megkapjuk. Összegyűjtöttül most őket, és elküldtük válaszadásra a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányságnak.
A győri rendőrök január 5-én két fiatal férfi ellen intézkedtek, akik éjfél körül azt gondolták, jó móka lenne összemérni vezetési tudásukat és autóik teljesítményét, ezért a Jedlik Ányos hídon át a Radnóti Miklós utcában szabályellenes gyorsulási versenyt rendeztek. Mivel tevékenységükkel a személy- és vagyonbiztonságot veszélyeztették, a 22, illetve 24 éves fiatalokat 65-65 ezer forintos pénzbírságra büntették.
Egy másik alkalommal pedig veszélyes közlekedési szituáció miatt hívták felháborodott lakosok a rendőröket január 20-án 20 óra után. A bejelentések arról szóltak, hogy Győrben, több helyszínen – a Rónay Jácint, a Bajcsy-Zsilinszky és a Szövetség utcában – egy kék BMW M3 személygépkocsi driftel a körforgalmakban.
A járőrök végül egy benzinkútnál igazoltatták a 20 éves férfit. Az intézkedés során kiderült, hogy a fiatal külföldi állampolgár egy forgalomból ideiglenesen kivont járművel közlekedett, érvényes magyar vezetői engedély nélkül, továbbá, hogy a BMW-t az adásvételt követően nem íratta át. Az autót vezető férfivel szemben közúti veszélyeztetés miatt bűntetőeljárást folytat a Győri Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya.
Látható tehát, hogy a rendőrség teszi a dolgát és sok esetben segítséget nyújthat a lakosság figyelme, bejelentése. Azért, hogy még átfogóbb képet kaphassanak az állampolgárok, összeszedtük azokat a kérdéseket, amelyek hozzánk érkeztek, a rendőrség pedig válaszokkal segítette a tisztánlátást.
– Mit jelent az, hogy valami tuning-autó? Mitől lesz szabályos egy-egy tuningolás?
– A tuning-autó fogalmat a jog nem ismeri. A köznyelvben „tuningolás” kifejezést a jármű gyári állapotát megváltoztató technikai és esztétikai módosításra használják. Az átalakításnak/ „tuningolásnak” jogszabályok szabnak keretet. A KRESZ 5. § (1) bekezdés c) pontja meghatározza, hogy a közlekedésben olyan járművel szabad részt venni, amelynek műszaki, biztonsági és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek. Ezt a forgalomba helyezést megelőző, illetve időszakos műszaki ellenőrzések biztosítják.
A már forgalomba helyezett gépjármű átalakításához, megváltoztatásához előzetes engedély szükséges. A jogszabályi környezetet alapvetően a közúti járművek megvizsgálásáról szóló 5/199.(IV.12.) KöHÉM rendelet, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990.(IV.12.) KöHÉM rendelet, illetve a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet határozza meg.
Az átalakítás előzetes kérelemét az illetékes hatóságnál, vármegyénkben a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi és Fogyasztóvédelmi Főosztály Közlekedési Osztálynál kell kezdeményezni.
A tulajdonosnak csatolni kell az elbíráláshoz szükséges műszaki dokumentációt, amelynek a megváltoztatására kerülő egységek, paraméterek leírását is tartalmaznia kell. Az átalakítási engedély kiadását követően a járművet megvizsgálják, majd a változásokat a forgalmi engedélybe bevezetik. Az engedélyben az eljáró hatóság feltételeket határozhat meg.
Az átalakítás érintheti a futóművet, a rugózást és lengéscsillapítást, a kormányberendezést, a fékberendezést, a jármű alvázát és karosszériáját, a meghajtó motort, annak működését szolgáló vezérlő és kiszolgáló egységeit, a kipufogó rendszert és a kipufogógáz-utókezelő berendezéseket is. Mindezek mellett indokolt vizsgálni a gumiabroncsra vonatkozó előírások teljesülését mind a méretük, terhelhetőségük, kopottságuk, vagy jóváhagyási kötelezettség tekintetében.
– Van olyan, hogy egy tuning-autóval nem szabad közlekedni a forgalomban? Tehát csak versenyzésre használható, versenypályán?
– Természetesen meg kell különböztetni a sporttevékenységre átalakított járműveket a közúti forgalomban résztvevő, átalakított járművektől. A versenysportra és a közúti forgalomra eltérő szabályok vonatkoznak, hiszen előbbi zárt pályán, míg utóbbi járművek a közúti forgalomban vesznek részt.Az autósport egy önálló sportág, melynek része a gyorsulási verseny is. Az országos sportági szakszövetségként működő Magyar Nemzeti Autósport Szövetség kizárólagos jogköre a sportrendezvények megtartása.
– Hogy szűrhetők ki a szabálytalan tuning-autók?
A közúti ellenőrzések során az intézkedés céljának megfelelő részletességgel kerül sor a jármű műszaki és biztonsági jellemzőinek vizsgálatára. Az ellenőrzésre a rendőrségen kívül jogosult a közlekedési hatóság is. Amennyiben a helyszínen egyértelműen nem állapítható meg az átalakítás jogszerűsége, vagy ahhoz különböző műszeres vizsgálatok szükségesek, úgy a jármű soron kívüli műszaki vizsgálatra rendelhető.
– Ha sofőrként „legyorsulnak”, láthatóan versenyeznek, „menőznek” más sofőrök mit tudok tenni, hogy ne legyen baj?
– A közúti közlekedési balesetek megelőzése, a KRESZ szabályok betartása közös társadalmi érdek. A kérdésben szereplő magatartás nem az egyéb közlekedők ellen irányuló sérelem, hanem a jogszabályok tudatos megszegése, melyek ellenőrzése és betartatása az arra feljogosított szervek feladata. Az észlelt jelenségről a 112-es segélyhívón lehet bejelentést tenni. Ez esetben a legközelebbi küldhető járőrt irányítja a helyszínre a Tevékenység-irányítási Központ. Természetesen utólag is van lehetőség az észlelt jogsértés tárgyában eljárást kezdeményezni a jogszabályban megkövetelt adatok megadását követően, a helyszín, időpont, elkövetett cselekmény, esetleges tanúk, bizonyítást lehetővé tevő adatok, információk megadásával. Semmiképpen nem a „megtorlás”, „leckéztetés” a helyes magatartás.
– Az autókban lévő kamerák videó felvételeit elküldhetem a rendőrségnek, tudják azokat használni felelőségre vonás kapcsán?
– Az ilyen felvételek kezelésére is az általános adatkezelési, adatvédelmi (pl.: GDPR, adatvédelmi törvény, Ptk. stb.,) érvényesek. A rendőrségi eljárásban – amely lehet szabálysértési, közigazgatási, de akár büntető eljárás is – való hasznosíthatóság feltételeit szintén az adott eljárásnak megfelelő jogszabályok határozzák meg. Jellemzően követelmény, hogy a felvételen látható legyen a konkrét jogsértés, a helyszín beazonosítható, a felvétel készítésének ideje, helyszíne megállapítható és a jogsértő jármű azonosítható legyen. A készítő tanúvallomása is szükséges a bizonyításhoz. A személyes adatokat tartalmazó felvételek nyilvánosságra hozatala, anonimizálás nélkül jellemzően nem lehetséges, ugyanakkor a hatósági eljárásban a változtatás nélküli felvétel használható fel. A jogsértés bizonyítása érdekében történő felvétel készítésénél, felhasználásánál – a személyhez fűződő jogok tekintetében – fontos kritérium, hogy az közérdekből, vagy jogos magánérdekből történjen – a rendőrség azt is hozzátette, hogy a lakásból, erkélyről, utcáról készített felvételekre ugyanezek a szabályok vonatkoznak.
– Van értelme leadnom a rendőrségnek rendszámokról, autótípusokról információt?
– Akut esetben a 112-es segélyhívón, egyéb esetben akár papír alapon, vagy elektronikus úton, vagy személyesen fordulhat bárki a rendőrséghez. Az információk feldolgozása, elemzése alapján lehet eldönteni, hogy eljárás megindítására alkalmas-e a bejelentés tartalma. A rendőrség minden közlekedésbiztonságot érintő bejelentést elemez, értékel, azokat a szolgálat szervezésében, eligazításában hasznosítja.
– Mi van akkor, ha külföldi rendszámos autót látok versenyezni? Számonkérhetik a magyar rendőrök?
A közlekedési szabályok mindenkire egyaránt vonatkoznak. A külföldi jármű azonosítására és az azt vezető személy azonosítására, bizonyíthatóság esetén elmarasztalására a vonatkozó eljárási szabályok szerint nyílik lehetőség.
– Csörgessem a 112-őt ha tuningautót, illegális versenyt, vagánykodást látok a városban?
A rendőrség kiemelten kezeli a közlekedésbiztonságot befolyásoló bűncselekmények, szabálysértések, szabályszegések visszaszorítását, a közlekedési balesetek megelőzését. Ebben a tekintetben bejelentése a hatóság munkáját segítheti. Az eddigi tapasztalatok alapján nagyobb számú jármű részvételével történő klasszikus „gyorsulási verseny” nem jellemző vármegyénkre. Több bejelentés, információ érkezett nagy hanghatással járó, éjszakai órákban közlekedő járműről, amely a bejelentők pihenését zavarta. Ez azonban jellemzően nem versenyzéshez kötődött. Tapasztalataink szerint némely esetben azonban egy egyedi jogsértés észlelése esetén illegális versenyt jelentenek be. A bejelentések tartalma minden esetben értékelésre kerül, a rendelkezésre álló erőket, eszközöket a Tevékenység-irányítási Központ ennek alapján küldi. A sportos, „tuningolt” kinézetű járművek észlelése esetén ugyanakkor nem minden esetben merül fel jogsértés, a járművek átalakítására jogszerűen is nyílik lehetőség.
– Mikor veszik el a forgalmit a rendőrök, mikor veszik le a rendszámot?
A hatósági engedély és jelzés elvételét a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet szabályozza.
Amennyiben a jármű közúti forgalomban való további részvétele közvetlen balesetveszéllyel jár és a járművel ennek ellenére közlekednek (ide tartozik pl: ha a jármű kerekeire szerelt gumiabroncsok futófelületének bordázata a jogszabályban meghatározott minimális értéket nem éri el, vagy azt nem a jogszabályban előírtaknak megfelelően szerelték fel, fék-kormány meghibásodás), vagy érvénytelen külföldi hatósági engedéllyel és jelzéssel vettek részt a közúti forgalomban, illetve a járművet engedély nélkül átalakították, a rendőr ennek megfelelően intézkedik. Az intézkedő rendőr a forgalomban való részvétel jogosultságának azonnali felfüggesztését is kezdeményezheti bizonyos esetekben.
– Mire számíthat az a vagánykodó/szabálytalan sofőr, akit rajtakapnak a rendőrök?
– Az elkövetett cselekménytől, annak minősítésétől is függ. A figyelmeztetéstől (pl. kisebb fokú szabálysértésnek minősülő cselekmény) a maximum 65 ezer forintos (vagy hat hónapon belül újabb szabálysértés elkövetése esetén 90 ezer forintos) helyszíni bírságoláson keresztül a szabálysértési eljáráson át a büntető feljelentésig (közúti veszélyeztetés) széles skálán mozoghat a szankcionálás, amely nemcsak pénzbeli büntetést, de akár – többek között – járművezetéstől eltiltást is eredményezhet.
(Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény a 234. § (1) Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűncselekményt követ el.)
– Egy illegális versenyen, gyorsulás, driftelés kapcsán az utasok is felelőségre vonhatók, vagy csak a sofőr?
– A jogszabályi kötelmek elsősorban a járművezetőt terhelik. Azonban mind a járművezetőnek, mind az utasoknak mérlegelni kell a közlekedésbiztonsági kockázatot, a fokozott balesetveszélyt. A járművezető annak beleegyezése esetén sem veszélyeztetheti saját utasát sem. Természetesen az utasoknak is lehet kötelezettségük, a rendelkezésükre álló eszközök korlátozott volta ellenére is. Minden egyes eset egyedi mérlegeléssel minősíthető. Egyes jogsértések vonatkozásában kiemelt felelőssége is lehet az utasnak, ha a jármű egyébként az ő tulajdonát képezi.
– Ahonnan sok lakossági bejelentés érkezik, nem lenne jogos többet traffipaxolni, vagy fix traffikat kihelyezni?
A sebességellenőrzések a baleseti/közlekedésbiztonsági helyzetkép elemzése, értékelése alapján kerülnek ütemezésre. Ezt az állampolgári bejelentések tartalma is megalapozhatja. A Trafibox-ok kihelyezését a rendőrség a telepítés feltételeinek mérlegelése alapján támogatja. Ilyen eszköz kihelyezésére a szakmai szempontokon túl az önkormányzatok költségvetési lehetőségei függvényében kerülhet sor.
– Közlekedésfigyelő kamerák kihelyezése a rendőrség feladata lenne, vagy a városé? Ezek használhatók lennének számonkérésre?
Győrben a városi kamerarendszer 2009. óta működik. Több mint 100 helyszínen kétszáz körüli térfigyelő kamera figyeli a közterületet. Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata a közterületi kamerarendszer kiépítésére évről-évre jelentős összeget fordít. A közterületi szabálysértési és bűncselekmények felderítésében a rendőrség részére rendszeresen hathatós segítséget nyújt. A képfelvételek eljárásban történő hasznosíthatósága egyedileg mérlegelhető.
– A Városrendészet miben tudna segíteni a rendőröknek ebben a témában?
A Városrendészet közös járőrszolgálatok, együttműködés keretében hasznos információkkal tud szolgálni, ugyanígy a kritikus időszakok és helyszínek ellenőrzésében is részt vállalnak.
Látható tehát, hogy a téma roppant összetett és számos jogszabály vonatkozik azokra a kérdésekre, amelyeket az olvasóink eljuttattak hozzánk. Bízunk benne, hogy a rendőrség szakembereinek segítségével sikerült egy kicsit tisztázni a bizonytalanságokat és bár kétségtelen, hogy nem egy egyszerű témáról van szó, a hatóságok és az önkormányzat is igyekszik minden eszközzel gátat szabni az illegális gyorsulási versenyeknek, a drifteléseknek és kirívó közlekedési eseteknek. Viszont a lakosság segítsége mint sok esetben, ebben a témában is elengedhetetlen, csakúgy, ahogy a legfontosabb az lenne, hogy mindenki szabály- és jogkövető magatartást folytasson…
Ha további kérdések merülnének fel olvasóinkban, várjuk azokat a [email protected] címre, vagy a Győr+ Média hivatalos Facebook oldalán.