A győri Széchenyi István Egyetem számára kiemelten fontos, hogy egyre nagyobb létszámú nemzetközi hallgatói közösségének tagjai számára ne csak magas színvonalú képzést, hanem érdekes programokat is biztosítson. Az intézmény ezért indított magyar klubot, nem titkoltan azzal a céllal is, hogy közelebb hozza a magyar nyelvet és kultúrát a résztvevőkhöz.
Teljesen megtelt a terem a Széchenyi István Egyetem által a nemzetközi hallgatók számára megszervezett magyar klub első rendezvényén. A mintegy 40 hallgató az összes kontinenst képviselte, mutatva az intézmény egyre színesebb közösségét: Európát (Németország, Csehország, Magyarország), Ázsiát (Tádzsikisztán, Kirgizisztán, Kazahsztán, Mongólia, India, Jordánia, Szíria, Palesztina, Irán, Irak, Kína, Laosz), Afrikát (Ghána, Kenya, Angola, Algéria, Tunézia, Zöld-foki szigetek) és Amerikát (Mexikó, Panama, Brazília).
A résztvevők egyike a szír Mahmoud Ali volt, aki szeptember óta az egyetem járműmérnök mesterszakára jár, a Stipendium Hungaricum Felsőoktatási Ösztöndíjprogram támogatásával. „Boldog vagyok, hogy itt tanulhatok. Különösen tetszik a gyakorlatorientált oktatás, valamint az, hogy a győri Audi Hungaria és az egyetem milyen szorosan együttműködik. A város nyugodt, és hihetetlenül szép a természeti környezete a folyókkal és a fákkal. Ráadásul mindenki nagyon kedvesen fogadott” – sorolta, hozzátéve: a programra elsősorban azért jelentkezett, hogy újabb barátokat szerezzen, és fejlessze magyar nyelvtudását.
Ilyen céllal érkezett szaktársa, a jordániai Zaid Mursi is. „Érdekel a magyar kultúra, történelem, és az, hogy miként vált ez az ország és társadalom olyan jóvá, mint ami most tapasztalható” – magyarázta, megjegyezve, hogy Győr rendkívül szép, az emberek pedig nagyon kedvesek egymással.
Mint dr. Bukor Emese, a rendezvény ötletgazdája, a Széchenyi István Egyetem magyar mint idegen nyelv kurzusának koordinátora, oktatója elmondta: az intézmény nemcsak azt tartja rendkívül fontosnak, hogy európai színvonalú képzéseket és környezetet biztosítson a csaknem 800 külföldi hallgató számára, hanem azt is, hogy megismertesse őket a magyar kultúrával. Ezt a célt segíti az új kezdeményezés is, amely rögtön nagy sikert aratott.
A szakember kifejtette: kötetlen formában igyekeztek közelebb hozni a nemzetközi hallgatókhoz a magyar kultúrát, történelmet, szokásokat. Az első játék „Mit tudsz Magyarországról?” címmel egy 20 kérdésből álló kvíz volt. A csapatoknak és az egyéni nevezőknek online applikáció segítségével kellett minél gyorsabban helyesen válaszolni a feltett kérdésekre. A győztes – nevéhez méltóan – a „Winners” nevű csapat lett, amiben szíriai, tunéziai és palesztin hallgatók vettek részt. A második helyezett vegyes csapatban mexikói, német és cseh Stipendium Hungaricum- , illetve Erasmus-ösztöndíjas hallgatók közösen versenyeztek. A harmadikként végzett „Lángos” nevű csapat tagja három laoszi és egy kazah hallgató volt. A negyedik holtversenyben egy Zöld-foki-szigetekről, Mongóliából, Kenyából és Kirgizisztánból érkezett hallgatóból álló csapat és egy brazil, egyénileg indult hallgató lett. Különdíjat kapott eddigi munkája elismeréseként Mahmoud Ali, aki ebben a félévben három kezdeményezésben – magyar nyelvi mentorrendszer, magyar filmklub, magyar klub) adminisztrációs, szervezési és grafikai tervezői feladatokkal hallgatói asszisztensként segíti a munkát. A díjakat Kiviharju-Turi Adél, az egyetem Idegen Nyelvi Oktatási Központjának központvezetője adta át.
Ezt követően a magyar szövegértést matematikai ismeretekkel kombinálva gyakorolhatták a hallgatók egy vicces szöveges matematikafeladat megoldásával, amit Kis Zita Margit magyar nyelvtanár állított össze. Emellett online formában három további ismeretterjesztő játékot játszottak egy online applikáció segítségével – két játék a híres magyar találmányokról és feltalálóikról, illetve egy másik a magyar nyelv és kultúra érdekességeiről szólt –, amelyeket dr. Bukor Emese állított össze. Szemánné Deme Andrea és Felhőfalvy Erika magyartanárok pedig az ismert Activity társasjáték módosított változatához állítottak össze kártyákat a magyarórákon eddig tanult szókincsből. Volt még Scrabble szókirakó is, amelynél a nagyobb kihívást természetesen a magyar nyelvű változat jelentette, de lehetett angol nyelvű betűkészlettel is játszani. A hallgatókat az izgalmak közben jellegzetes magyar finomságokból büfé várta.
Dr. Bukor Emese hozzáfűzte: terveik szerint a magyar klub változatos programokkal folytatódik a jövőben. Ennek keretében ebben a félévben például terveznek egy kirándulást Magyarország festői szépségű tájegységébe, a Duna-kanyarba.
Nyitókép: A győztes csapat.
Fotók: Mario Rasulov Stipendium Hungaricum ösztöndíjas hallgató – Tádzsikisztán