Az augusztus elején megjelent kormányrendelet értelmében az új tanévet már okoseszközök nélkül kezdik meg a diákok. A Ménfőcsanaki Petőfi Sándor Általános Iskolába érkeztünk az első tanítási napra, hogy megtudjuk, hogyan kezeli az intézmény a rájuk kirótt, új feladatot.
A rendelet értelmében a nap elején minden „korlátozott”, azaz telekommunikációs eszközt le kell adni, és a házirendben rögzített helyen és módon tárolják azokat a tanítási idő végéig. Ide értendő minden olyan tárgy, ami kép- vagy hangrögzítésre, valamint internetelérésre alkalmas és az elsőtől a 13. évfolyamig minden diáktól el kell, hogy vegyék ezeket. A rendelet további részében kitér arra is, hogy a 18 éven aluliak számára nem értékesíthető terméket és veszélyes eszközöket sem lehet az intézményekbe vinni.
Ménfőcsanakon már bevett gyakorlata van az átadás-átvételnek, erről Szilbekné Cseh Györgyi, az intézmény igazgatója beszélt portálunknak, aki elmondta: „A Ménfőcsanaki Petőfi Sándor Általános Iskolában zavartalanul indul a tanév. 23 tanulócsoportunk van és több mint 550 tanulónk. Legnagyobb örömünkre ismételten 100%-os szakellátottsággal tudjuk indítani a tanévet. A két, nyugdíjas távozó helyére sikerült két fiatal, agilis, de már gyakorlattal rendelkező pedagógust felvenni”. Az intézmény éves tematikájában a szűkebb lakókörnyezet megismerését tűzte zászlajára. „A helyi identitás fejlesztése már a tavalyi esztendőben is elkezdődött. A tanév jelmondata a Tamási Árontól kölcsönzött gondolat: Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne” – ismertette a célokat az igazgatónő.
A Petőfi-iskolában nincs új a nap alatt a közvéleményt napok óta lázban tartó rendelet kapcsán: a digitális eszközöket évek óta beszedik a diákoktól. „Nemcsak azt a negatív hatást érzékeltük, hogy elvonja a figyelmüket. Itt a kollégák és a gyerekek egymás közötti, személyiségi jogainak védelme érdekében, hogy ne készüljenek olyan képi- és hangfelvételek, amelyekkel a későbbiekben visszaélhetnek, tehát a GDPR szellemiségében is vezettük ezt be” – indokolta a döntést az intézményvezető.
A tanévnyitó értekezleten elhangzott az erről szóló tájékoztató és a szervezeti és működési szabályzatban is rögzített, a szülők és a diákok által is megszokott és elfogadott gyakorlatot ezután is folytatni fogják. „A mobiltelefonokat az iskolába jövetelkor, osztályonként összeszedjük és zárható dobozban, a gondokságon, egy lemezszekrényben helyezzük el azokat. Természetesen azokon a tanórákon, ahol valamilyen célból hasznosíthatják a gyerekek a mobiltelefont, oda bevihetik a tanár kolléga kezdeményezésre” – tudtuk meg az igazgatónőtől, aki elárulta azt is, hogy a gondokságon az átvétel és átadás tényét elismervényeken rögzítik.
A pedagógusok egyedi elbírálása alapján a matematika feladatsorokat oldják meg a diákok a digitális eszközökkel, de a földrajz tantágyhoz is QR-kódokat tartalmazó tankönyvet használnak, de a projektheteken is előkerülnek a telefonok. A felső tagozatban mindenkinek van már mobilja, az alsósoknál nem feltétlenül jellemző ez.
A rendelet elsősorban a személyiségi jogok védelme miatt született, azonban nem mellékes módon szó kell, hogy essen arról is, hogy milyen hatások érik a gyerekeket az állandó „kütyüzés” miatt. Hal Melinda klinikai szakpszichológus felhívta a figyelmet arra, hogy egy komoly függés alakult ki a fiatalokban a technikai eszközökkel kapcsolatosan. „Látjuk a klinikumban azokat a tüneteket, hogy amikor nincs elérhető távolságban az okoseszköz, akkor pánikrohamot kap valaki. Ez az iskolában is meg fog jelenni. De az elmúlt években hangsúlyoztuk az okoseszközök károsságát, ennek ellenére a tech-cégek nyertek az egészen, mert már az óvodás gyerekek is tablettel járnak.” A szakember a droghasználathoz hasonló függőséget tapasztalja és azt, hogy dühkitörések kísérik a megvonást. Az ideális megoldás mindenképpen a képernyőidő szabályozása lenne és az, hogy a családok úgy tudjanak minőségi időt együtt tölteni, hogy kizárják az elektronikus eszközöket a közös programokból.
Galéria: O. Jakócs Péter