Dal, virtus, szenvedély

Operettek Győrben: nem múló szenvedéllyel

Fotó: Rózsa Tamás
Győr+
2020.01.03. 08:17

Először tartottak Győrben újévi operett és musical gálát, s a mostani sikert látva és hallva nagyon valószínű, hogy nem utoljára. A Budapesti Operettszínház sztárjai és a Győri Filharmonikus zenekar január 2-án az Audi Arénában varázsolták el a közönséget a műfaj szenvedélyes világába.

Az operettek és musicalek világszerte hódítanak, csendüljenek fel bármilyen nyelven, a siker garantált. Kiváló zene, remek szövegkönyvek, móka, kacagás, szerelem, könnyek mind-mind jellemzik a műfajt. Ezt ünnepelhette újévkor most először a győri közönség.

A nyitány ifj. Johann Strauss Kék Duna keringője volt, amelyet 1866-ban komponált, de sikere napjainkban is töretlen. Az Operett Színház tánckara a bécsi keringőt csodás ruhában mutatta be, megalapozva ezzel az est hangulatát. Amit persze fokozott a szólisták megjelenése a Pezsgődallal, amelyet Strauss, A denevér című nagyoperettjéből ismerhetett a közönség. Az est háziasszonya a gyönyörű Kállay Bori is bemutatkozott, aki kollégáit is sorra szólította. A legnagyobb ovációt természetesen Oszvald Marika kapta, de sokáig éljenezték Dolhai Attilát, Szendy Szilviát és Peller Károlyt is. Na meg persze a Győri Filharmonikus Zenekart – Rácz Márton vezényletével – akik hazai pályán muzsikálhattak, a tőlük megszokott és elvárt világszínvonalon.

A Győri Filharmonikus Zenekart Rácz Márton dirigálta

A nyitány után dr. Dézsi Csaba András önkormányzati képviselő köszöntötte a közönséget és a művészeket, majd kiemelte: „Egy régi álmom vált valóra, hogy itt lehetek az első győri újévi operettgálán. Az operett a magyar pezsgő. Van osztrák is ebből a kiváló nedűből, de valamiért az egész világot meghódította Lehár Ferenc és Kálmán Imre csodálatos hagyatéka. A ránk jellemző egyedi kreativitás, egyaránt megmutatkozik a magyar konyhaművészetben, az egyedülálló humorunkban ugyanúgy, ahogyan a zeneszerzőink és előadóink munkáiban. Vannak azonban olyan titkok amelyeket talán meg sem kell fejtenünk, elég ha szeretjük őket, büszkék vagyunk rájuk, és szívesen átadjuk magunkat az élvezetüknek.” – hangsúlyozta a képviselő, majd méltatta a szervezőket és a művészeket, s utalt rá, hogy bár az első újévi operettgálát tartják most, a szándék a hagyományteremtés is.

dr. Dézsi Csaba András önkormányzati képviselő köszöntötte a közönséget

A művészeken pedig egész este semmi sem múlt, tudásuk legjavát hozták, s olyan mindenki által ismert operett- és musical slágereket hoztak magukkal, amelyeket nem csak tapssal jutalmazott a közönség, hanem sokszor bizony együtt is énekelt a szólistákkal. A különböző blokkokra – pl. Játékok és szerelmek, Ha forr a vér, Klasszikus musicalek – osztott dalok között a “Kacagó dalt” az a Simon Brigitta operaénekes énekelte, akinek pályája éppen Győrből indult el egykor, azóta pedig ünnepelt csillag. A dalcsokrokban felcsendültek olyan operett dallamok, mint Kálmán Imre Csárdáskirálynőjéből a „Ma önről álmodtam” vagy éppen a „Jajj, cica”. Érkezett a vendégművészként fellépő operaénekes Pataki Adorján, aki Lehár Ferenc Vígözvegyéből énekelte el az érzelmes szenvedélyes „Ajk az ajkon” című szerzeményt.

Simon Brigitta karrierje Győrből indult

Oszvald Marika és Peller Károly kettőse „A hollandi menyecske” című Kálmán Imre háromfelvonásos operettjéből érkezett, s kalauzolt vissza egy kicsit a múltba a „Rég volt” segítségével. Persze viccesen, mókásan, s az Oszvald Marikától megszokott energiával, mosollyal és zsenialitással. A többek között Kossuth-díjjal is elismert művésznő neve összeforrt az Operettszínházzal és a műfajjal, rajongói száma napjainkban is folyamatosan növekszik. Személyisége elragadó, tehetsége és a műfaj iránti hűsége pedig példamutató.

Peller Károly és Oszvald Marika kettőse

Kállay Borit is hallhattunk, a „Hajmási Péter, Hajmási Pál” című örökzöldet énekelte amivel a legszebb korszakokat idézte. Bár meg kell hagyni, itt különösen jól mutatott volna, ha a tánckar is kíséri a színpadra s láthattuk volna, valójában miért is az ország első számú operett és musical színházának a társulatához tartoznak.

Az is kiderült egyébként, hogy a színház világa igenis összetartó és családias, ott vannak egymásnak jóban-rosszban. Most úgy mutatták meg, hogy Kállay Bori felhívta a figyelmet a színházkedvelő nagybeteg kiskamaszra, Zsombira, akinek gyógykezelését szeretnék támogatni a közönség segítségével. Nemes gesztus, s innen is gyógyulást kívánunk a fiúnak!

Dolhai Attila és Bordás Barbara

Az est hátralévő részében pedig sorra jöttek még a nagy slágerek az operett és a musical műfajából: hallhattunk dalokat a West Side Story-ból, az Evitából, a Mozart!-ból, az Elisabeth-ből, a Szépség és Szörnyetegből, na meg az Oroszlánkirályból is. Felsorolni is nehéz, hogy mennyi remek szerzemény csendült fel a két és fél óra alatt, mennyi világsikert elért darab egy-egy dallama szórakoztatta a közönséget. Akik pedig a színpadra álmodták ezt az operett és musical gálát, arra is figyeltek, hogy a 21. század követelményeinek is megfeleljenek. A ledfal adta lehetőségeket maximálisan kihasználták, a világosítás és a hangosítás pedig szintén hibátlanul működött.

A győri debütálás hangos sikert aratott, élvezte a közönség azt az önfeledt, bohókás, érzelmes stílus, amelyet az operett képvisel, s a színpadon lévőkkel élte meg a musicaltörténelem komolyabb alkotásait is. Mert ebben a két stílusban benne van minden, ami az élet: mosoly, könny, szerelem és küzdelem. S ezek miatt vagyunk mindannyian emberek…

Szerző: Havassy Anna Katalin
TV-s szerkesztő: Kárpát Zsolt
Fotó: Rózsa Tamás