Rendhagyó tárlat nyílt ma délután a Győri Egyházmegyei Gyűjteményi Központban. A Salve Regina című kiállítás az egyházmegye liturgikus tárgyain és képzőművészeti emlékein keresztül mutatja be Szűz Máriának Jézus és az Egyház életében betöltött szerepét.
Dr. Veres András megyéspüspök köszöntőjében azt hangsúlyozta, hogy a Szűzanya-tisztelet egyidős a kereszténységgel, élő valóság a mai napig. Talán azért is, mert minden ember érti, az anyaság tisztelete mindenkinek ott él a szíve mélyén. A képzőművészetnek, az irodalomnak és zeneművészetnek egyaránt a középpontjában áll ez a téma. A tárlat segítségével Mária különböző módokon szólíthatja meg a látogatót. Aki pedig a Szűzanyát megismeri, általa egészen biztosan eljut Istenhez.
Dr. Nemes Gábor, az intézmény igazgatója megnyitó beszédében arról szólt, hogy a kiállítás többszörösen is hatni kíván a látogatóra. Egyrészt a szemünkre, hiszen ha rápillantunk a mívesen faragott faszobrokra, az ásványrárói Madonnára, a nagybajcsi Pietára, az árpási oltárképre, a rendkívül alapos munkával elkészített kárpitokra és textilekre, a kézzel festett könyvekre, biztosan ámulattal adózunk a régi korok festőinek tudása, kitartása és alázata előtt. A látás pedig hat a lélekre is. Az Isten házának el kell különülnie a mindennapi élettől, hogy ámulatba ejtsen és lelkünket felemelje, Krisztus dicsőségét fejezze ki. Ezek a műtárgyak szakrális környezetükből kiragadva is képesek erre. Így hitünkben megerősítve átérezhetjük hazánk ezeréves kereszténységének Isten és a Szűzanya iránti tiszteletét. A tárlat azonban hatni kíván az értelmünkre is, mely nem választható el a hittől. A látogató a Győri Egyházmegye Szűzanya-tiszteletével kapcsolatban teológiai, művészet- és eszmetörténeti, valamint néprajzi ismeretekkel gazdagodhat.
Három, országos tekintetben is kiemelkedő műtárgyat is megcsodálhatunk. Az egyik egy 16. századi Jézus születését ábrázoló falikárpit mérethű másolata. Az eredetit jelenleg az Iparművészeti Múzeumban őrzik, de 1914-ig a Győri Egyházmegye tulajdonában volt. A másik a nagybajcsi Pieta-szobor. Az 1500 körül készült műalkotás a középkori faszobrászat egyik legjelentősebb magyarországi emléke. A harmadik pedig az 1669-70-ben festett Köpenyes Madonna-oltárkép, mely a töröktől fenyegetett országot köpenyével védelmező s a gyermek Jézust kezében tartó Szűzanyát ábrázolja.
A kiállítás informatív tablókkal, dokumentum filmekkel és múzeumpedagógiai játékokkal is segíti üzenetének befogadását.
A megnyitón közreműködött a Collegium Musicum Jaurinense, a győri Szent Ignác templom fiúkórusa.
A tárlat jövő év augusztus 20-ig tekinthető meg a Gyűjteményi Központ kiállítóterében. (Bejárat a Gutenberg tér 2. felől).
Galéria : Ács Tamás