Július elején beköszöntött a nyár és a strandidő, sokan pedig vízbe csobbanva szeretnék lehűteni magukat. Miletics Mórral, a győri Városrendészet szakmai igazgatójával, és Zvezdovics Zoltánnal, az Arrabona Hajós Egyesület elnökével készített interjúkban megtudtuk a biztonságos vízi közlekedés és fürdőzés szabályait és szokásait.
A győri hajózásnak és vízi közlekedésnek szerves részei a vízi polgárőrség és a Városrendészet mellett a civil szervezetek munkája is. A városrendészet munkájában kiemelt szerepet kap a vízi közlekedés, a megnövekedett forgalom és a szabályos fürdőzés tekintetében.
A városrendészet a vízen egy dologban tud szankcionálni és eljárni, ez pedig a tiltott helyen való fürdőzés.
„A tiltott fürdőzésnél nagyon fontos, minden évben elmondjuk, hogy ott kell fürödni, ahol szabad és ahol lehetséges, mert rengeteg veszélyt tartogat magában maga a víz és ezt tiszteletben is kell tartani”- figyelmeztetett Miletics Mór.
A városrendészet feladatkörébe tartozik a víz szabályozása, a vízpartok ellenőrzése és a vízparti rendezvények biztosítása. Az elmúlt évtizedben hatalmas fejlődés ment végbe a Rába és Mosoni-Duna partjainak karbantartásában, ami főleg a gönyűi gátrendszereknek köszönhető, hiszen ez biztosítja a vízszint állandóságát.
A hajós és vízi turizmus életében nagy százalékban vesznek részt a civil szervezetek, ilyen a három éve tevékenykedő Arrabona Hajós Egyesület is.
„Nagyon sok kérdés merült fel a vízen közlekedők részéről és nem tudták megtalálni azt a fórumot, ahol egységesen tudták volna képviselni az érdekeiket. Ez vonatkozik a hajósokra, a sportolókra illetve más vízen munkát végzőkre is. Ezt vállalta fel az Arrabona Hajós Egyesület, ebben próbál koordinálni és a felmerülő problémákat, kérdéseket a megfelelő szervek fele közvetíti, illetve próbál érdekeket érvényesíteni.”- nyilatkozta Zvezdovics Zoltán, aki szerint már régóta szükség volt egy szervezett közösségre a vízi közlekedés rendszerezéséhez.
Az Arrabona Hajós Egyesület nemrég megkezdett projektjei közé tartozik a rakpartok megvilágításának korszerűsítése is, ugyanis ez sajnos nem minden esetben valósult meg akkor, amikor a rakpartok elkészültek.
„A Széchenyi-híd fölötti rész jobb partján nincs közvilágítás. Itt edzenek a Graboplast Egyesületnek a sportolói is, este sötétben azért ez elég balesetveszélyes, de közbiztonság szempontjából fontos lenne az, hogy egy megfelelően kivilágított part legyen azon a szakaszon is.”-mutatott rá Zvedovics Zoltán, aki az újonnan kialakított kikötők körüli közvilágítást is fontos napirendi pontnak tartja, a nagy értékű hajók és ingatag kikötői viszonyok miatt.
Az utóbbi években a Rábán és a Mosoni-Dunán is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a vízi sportok űzése és a sétahajózás is. Fontos azonban, hogy szórakozás és kikapcsolódás közben is figyeljünk a szabályok betartására a biztonság érdekében.
TV-s szerkesztő: Kárpát Zsolt