A jogi háttér már évek óta adott, professzor dr. Bagdy Emőke hathatós közbenjárásával a Nemzeti Alaptanterv lehetőséget biztosít arra, hogy az iskolai mindennapi gyakorlatba beépüljenek a stresszoldási technikák.
Egyes tanárok, szakoktatók eddig is óráik elején tartottak pár perces elcsendesülést, légzésgyakorlatot, vagy délutáni szakkör keretében jógáztak, a relaxációs gyakorlatok alkalmazása mégsem vált általánosan elfogadottá. Az úgynevezett Diákrelax program most magasabb szintet lépett, a következő tanévtől minden adott már ahhoz, hogy akár a győri iskolákban képzett oktatók az adott korosztálynak megfelelően alkalmazzák ezen jótékony gyakorlatokat.
Mindenkit sokkolt a tavalyi hír, miszerint városunk egyik kiváló intézményében, a Jedlik Ányos középiskolában egy 17 éves fiú megkéselt egy tanárnőt, miután az egyébként nagyon jó tanuló diák hármast kapott egy dolgozatára. Ez a tragikus esemény is rávilágított arra, fontos volna végre a közoktatásban is figyelmet fordítani az elvárásokból, túlterheltségből és feszültségből, illetve a frusztráltságból fakadó stressz kezelésére.
„Folyamatosan kölcsönhatásban vagyunk egymással, aki bemegy egy iskolába, tapasztalja, történnek sajnos olyan események, amelyek mutatják, hogy sokszor pattanásig feszül az az állapot, amelyből csak kitörni lehet, ezt kell megelőzni, ez a célja a Diákrelax programnak” – világított rá Gergó Veronika, az intézmény oktatója a rádió Győr+ Este műsorában, aki a tragikus eset után, még januárban intézett petíciót a döntéshozókhoz. Ügyét nemcsak a pedagógusok, a szülők, de természetesen dr. Bagdy Emőke is nagy örömmel, teljes szívből támogatta.
A Nemzeti Alaptanterv lehetőséget teremt arra, hogy a Diákrelax iskolai keretek között kiteljesedjen. A program felépítése életkori bontásban illeszkedik a mindenkori oktatási tananyaghoz. „A relaxációs gyakorlat ellazítja a testet, az imaginációs technikának köszönhetően saját képzeletünkkel kezdünk el dolgozni, ezzel oldjuk a stresszt, javítjuk tanulási képességünket, empatikus, együttműködő, jobb agyféltekénket használni tudó, felnőtt emberekké válunk” – magyarázta a műsor vendége, Gergó Veronika, aki a nyelvtanítás mellett a Győri Jóga Egyesület elnöke is.
Elemi fontosságú, hogy a közoktatásban, köznevelésben résztvevő pedagógusok, oktatók – a törvényi kereteken belül – birtokában legyenek azon módszereknek, amelyekkel hatékonyan tudják diákjaiknál a stresszt oldani, megtanítsák őket, hogy ne azonosuljanak olyan érzelmi állapotokkal, amelyek felülkerekednek rajtuk. Ez nem könnyű feladat, hiszen felnőttként is számtalanszor kerülünk olyan helyzetbe, amikor nehéz kilátni egy sokkoló érzelmi állapotból. Arra kell megtanítunk tehát őket, hogy ezen nehéz szituációkat is kívülállóként tudják szemlélni” – hívta fel figyelmet a középiskolai oktató.
A Diákrelax ügye Győrött magasabb szintet lépett. Gergó Veronika még tavasszal kereste fel prof. dr. Dézsi Csaba András polgármestert, aki orvosként is nagyon jól tudja, miért fontos a stresszoldás a gyermekek és a fiatalok körében.
A találkozót követően aktív támogatásáról biztosította, a Diákrelax 2020 Győr bekerült a WHO Egészséges Városok Projektbe, átvállalva ezzel a helyi projektben résztvevő harminchat pedagógus továbbképzésének költségét. A sikeres vizsgát követően a következő tanévtől már a Diákrelax program akkreditált pedagógusaiként segítik a mindennapi nevelői, oktatói munkát, bízva abban, hogy a felnövekvő generáció tudatosan és kiegyensúlyozottan éli meg az élet boldogabb, vagy épp nehezebb, kihívásokkal teli pillanatait.