A november óta tartó kényszerű digitális oktatás egyaránt nagy kihívás elé állította a diákokat, a tanárokat és a szülőket. A következményekről valószínűleg sokat fogunk még beszélni és hallani. Tóth Konstantint, a Czuczor Gergely Bencés Gimnázium igazgatóját rövid helyzetértékelésre kértük.
A gimnazisták öt hónapig digitális oktatásban tanultak. Hogyan értékeli ezt az időszakot? Valóban csak negatív hatásai voltak?
Azt gondolom, hogy elsősorban a végzőseink nagyon céltudatosak a tanulásban. Nekik még kedvező is volt ez a helyzet, mert jobban tudtak azzal foglalkozni, ami érdekli őket. Az érettségire felkészítő foglalkozásokat sokan igénybe is vették. Nem hiszem, hogy nálunk gondok lesznek az érettségivel. Egyedül a matematikát érzem problémásnak, mert ebből állandó gyakorlás nélkül felkészülni, bizony nehéz. Könnyebbség viszont, hogy a százhúsz gyerekből száznak már van előrehozott érettségije, vagyis nem kell mindenből vizsgázniuk.
A kisebbeknek nagyon rossz, hogy novembertől nem találkozhattak egymással. A közösség hiánya és a közös programok elmaradása valódi probléma. Az idei már a második év, hogy az összes tavaszi programunk elmaradt. Ez bizony nagy hátrány lesz szeptemberben, amikor elindul az új tanév. A jövő évi hétszáz gyerekből jó, ha a felét ismerjük, a másik két teljes évfolyamnak meg kell tanulni még a nevét is.
Márciusig, amíg volt lehetőség konzultációkra, addig jöttek is sokan, a hetedik és nyolcadik osztályosok pedig jelen lehettek az órákon, ők a szerencsésebbek közé tartoznak.
Van-e tervük az újranyitás utáni időszakra, a közösségépítésre?
Nagyon nehéz ebben a helyzetben tervezni. Most még csak egy-egy hetet látunk előre. Ha visszaáll az élet a normális kerékvágásba, akkor májusban néhány közösségi programot szeretnénk bepótolni. Elmaradtak az osztályok lelki napjai, a sportprogramok, a kirándulások, meglátjuk, mit sikerül megvalósítani…
Milyen állapotban vannak a pedagógusok?
A többség jól viselte ezt a helyzetet, bár mára megelégelték az online oktatást. Számítógép előtt ülni egész nap nem ugyanaz, mint személyesen tanítani. Többen vannak köztük kisgyermekes anyukák, akiknek megnehezítette a dolgát, hogy egyszerre kellett online órát tartani, feladatokat küldeni az osztályaiknak és közben foglalkozni a saját óvodás, kisiskolás gyermekeikkel. A mi tanári karunk azonban motivált, elkötelezett és a tűrőképessége is nagy, így át tudtuk vészelni ezt az időszakot.
Szép eredményekkel büszkélkedhetnek az országos tanulmányi versenyeken…
Az elmúlt évtizedek legjobb eredményét értük el ebben a tanévben az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen. Tizenegy tantárgyból 14 második fordulós és 5 döntős eredményünk született. A döntőbe jutott Horváth Dorottya magyar irodalomból (5. hely), tanára Németh Anita; Déri Barnabás francia nyelvből (10. hely), tanára Sárköziné Márk Éva; Gyenese Anna vizuális kultúrából, tanára Tárkányi-Zöld Gabriella; Déri Barnabás filozófiából (23. hely), tanára Tóth István Konstantin; Gondár Flórián német nyelvből (30. hely), tanára Wölfinger Ildikó.
Együtt örülünk a diákjaink sikereinek, amihez nyilván hozzájárult az is, hogy a digitális oktatás miatt több idejük maradt a választott tantárggyal foglalkozni.