Nemrégiben jelent meg a Magyar Közlönyben, hogy szimulációval egészülhet ki a B kategóriás jogosítvány megszerzése. A jelenlegi szabályozás 29+1 óra vezetést ír elő forgalmi vizsgával együtt. Miltner András, az egyik népszerű győri autós iskola vezetője úgy fogalmazott: a rendelet szerint, ha szimulációval egészül ki a jogosítvány, akkor a mostani kötelező óraszámokból ez 3-5 órát válthat majd ki a gyakorlatban. Az oktatók szkeptikusak a téma kapcsán, hiszen egy-egy ilyen szimulátor több milliós tétel, így ez felfelé nyomná az óradíjakat, másrészről azonban olyan szituációkat is meg tudnának mutatni a tanulóknak, amellyel a való életben csak ritkán találkoznak.
Miltner András, az egyik győri autósiskola vezetője szerint az új rendelet átírja az eddigi szabályokat. “Ez egyelőre még csak egy iránymutatás, egyelőre az körvonalazódik, hogy a B kategóriás kötelező gyakorlati óraszámok egy bizonyos részét ki lehet majd váltani szimulátoros vezetéssel”– számolt be az oktató, aki arról is beszélt, hogy a nagyobb kategóriás vezetői engedélyeknél, tehát a C és D kategóriák esetében a GKI-nál már eddig is volt kötelező szimulátoros képzés.
“Egyelőre nem tudok konkrétumokat, mert minden még csak iránymutatás jelleggel van meg nekünk, ha jók az információim, akkor 3-5 órát lehet majd kiváltani a kötelező 29+1 vizsga órából. Ha az a terv, ami a nagy kategóriáknál, hogy ez egyfajta új szemléletet-és látásmódot, illetve új szituációkat generáljon, akkor ezeket jónak találom és üdvözlöm“- hangsúlyozta Miltner András, aki arról is beszélt, hogy az éremnek mindig két oldala van. “Ha azt nézem, hogy egy ilyen szimulátor 8-10 millió Forint, ezt minden évben akkreditáltatni kell, akkor az jelentős többletköltséget ró az iskolára, amit az iskola nem fog egyedül és nem is tud egyedül viselni, tehát áthárítja a tanulókra, ami majd megjelenik az óradíjakban is” – emelte ki a szakember.
A szimulátor viszont segíthet abban, hogy bizonyos helyzeteket személyi sérülés nélkül tudjon megúszni az adott tanuló, továbbá a tervek szerint olyan kereszteződéseket is lehet vele majd szimulálni, melyek az adott városban nincsenek, továbbá a diákokat rákényszeríti arra, hogy ne betanult útvonalakon menjenek. “Megnézik a táblát, megnézik a burkolati jeleket, hogy van-e gyalogos, tehát a fokozott figyelemre is tanítja őket.“
Az oktató szerint, ha mégis csak opcionális lenne a szimulációs vezetési lehetőség, akkor ezt inkább a fiatalok választanák, hiszen hozzájuk állnak a legközelebb a digitalizáció csúcstermékei is, az azonban biztos, hogy a valós, fizikai vezetést semmi sem helyettesítheti.
Győrben egy B kategóriás jogosítványhoz jelenleg nagyjából 50.000 Ft-ba kerül egy KRESZ tanfolyam, a vizsgadíj mindehhez 4600 Ft. A gyakorlati órák díja, melyből minimum 29 kell átlagosan 7000 Ft, a vizsga pedig 11.000 FT. Ehhez jön még az egészségügyi tanfolyam és vizsgadíj, valamint az orvosi alkalmassági vizsga összege. Így nagyjából jelenleg 285 és 300 ezer Forint között van egy átlagos jogosítvány költsége, persze ha a tanulónak minden elsőre sikerül.