A társas serkentés egy szociálpszichológiai jelenség, melynek lényege, hogy mások jelenléte hatással van az egyén teljesítményére.
Vannak tevékenységeink, amelyek társak előtt zavart szenvedhetnek. Ilyen például egy nehéz matematikai feladat megoldása. Elakadhatunk a gondolkodásban, felelésben, még akkor is, ha beszéddel nem zavarnak. Ugyanakkor sokszor motiváló lehet mások jelenléte. Egy versenyzőt ösztönöznek a többiek és a nézőközönség is. A társas serkentés bizonyos viselkedéseket motivál, egyeseket pedig akadályoz.
Begyakorlás kérdése
Azokban a viselkedésekben, amelyek begyakorlottak és egyszerűek, a társak jelenléte serkentőleg hat. Azonban ahol a feladat összetett, nehéz vagy új módszereket kell megtanulni, ott a többiek zavarhatnak. Elterelhetik a figyelmünket a megoldásról, annak folyamatáról. Önkéntelenül azon kezdünk gondolkodni, amit akkor rólunk gondolhatnak.
Tegnap még tudta, felmondta
„Otthon még tudta”– mondja a szülő. Ez nem elsősorban a tanuló gyenge emlékezéséről szól. Néha muszáj mások jelenlétében teljesíteni. Ha a szülőnek felmondott szöveg friss és még nem begyakorolt, a többiek jelenléte zavaró a felelésnél, ahogy például a zaj is. Ezek csökkenthetik a teljesítményt. Kamaszoknál az önértékelés körüli kérdéskor is megjelenhet akár negatívan, akár pozitívan.
A jól begyakorolt tananyag előnye az, hogy növeli az önbizalmat, a tanuló nem fél a társai megítélésétől és a figyelemelterelés sem zavarja különösebben. Még ezekben az esetekben is hathat az értékelés feszültsége, a „csalódást okozok” érzése, a pedagógussal szembeni érzelmek.
Mit tehetünk?
Szülőként feltétlen a gyermek tudásának a megerősítése lehet a cél. Jó, ha az anyagot nem csak az egyik szülőnek mondja fel. Az önbizalom növelése, a koncentrált figyelem fejlesztése is segíti a társas helyzetben való sikerességet. Vigyük a gyermekünket társaságba, ahol hagyjuk beszélni! A pedagógusok is segíthetnek a gyermek szorongásának csökkentésében, többletfigyelmük motiválólag hat, ahogy az ideálisan működő osztály is.
Mindennapok az iskolán túl
Az iskolából kilépve számos olyan szituáció van, amikor társak jelenlétében kell teljesítenünk. Amennyiben gyermekként nem tanulunk meg bánni ezekkel a helyzetekkel, felnőtt korunkra szorongóvá, bizonytalanná válunk. Ez akadályozhatja a barátságok kialakítását, a munkahelyi helytállást és a párválasztást is. Kihívást jelent minden társas helyzetben történő teljesítés. Az emberi kapcsolatok lelki egészségünk szempontjából fontosak, így lényeges, hogy megtanuljunk közösségben élni és teljesíteni.