Győrben az emberek igényesek környezetükre, fontos számukra a közterületek tisztasága, a GYHG Győri Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. mindent meg is tesz, hogy hozzájáruljon ehhez az igényességhez. Nagy Csabával, a vállalat ügyvezetőjével beszélgettünk az elmúlt év eredményeiről és a jövőbeni feladatokról.
A vállalat eredményesen szerepelt a MOHU Zrt. által kiírt pályázaton, ezzel pedig elnyerte a régiókoordinátori szerepet. Mit jelent ez a cég életében?
A 2023-as év egyik legnagyobb eseménye cégünknél, hogy a székesfehérvári és a tatabányai közszolgáltatóval összefogva megnyertük a Mohu Zrt. által kiírt pályázatot, és ma már régiókoordinátorként tevékenykedünk. A GYHG élete ilyen szempontból kettévált, mert az északnyugat-dunántúli régióban megmaradt közszolgáltatóként a többi cég mellett, a régiókoordinátori pályázatban a társszervekkel létrehozott konzorciumnak pedig a szakmai vezetője lett. Ennek azért van nagy jelentősége, mert Győr mindig is élen járt Magyarországon a hulladékgazdálkodási rendszerek létrehozásában, fejlesztésében, illetve a lakosság komplex hulladékgazdálkodási kiszolgálásában, így most szakmailag még egy szintet léptünk előre.
Mit tesz a GYHG annak érdekében, hogy Győr legyen a legtisztább város?
Magyarországon Győr volt az első olyan település, ahol az egész városra kiterjesztve elindult a közterületi szelektív hulladékgyűjtés. Napjainkban több mint 160 szelektív szigetet működtetünk, ahol műanyag, papír, üveg és fém csomagolási hulladékok elhelyezésére van lehetőség ingyen. Ezt a gyűjtési módot a lakosság annyira megkedvelte, hogy jelenleg a műanyag- és a papírgyűjtő konténereket naponta ürítjük. Mindemellett működtetünk egy szelektív gyűjtőszigeteket takarító járatot, akik mindennap lejárnak minden szigetet, és ami nem bele való, esetleg nem fért bele ilyen ürítési gyakoriság mellett sem, még külön összeszedik, és kitakarítják a szigetet. A családi házas övezetben és a négylakásosnál kisebb lakóközösségeknél a bio- és a maradék hulladék a barna, illetve szürke kukákba kerülhet, a lakosság ezen részének 2009-től chip alapú ürítés alapján történik a számlázás. Más városokban ezt a rendszert csak most kezdik bevezetni.
A lakótelepeken és a belvárosban vegyes gyűjtés van, ott annak érdekében, hogy a köztisztasághoz hozzá tudjunk járulni, heti háromszor, hétfőn, szerdán és pénteken ürítjük a kukákat. Ezeken túl Győrben működtetünk hét hulladékudvart is.
Tevékenységünkkel szeretnénk hozzájárulni ahhoz a megtisztelő címhez is, hogy Győr Magyarország legélhetőbb városa, mert sok más értékmérő mellett a köztisztaság az egyik legmeghatározóbb komfortélménye az embereknek a városban.
Gyakran látni a közösségi médiában posztolt, a közterületen „elhagyott” lomot, szemetet. Mit tehetünk mi és mit tud tenni a cég a zugszemetelők ellen?
Dr. Dézsi Csaba András polgármesterrel közösen úgy gondoljuk, hogy a legfontosabb, hogy az emberek fejében kell rendet tenni, hogy ne szemeteljenek, a hulladékukat, a lomokat ne a közterületen hagyják el. A szolgáltatásunk sokoldalúságában, megbízhatóságában látjuk a megoldást, mint hogy mások helyett, vagy mások után takarítsunk!
A lakosságnak számos ingyenes lehetősége van a lomok elhelyezésére, például mindennap nyitva van valamelyik hulladékudvar, péntek, szombat és vasárnap pedig az összes győri hulladékudvar üzemel, az igénybevételéhez csak a magyarországi lakcímkártyára van szükség!
Egyébként aki zugszemetet, a környezetet elcsúfító, szennyező, illegálisan elhelyezett hulladéklerakatot lát, annak több lehetősége is van. Bejelentheti például a GYHG saját fejlesztésű applikációjában, a Hulladék 112-n. Naponta 4-5 megkeresés érkezik hozzánk, amire reggel 6 és este 10 óra között, 20 percen belül reagálunk és elszállítjuk az illegálisan lerakott szemetet. Valamint bejelentést tehet a HulladékRadar alkalmazás használatával is. A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség által üzemeltetett rendszer alkalmas arra, hogy fotókkal és egyéb, a hulladék fajtájára és mennyiségére, valamint megközelíthetőségére vonatkozó információk megadásával a területileg illetékes hatóság tudomást szerezzen az illegális hulladéklerakásokról, ezáltal intézkedni tudjon annak felszámolásáról.
Idén új rendszert vezet be a MOHU az üveg- és műanyag palackok visszaváltására. Hogyan érinti ez a céget?
A MOHU Zrt. tervezésében és szervezésében megújul az egyes hulladékoknak a visszaváltási rendszere. Az egyszer használatos üveg-, fém- és műanyag palackos ital csomagolása visszaváltható lesz, amit a palackokon jelöl majd a gyártó. Ezeket az üzletekben kihelyezett automatákba lehet majd visszavinni, melynek díja 50 forint.
A szakmai álláspontunk, hogy az új rendszer elősegíti azt, hogy a hulladékoknak a szétválasztása minél jobban megvalósuljon, és örülünk annak, hogy ez az anyagok körforgására is jó hatással lesz. Időbe telik, hogy tapasztalatot gyűjtsünk.
Sok cég munkaerőhiánnyal küzd. Önök mivel csábítják a munkavállalókat a GYHG-hoz?
Segít, hogy 2022 óta folyamatosan tudunk emelni a béreken, idén januártól átlagosan18 százalékos emelést hajtottunk végre. De nemcsak anyagilag, hanem morálisan és szociálisan is megbecsüljük a dolgozóinkat! Juttatási rendszerünk országos viszonylatban is kiemelkedő a szektorban.
Gratulálok ahhoz, hogy öt évre megválasztották a GYHG ügyvezetőjének.
Nagyon örültem ennek a megbízásnak, mert szívem-lelkem ez a cég, a munka, amit végzek, és Győr. Büszke vagyok minden munkatársamra!