Aki emlékszik még a virágzó győri alternatív zenei életre, annak Gerencsér Károly, azaz Karesz neve rengeteg emléket hoz a felszínre. Elsősorban nekik remek hír, hogy március 24-én ismét Győrben ad koncertet Karesz, de azoknak is erősen ajánlott a fellépés, akik szeretik a gitárzenét és a meglehetősen egyedi saját dalokat és feldolgozásokat is.
Gerencsér Kareszt bemutatni nem könnyű feladat, s igazából talán nem is kellene, hiszen neve a 1990-es évektől zenészként, a következő évtizedben pedig már mint városunk egyik jelentős kulturális szervezőjeként is jól csengett Győrben, különösen az alternatív zenei stílust kedvelők körében.
Nevéhez fűződik az InterPál nevű alternatív tánczenekar is, amely megteremtette a “Szécsi Punk”-ot, s adott egy különösen szerethető színezetet annak a hihetetlen gazdag zenei örökségnek, amely az alter és a retro nászából született megelőzve például a Zorall zenekart is. Karesz a zenekar frontembereként gitározott és énekelt, na meg számos sikeres régi slágert dolgozott át meglehetősen különös, de táncolható és szerethető stílusban. Különleges színei voltak ők nemcsak a győri, hanem az országos könnyűzenei palettának, megannyi sikeres koncerttel és tévés-rádiós fellépéssel, na meg rendszeres vendégei voltak a legtöbb országos fesztiválnak.
Talán az InterPállal aratta a legnagyobb sikereket Karesz, de a mára már stílusteremtő unikumként számontartott Westminster Apu zenekar (1990-1989) 4 lemeze mellett sem mehetünk el szó nélkül, amelynek egyik gitáros-énekese és zeneszerzője volt (Pálmai Krisztián, Mesics György és Bors Laca mellett). A banda a magyar alternatív színtér egyik legérdekesebb zenekara volt, olyannyira, hogy Berlinig is eljutottak, sőt filmzenéket is írtak. Akkoriban a harmadik legismertebb győri zenekarként működtek, a TNT és az Auróra után.
Karesz játszott duóban Dénes József Döncivel (Európa Kiadó, Vidámpark, Neurotic, Balaton, Lidérc. stb.), Bujdosó Jánossal, Dj. ZÖLD-del, Kettős Tamással, Menyhárt Tamás Menyussal, Méhes Verával, Krasznai Tündével, a Citizen Naiv-ban, Sztojka Willanyciterással, Csepura László kárpátaljai hegedűművésszel, Szekeres Bálint flamencogitárossal, a Fantom Fánk zenekarban. Énekesként pedig az Újszülött Zenei Műhely lemezein hallható.
Jelenleg többek között az Őz Zsolt szellemi hagyatékát őrző Vidámpark Emlékzenekar egyik énekese, Lovasi András, Leskovics Gábor (P.U.F.) Keleti András (Colorstar) mellett, valamint a Kettős: Tamás és a Vadszamarak vendéggitárosa, amelynek legújabb lemeze februárban jelent meg, és Karesz szerzőként is szerepel, de 2005 óta működnek az akusztikus formációi is.
Többek között a szintén 2005 óta működő BodriSzatva projekt keretében hangzott a Zöld madár című dal is, amelyhez videóklip is forgott, a közönség pedig igencsak jól fogadta az „egyszálgitárral” előadott dalcsokrokat, de előfordul, hogy a hangszerelés a quintettig terjed.
Gerencsér Károly legjelentősebb zeneműve a Janus Pannonius pályázatra készült „Janus Paizanicus Poszthumanista Románc” amely 2 hónapos, több helyszínen rögzített stúdiómunka eredménye. A mű egy sűrű szövésű témakavalkádot felvonultató, meglepő zenei megoldásokkal operáló, rendkívül gazdag hangszereléssel kivitelezet art rock szimfonikus költemény, Szirtes Edina Mókus vonósszólamaival, Dombi Krisztián szerkesztésével és vágásával. Végső formáját Rózs György hangmérnök stúdiójában nyerte el, győri és országos bemutatójának szervezése pedig jelenleg is zajlik.
S ha Győr, akkor talán a legkiemelendőbb, hogy Gerencsér Károly nevéhez fűződik a hatalmas sikerrel zajló, általa megálmodott és megvalósított Győri Alter Party koncertsorozat, amelyekre az akkori PÁGISZ és ÁMK-ban került sor. Karesz műsorszervezőként és persze tapasztalt zenészként olyannyira ráérzett mire is lenne igény, hogy a marcalvárosi rendezvény híre hamar bejárta az országot. Hiszen neki köszönhetően olyan alternatív zenei nagyágyúk léptek fel akkor a városban, mint a Balaton, a KFT, a Hiperkarma, a Colorstar, a Pál Utcai Fiúk, az Anima Sound System, a Heaven Street Seven, a Kaukázus, a Mind1, s az akkor befutni kezdő Quimby is. Állandó vendég volt a mosonmagyaróvári és győri tagokat is a soraiban tudó Apnoé instrumentális progresszív rockzenekar, ahogy a legendás Kispál és a Borz és a Kiscsillag is többször tiszteletét tette a PÁGISZ színpadán.
Lovasi Andráshoz fűződik egyébként az egyik olyan történet is, amely igazolja: tényleg hatalmas volt az érdeklődés a minőségi alternatív zenét játszó zenekarok iránt.
Történt ugyanis, hogy Lovasi András Pécsről Győrbe tartva autóbalesetet szenvedett, amely szerencsére csak a kocsit viselte meg, az ikonikus zenész-énekest egy cseppet sem. Viszont nyilvánvaló volt, hogy a 21 órára meghirdetett koncert késni fog, a kérdés pedig adta magát: vajon kitart a közel 1300 fős közönség?! Karesz bevállalta, hogy közli a rossz hírt a rajongókkal, akik nem mozdultak a helyszínről, hanem békésen várták a kezdést. Majd mikor Lovasi körülbelül kétórás késéssel és kölcsönautóval megérkezett, hatalmasat bulizott mindenki.
Az Alter Party-k egyébként azért is voltak roppant népszerűek, mert egyfajta tehetségkutatóként is működtek: először a környékbeli bandák, majd ahogy haladt előre a rendezvény, úgy fokozatosan országos, szárnyaikat bontogató zenekarok is felléphettek. Neves zenészekből álló zsűri mondott aktuális ítéletet az előadásról, azt pedig, hogy felszínen maradtak-e, később az idő igazolta vissza. Csak néhány nevet említünk, amolyan ízelőtőként: Vad Fruttik, Apnoé, Váray László, Harangozó Sebestyén és Fekecs Ákos, de természetesen a sort még hosszasan lehetne folytatni. S csak két igazi húzónév azok közül, akik leültek az ítészek asztalához: Lovasi András és Czutor Zoltán…
Ilyen előzmények ismeretében vélhetően mindenki számára érthető, hogy Kareszt miért is nem lehet eltéríteni a zenei pályától, s tény: semminek és senkinek nem is sikerült soha. Jelenleg is a KFT zenekar egyik turnészervezője, s persze zenél és énekel, ahogy ezt fentebb már taglaltuk.
Viszont már több mint 10 éve egy új szerelem és munka is beköszöntött az életébe, a filmezés. Számos filmben feltűnt statisztaként is, ebből kettő a Mindenki és a Saul fia Oscar-díjat nyert. A karakteres megjelenésű zenészt pedig egyre több és több szerepre hívták be. Szöveges főszereplő volt például a „Holnap Tali” című ifjúsági teleregény több epizódjában.
Játszott számos reklámfilmben és videoklipben is, s hogy az utóbbinál maradjunk, érdemes megemlíteni a Stummer Márton győri gitáros által vezetett Ephemere zenekar: „Te is tudod” című dalához forgatott videoklip-szerepét, ahol ifj. Csoóri Sándor Sündi-vel karöltve parádéznak rózsatöviseket rágcsálva, amit Novák Péter (Kimnovak, a táncházmozgalom apja „Tata” fia) rendezett.
S hogy a közelmúlt filmjeiből is említsünk néhányat: meghatározó volt számára az „Eltörölni Frankot” című, a 80-as évek magyar-alterock korszakáról készült több nemzetközi díjat nyert filmben Konrád György szerepe, a népszerű fiatal költő Slammer Kemény Zsófi oldalán, Peer Krisztián költő, Víg Mihály és Pajor Tamás társaságában. És ne hagyjuk ki a Cicaverzum című filmet sem, ahol a főszereplő Quimby-s Kis Tibivel együtt játszott, s szintén a 80-90-es évek underground hangulatát adják vissza a nézőknek. De látható a Zámbó Jimmy életéről készült „A Király” című filmben is.
Persze a filmezés mellett a zene is ugyanolyan fontos maradt az életében – így ha egy kissé lassan is – de biztosan készíti szólólemezét Rósz György halásztelki stúdiójában, s természetesen rengeteget gitározik és énekel, sokak nagy örömére.
Március 24-én például Győrben, Bástya Vendéglőbe vár minden barátot, ismerőst, koncertimádót, 19 órától. Vendég: Oroszlány Anikó Vivien ének-gitár. A koncert ingyenes, azonban hangszertámogatás felajánlható.
S hogy mire számíthatnak a koncertre érkezők? Nos Karesz „Alternatív balladák és relatív táncdalok” című műsorában hazai és külföldi klasszikusok, világslágerek, ritkaságok, átdolgozások és saját szerzemények is szerepelnek. Igazi alter-gyöngyszemek, prog-art rock 60’- s klasszikusok, balladák, táncdalok, slágerek és népdalok átdolgozások, na meg versek is megtalálhatók, persze megzenésítve. Fellépéseinek mindig különleges hangulata van, igazi zenei csemege, kortalan időutazás.