Napról napra változik a helyzet, és egyre szigorúbb intézkedések lépnek életbe hazánkban is, hogy így próbáljanak gátat szabni a COVID-19 koronavírus-járványnak. Orbán Viktor miniszterelnök március 16-án jelentette be, hogy az éttermek, üzletek, kávézók, csak 15 óráig tarthatnak nyitva. A győri vendéglátóhelyek is megsínylik a járvány okozta helyzetet.
Egyre többen dolgoznak otthonról, és érthető módon egyre kevesebb embernek jut eszébe, hogy éttermekben, vagy kávézókban múlassa az időt. A koronavírus okozta világjárványt mindenki megérzi, és a vendéglátás is a nagy vesztesei közé tartozik.
„Péntek óta érzékeljük, hogy egyre csökken a forgalom, és az emberek inkább otthon maradnak. Mi is erre bíztatunk mindenkit, hogy aki teheti, mindenképpen maradjon otthon” – mondja Bánhegyi Patrik, egy győri, belvárosi kávézó tulajdonosa. Most valóban nem annak van itt az ideje, hogy az baráti társaságok bárokba és éttermekbe térjenek be. Ez viszont lassanként, kíméletlenül bontja ki az üzemeltetők személyes drámáját.
„A megélhetésünk múlik azon, hogy hányan térnek be hozzánk, hiszen a párommal ebből élünk, nincs másik állásunk, nincs máshonnan bevételünk. A törzsvendégek azok, akik az utolsó pillanatig segítenek. Pénteken már elég gyér volt a forgalmunk, de a törzsvendégeink akkor is kitartottak mellettünk, és igyekeztek kicsit többet fogyasztani. Nem mondták, de észrevettük.”
Ráadásul a vendéglátóhely speciális helyzetben van, hiszen tavaly januárban nyitott, így a második szezon kiemelten fontos lenne. „Az elmúlt esztendő jó próba volt számunkra. Igyekeztünk minél több társadalmi kezdeményezés mellett kiállni. Semmiképpen sem szeretnénk veszni hagyni az üzletet, amit szívvel-lélekkel működtetünk.”
A higiénia kifejezést számtalanszor hallottuk az elmúlt időszakban, hiszen a vírus terjedésének megakadályozásában kiemelt szerepe van annak, hogy rendszeresen és alaposan fertőtlenítsünk otthonainkban, munkahelyünkön. A higiéniára pedig a vendéglátóhelyeken is kiemelt figyelmet fordítanak. „Minden asztalt fertőtlenítünk, a vendégek után. De ugyanígy fertőtlenítjük a kilincseket, villanykapcsolókat. Fertőtlenítős mosogatószert és szappanokat használunk” – hangsúlyozza Bánhegyi Patrik.
Az idei szezon most kezdett volna beindulni, de egyik pillanatról a másikra vége lett. „Mintha elvágták volna. Szerintem a többi vendéglátós is így gondolja, legalábbis akikkel beszéltem, hasonlóan élik meg a mostani helyzetet.”
És hogy mit tehetnek azok, akik abból élnek, hogy másoknak nyújtanak szolgáltatást? Várnak. Reménykednek. Mint mi mindannyian. „Várunk arra, hogy valamiféle válságkezelő csomagot kapjunk a kormánytól, mert mi kisvállalkozók, a jelenlegi helyzet negatív hatását nagyon érezzük.”
Persze a vendéglátásban dolgozók az utolsó pillanatig a vendégek igényeit és jó hangulatát tartják szem előtt, így a körülményekhez képest, próbálják a lehető legjobb formában fogadni a betérőket. „Továbbra is mosolygunk, és próbáljuk feldobni a vendégek napjait, de belül azért fáj.”