Az online vásárlás már korábban is létezett, azonban a járvány idején most egy új szakaszába lépett. Az idősáv megszabása és a hosszú sorban állások miatt egyre népszerűbbé vált, hiszen így a vásárlás rendkívül egyszerűen és praktikusan megoldható.
Míg az idősek személyesen, a boltban válogatnak a zöldségek között, vagy a nagyszerű kezdeményezésnek köszönhetően önkéntesek vásárolnak be számukra, addig számtalan üzlet a még nagyobb bevétel elérése érdekében lehetővé tette az online vásárlás alternatíváját; vagy ahol ez eddig is működött, ott most ez még felkapottabb lett. Tudniillik rendkívül gyors és egyszerű, akár egy okostelefonnal is el lehet intézni egy bevásárlást, no meg persze egy hitelkártya is szükséges hozzá. Azonban egy jelentős hátrányt jelent az, hogy nem a saját szemünkkel látjuk, kezünkkel tapintjuk meg az általunk kiválasztott termékeket.
Köztudott tény, hogy a legtöbb fiatal eddig is előszeretettel rendelt az interneten, leginkább Kínából, ugyanis onnan nagyon kedvezményes áron hozzá lehet jutni egy-egy termékhez. Viszont ez a vírus miatt nem volt túl biztonságos, valamint a kiszállítási idő is nagymértékben megnövekedett, ezért az emberek más lehetőségek után kutattak. Így Magyarországon egyre ismertebbé váltak a hazai weboldalak, mind élelmiszer-, mind más termékek honlapjai.
A választék hatalmas, az emberek órák hosszat képesek eltölteni a megfelelő termék kiválasztásával, még otthonról is. Ami nem is csoda, hiszen az interneten manapság már mindent lehet vásárolni: élelmiszertől elkezdve bármilyen bútoron és elektronikai eszközön keresztül egészen a kozmetikai szerekig.
A GKI Digital (Gazdaságkutató Csoport) 2015 óta végez nyilvános felméréseket a magyar piacon jelenlévő legnagyobb webáruházakról. „A GKI Digital mérései szerint a járvány eredményeképp március közepe és április vége közötti másfél hónap során több mint 50 ezer új vásárló jelent meg a magyar online kiskereskedelmi piacon, ezzel az aktív online vásárló, felnőtt lakosság száma már eléri a 3,35 millió főt“ – írja a GKI Digital. Ez az első negyedév tehát erősnek bizonyult, és a Kutató Csoport szerint ez a gyorsuló növekedés kitarthat az év végéig is.
Először a Tesco, az Auchan és a Spar elindította a saját stratégiájuknak megfelelően az élelmiszerkiszállítást, kis idő elteltével egyre több új szereplő lépett be az online térbe, például a kifli.hu és a Bolt Food. Felmerülhet a kérdés, hogy a veszélyhelyzet után mennyire lesznek képesek ezek az új online kereskedők piacon maradni és megtartani a már kialakított vevői körüket.
És amiért ilyen rövid idő alatt ilyen mértékben nőtt meg az igény az online vásárlásra, a logisztikai cégeknek szinte azonnal át kellett állniuk az érintkezésmentes átadásra. A házhoz szállítások esetén a kézbesítések megkönnyítéséhez hozzájárult több külső tényező is, például „a városokban a forgalom jelentősen visszaesett, könnyebben, gyorsabban lehet közlekedni és parkolni. Ráadásul a címzettek jellemzően otthon tartózkodnak, és a csomagok nagyobb részét fizetik ki a vásárlók előre, online, így a futárok napi munkája egyszerűbbé, gyorsabbá vált“ – olvasható a GKI Digital oldalán.
A futárcégeknek tehát most akad bőven munkájuk, hirtelen rengeteg feladat szakadt a nyakukba. Ezt alátámasztja Balázs Attila is, a GLS Magyarország Sales Managere is, akitől megtudtuk, hogy a GLS kiszállításai rohamléptekben emelkedtek, ők most a koronavírus idején a nyertes oldalon állnak gazdasági tekintetben. „A GLS Hungary több vállalattal és webáruházzal áll szerződésben, valamint a házhoz szállítás mellett a cégek és magánszemélyek is egyaránt igénybe vehetik ezt a csomagszállítási lehetőséget a GLS „CsomagPonton” keresztül, amelyből több mint 800 áll rendelkezésre. Az utóbbi két és fél hónapban jelentősen megnövekedtek a kiszállítási számok, így mi ennek az egésznek a pozitív hatását érezzük. Ez az egész országra igaz, így természetesen Győr-Moson-Sopron megyében több csomagot szállítunk ki, mint eddig valaha” – fűzte hozzá Balázs Attila.
Olyannyira megnőtt az igény a csomagszállítás iránt, hogy bővíteni kellett a hálózatukon, szükség volt kapacitásbővítésre, így ők azon szerencsés kategóriába tartoznak, hogy fel kellett venniük több munkatársat.
A Magyar Posta csomagszállításában nem okozott gondot a nagyobb volumen kezelése. „Azt tapasztaltuk, hogy megemelkedett a háznál kézbesítések aránya, ugyanakkor a veszélyhelyzet elrendelése és a „Maradj Otthon” kampány miatt a kézbesítési sikeressége is javult. A megnövekedett csomagforgalom lebonyolításához nem volt szükség plusz munkaerőre, azt a posta munkaszervezéssel oldotta meg” – magyarázta Panulin Ildikó, a Magyar Posta szóvivője.
A belföldi postai forgalomban március végétől emelkedett meg a csomagszállítás, és áprilisban 20 százalékkal kezeltek több csomagot a posta logisztikai üzemeiben. „Az országszerte tapasztalt forgalomnövekedés jellemző volt Győr-Moson-Sopron megyében is, ahol a 2020. februári időszakot követően áprilisban mintegy 22 százalékkal nőtt a csomagmennyiség” – tudtuk meg a szóvivőtől.
Felmerül a kérdés, vajon ez a járvány lecsengése után is így marad, a társadalom megszokta ezt a kényelmes vásárlási lehetőséget, és továbbra is az online vásárlás mellett voksol, vagy pedig ki fognak mozdulni az emberek otthonról, és elmenni személyesen az üzletbe, és ott kiválasztani a számukra megfelelőt? Erre a kérdésre a választ csak akkor tudhatjuk meg, ha már minden visszaállt a normális kerékvágásba. Azonban lesz-e ilyen? El fog tűnni végleg ez a járvány?
Ön milyen gyakran vásárol interneten?
Havonta egy-két alkalommal. (75%, 6 Szavazatok)
Heti rendszerességgel. (13%, 1 Szavazatok)
Egyáltalán nem vásárolok online. (13%, 1 Szavazatok)
Csak a vírus idején éltem vele. (0%, 0 Szavazatok)
Összes szavazó: 8