Folytatódik a Kérdés-Kör, a Győr+ közéleti magazinja, amely nem nélkülözi a politikát sem. Ficsór Dávid vendége ezúttal is Kohán Mátyás, külpolitikai újságíró és politikai elemző, valamint dr. Fekete Dávid, a Fidesz-KDNP győri frakcióvezetője volt. Az adás két fő téma köré összpontosult: fejlődés az Ipari Parkban és a városban, valamint Borkai Zsolt korai kampányolása.
Győr számára az egyik legjelentősebb gazdasági támasz az Audi, és ez fordítva is igaz – mondta el dr. Fekete Dávid annak kapcsán, hogy a héten az Audi elindította az elektromos hajtású autók gyártását a városban. „Egy olyan beágyazódási folyamatnak vagyunk a szemtanúi, amely nagyon kevés helyen tudott lezajlani az elmúlt időszakban. Ehhez a sikertörténethez a város és az Audi együttműködésén túl a Széchenyi István Egyetem közreműködése is elengedhetetlen volt – összegezte azt az utat, mely a kekszgyári “Kocka” felújításában újabb csúcsot ért el. Ez a hármas egység a magyar kormány kiemelt támogatásával és figyelmével képes volt arra, hogy Kelet-közép Európa egyik legjelentősebb gazdasági zónáját alakítsa ki itt, Győrben – tette hozzá dr. Fekete Dávid.
Az elektromos motorok gyártása Győrben zajlik, és ebben is élen tudunk járni. A Volkswagen-konszern számára ez egy rendkívül fontos támasz az elektromos hajtás tekintetében – értékelte a politikus a szintén kedden lezajlott, elektromos autógyártás elindítását jelentő eseményt, amelyet az Audiban tartottak.
Kohán Mátyás hozzátette: Győr és az Audi már elválaszthatatlanok, a fiatalabbak számára pedig különösen, hiszen úgy nőnek-nőttek fel, hogy az Audi nélküli Győrt nem is ismerték. „Az, hogy mi autóipari város maradhassunk, az egy háború – fogalmazott Kohán Mátyás, kiemelve: az, hogy ebben csatát nyertünk, az rendkívül fontos Győr számára.
Annál nehezebb dolog, és annál nagyobb probléma nincs, mint amikor egy város ipari parkja betelik – nyilván ez egy siker, hiszen nagy az érdeklődés a város iránt – fogalmazott dr. Fekete Dávid, rámutatva: rendkívül szükséges a bővítés az ipari parkban, mert az nagyon rossz, ha vissza kell utasítani egy céget, mondván, hogy nincs már elég hely.
Nincsenek statikus gazdasági állapotok, folyamatos változás. Ha azt akarjuk, hogy a győrieknek mindig legyen munkája, és mindig legyen jól fizető munkája, ahhoz kulcskérdés az ipari park jövője – mutatott rá dr. Fekete Dávid.
A kekszgyári “Kocka” kapcsán dr. Fekete Dávid elmondta: gyerekként a vaníliakarika illata lengte be a környéket, és annak idején mindent megtettek azért, hogy ne zárjon be a gyár, de akkor a piaci folyamatoknak nem tudtak ellenállni. Öröm ugyanakkor, hogy az épület megmaradt, Győr iparának az egyik legismertebb egysége volt, és a jövőben is kiveheti majd Győr életében a részét. Dr. Fekete Dávid rámutatott: az Audi és a Bosch is helyett kapott az épületben, ez a technológiai parknak pedig még csak az első üteme, várható további fejlesztés a területen.
Az egyetem docenseként is dolgozó dr. Fekete Dávid rámutatott: az Audi több mint 2000 mérnökének a fele Győrben végzett egyetemet, és ez jól mutatja a felsőoktatási erejét a Széchenyi István Egyetemnek.
Kohán Mátyás megjegyezte: nagy elismerést jelez az, hogy Győrben egymásnak adják a kilincset a miniszterek, más városokba alig tudják lecsábítani a kormány képviselőit. „Ez azért ad egy elismertséget annak a munkának, amit az elmúlt néhány évben elvégzett a most hivatalban lévő vezetés” – emelte ki Kohán Mátyás.
„Meglepő módon néhány ellenzéki polgármester is tudja ezt hozni Magyarországon, de nem kérdés az, hogy azok a polgármesterek, akik a Fidesz-KDNP színeiben kerültek megválasztásra, azok sokkal többet el tudnak érni” – mondta dr. Fekete Dávid, utalva arra, hogy Borkai Zsolt, aki a jövő évi, 2024-es önkormányzati választáson polgármester-jelöltként indul, kijelentette: kormányzati támogatás nélkül is el tudná vezetni a várost. A kormánnyal közösen tudjuk Győr városát fejleszteni – húzta alá a frakcióvezető.
Ez nem ellenzékiség vagy kormánypártiság kérdése, ez a helyén levő ész kérdése – kontrázott rá Kohán Mátyás. Ilyet nem lehet csinálni, hogy előre kizárjuk az együttműködés lehetőségét is – jelezte a politikai elemző, utalva arra, hogy Borkai Zsolt ebbéli szándékát már leszögezte.
„Szerintem a győriek is nyugalomra vágynak, békés építkezésre, nem egy túl korán elrajtolt kampányidőszakra” – mondta dr. Fekete Dávid, visszautalva arra a korábbi adásra, ahol elmondta, hogy nagyon korai és bizonytalan Borkai bejelentése.
A napokban is zajlik aláírásgyűjtés a parkolási rendszer ellen, ezt szintén Borkai Zsolt indította el. Erről dr. Fekete Dávid elmondta: elég sok parkolási bővítést és módosítást átélt már, ezzel a kérdéssel és felvetéssel – hogy szüntessék meg a fizető parkolási zónákat – a győriek nem értenek egyet szerinte. „Akik ide érkeznek a városba, ők szeretnének valami módon parkolni. Ez a nagy parkolási nyomás rajta van a belvároson” – emelte ki a frakcióvezető, rámutatva: az érintett területeken önkormányzati képviselő is, és a lakosok egyenesen kérték a fizetős parkolást. Ez a rendszer azt biztosítja, hogy a győriek, akik ilyen frekventált területen élnek, meg tudjanak állni a saját lakhelyük környékén – összegezte dr. Fekete Dávid, utalva arra, hogy a zónákban élő és ott lakó győriek rendkívül kedvezményes áron parkolhatnak.
Teljesen értelmetlennek tartom ezt az aláírásgyűjtést, hacsak nem arról van szó, hogy bizonyos politikai erők, egyesületek esetleg választók adataihoz szeretnének hozzájutni – mondta dr. Fekete Dávid.
Borkai Zsolt győrieket akar győriek ellen uszítani – szögezte le Kohán Mátyás, elemezve azt, hogy a belváros és az ahhoz közeli kerületeket a külsőbb területen élők, például a győrszentivániakat egymás ellen hangolják. „Ez egy Győr-ellenes politika” – tette hozzá az elemző.
A teljes adás megtekinthető itt: