Pribránszki Marianna, ahogy Győrben ismerik, a Gyerkőcökkel suttogó nevelési tanácsadó szakember aktuális éteri fogadóóráján beszélt a Győr+ Rádiónak a közelgő érettségiről.
A koronavírus-járvány miatt már több mint egy hónapja kedden és csütörtökön 11 és 12 óra között hallhatják Pribránszki Marianna nevelési tanácsadó éteri fogadóóráját a Győr+ Rádióban, ahol a gyermekneveléssel kapcsolatban ad tanácsokat. A közelgő érettségi is sok kérdést felvet szülőben és gyermekekben egyaránt, ezért a legutóbbi beszélgetésen ezt a témát járta körbe a szakember.
A legújabb információk szerint az érettségit május 4. és 17. között tartják, írásbeli vizsgát tesznek a diákok és szóbeli vizsga csak azokból a tárgyakból lehet, ahol nincs más megoldás számot adni a tudásukról. A 80 ezer érettségiző diákból ez kb. 3000-3500 diák esetében jelent szóbeli megmérettetést is. Arra is volt lehetőség, hogy az érettségi vizsgát őszre vagy jövőre halasszák azok a diákok, akik nem szeretnének továbbtanulni.
Pribránszki Marianna azt mondta, most „GPS-világban” élünk, állandóan újratervezzük az életünket, mert olyan gyorsan pörögnek az események körülöttünk.
„Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár elmondta, hogy ha a járvány indokolja, mozgatni fogják az érettségi időpontját. Minden országban az esélyegyenlőség biztosítására törekednek ebben a kérdésben, ezért is nem lehet az év végi jegyet megajánlani az érettségi helyett, hiszen Magyarországon az érettségi a felvételi is egyben. A hazai iskolákban más a prioritás az egyes tantárgyakban, pl. egy művészeti iskolában a művészeti tárgyak nagyobb elsőséget élveznek, ahogy a matematika a reáltagozatos gimnáziumi osztályban. Ugyanaz a jegy nem biztos, hogy ugyanolyan teljesítményt takar” – magyarázta a szakember.
A külföldi országokban sem egyformán oldják meg az érettségi vizsgáztatást. 188 országban folyik az online oktatás a vírusjárvány miatt, ami 1 milliárd 58 millió gyermeket érint, és 63 millió tanár segíti őket a tanulásban. Mindenhol felmerült az érettségi kérdése, amit ahhoz igazítanak, hogy „mit jelent az adott országban” az érettségi vizsga. Például Norvégiában törölték, mivel a továbbtanulásban csak 20 százalékot jelent, 80 százalékban számít az év közbeni teljesítmény. Indiában a diákok nagy száma miatt törölhették el, valószínűleg nem tudták biztosítani az egészségügyi előírások feltételeit. Az Egyesült Államokban június 6-ra halasztották, amin még esetleg változtatni is fognak a járvány kimenetelétől függően. Egyiptomban, Belgiumban, Észtországban alternatív megoldásként lehetséges az online érettségi, ahol lehet könyvet használni, de a feladatok megoldásában azok csak annak jelentenek segítséget, akik tudják hol és mit keressenek benne, vagyis az addig megszerzett tudásra építenek. A cseheknél, dánoknál és franciáknál a megajánlott jegy és az online érettségi együtt adja a vizsgaeredményt, míg az olaszoknál és a japánoknál csökkentették a vizsgák tantárgyainak számát.
„Nálunk a fő kérdés az, hogy a járvány miatt mennyire veszélyeztetjük a gyermekeket és tanárokat” – hívta fel a figyelmet a nevelési tanácsadó hozzátéve, hogy mindenképpen olyan megoldást választanak, amivel megvédhetők a fertőzéstől. A járvány tetőzése miatt még lehetséges az időponthalasztás, de a szakember véleménye az, hogy a szülők, tanárok, testvérek és ismerősök, családtagok hozzáállása nagyon fontos az érettséginél.
„Az esetleges időpont változtatást tudjuk úgy tálalni a diákok felé, hogy még több idejük jut a felkészülésre, ha pedig marad az eredeti időpont, akkor hamarabb túl lesznek a vizsgadrukkos megmérettetésen. Ha optimistán állnak a felnőttek az érettségihez, a gyermekek is optimistán veszik az akadályokat” – tette hozzá Pribránszki Marianna. Szerinte a diákok nagyon rugalmasan közelítenek a feladathoz, az általa megkérdezett végzősök szerint az időpont kevésbé lényeges, hiszen ők saját érdekükben az elmúlt időszakban mindent megtettek a sikeres vizsgákra felkészülésben.
A szóbeli érettségi az iskola befejezése után, június 16-tól kezdődött minden évben, idén még várnak annak bejelentésével, hogyan lehetséges majd, hiszen a szóbeli érettségin még nagyobb és szigorúbb előírásoknak kell megfelelni majd a gyermekek és tanárok védelmében. Egyszerre három gyermek lehet a teremben és a vizsgabizottság számát is háromról kettőre csökkentenék a tervek szerint. A fertőtlenítésre is kiemelten kell figyelni, az elképzelés az, hogy a felelő diák után mindent letisztítanak és biztosítják a védőfelszereléseket, maszkot, kesztyűt is a végzősöknek. A vizsgahelyszín megközelítése is kérdésként merül fel, erre már olyan terv született, hogy a vizsgák idejére megsokszorozzák a tömegközlekedési eszközöket, hogy azokon is betarthatók legyenek a járványügyi higiénés előírások.
Februárban már a diákok elkezdtek az érettségire készülni, a távoktatással még esetleg több idejük is maradt a felkészülésre. A szakember úgy érzi, kettősség van a mostani helyzetükben a végzősöknek, hiszen nem tudnak a társaikkal találkozni, hiányoznak nekik a társas kapcsolatok, de kiscsoportokban mégis van lehetőségük – és élnek is vele – , hogy a vizsgatételeket átvegyék, segítsék egymást a tanulásban. „Az előző évekhez képest azt vettem észre, hogy valamivel nyugodtabbak a diákok és a szülők is az érettségi témában, hiszen szülőként most látták otthon, hogy mennyit tanul a gyermekük” – osztotta meg tapasztalatait a szakember, aki amiatt azért aggódik, hogy a gyerekek a médiában, közösségi oldalakon rengeteg pro és kontra véleményt láthatnak, olvashatnak az érettségivel kapcsolatosan, ami megzavarhatja őket a nyugodt felkészülésben.
Véleménye szerint szülőként a feladatunk most az, hogy próbáljuk a témában kapott információkat megbeszélve megnyugtatni a gyermekünket a sikeres vizsga érdekében.
A ballagásról is beszélt a nevelési tanácsadó, aki több elképzelést is hallott már, pl. online ballagás, különleges emléklap az iskolától, osztályfőnöktől, és több helyen a ballagás későbbi időpontban megtartásáról is beszélnek, mint lehetséges variációról. A tablók kihelyezése és az osztályok bemutatása a végzős diákok életének egyik kedves és emlékezetes pillanata mindig, most azt tanácsolja a szakember, hogy az elkészült tablókat a szülők és diákok fényképezzék le és tegyék fel a közösségi oldalukra, megkérve az ismerősöket és családtagokat azok minél szélesebb körű megosztására, hogy legyen lehetőség a lájkolásra és a végzős diákokban „gyönyörködésre”.