A fedélzetén 181 emberrel leszállás közben szenvedett balesetet egy utasszállító Dél-Koreában

MTI Illusztráció: Pixabay
2024.12.29. 09:38

Leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött vasárnap egy 181 embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben - közölték a hatóságok.

(12.30.) 09.09: A teljes légiközlekedési rendszert átvizsgálják

13.26: Bizonytalanság övezi a lehetséges okokat

Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.

A futómű kieresztésének az elmaradása, a kéthajtóműves Boeing 737-800-as gép hasra landolásának időzítése a kifutópálya hosszához képest, valamint a lehetséges madárbecsapódásról szóló jelentések mind olyan kérdéseket vetettek fel, amelyekre szakértők még nem tudtak választ adni.

Szakértők egybehangzó véleménye szerint a gépek vészhelyzetben minimális üzemanyaggal érkeznek, a tűzoltóautók jelen vannak, a leszállópályát habbal borítják be, a gépet a pálya legelején teszik le, és általában a végére le tud lassulni.

A helyi médiában sugárzott videón látható, amint a repülőgép futómű nélkül szánkázott végig a kifutópályán, mielőtt egy falnak csapódott, felrobbant és lángba borult.

“Miért nem szórtak a tűzoltók habot a pályára? Miért nem voltak jelen, amikor a gép földet ért? És miért landolt a repülőgép olyan közel a leszállópálya végéhez? És miért volt egy téglafal a kifutópálya végén?” – tette fel a kérdést az Airline News szerkesztője, Geoffrey Thomas.

Dél-koreai tisztviselők közölték, hogy vizsgálják a baleset okát, beleértve a madárbecsapódás lehetőségét is.

A szakértők szerint valószínűtlennek tűnik, hogy madárral való ütközés okozta volna a futómű meghibásodását.

“A madárral ütközés nem szokatlan esemény, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madarakkal való ütközések sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését” – mondta Thomas.

Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő azt mondta: “Soha nem láttam még, hogy madárbecsapódás megakadályozta volna a futómű kihajtását”.

Trevor Jensen ausztrál repülési tanácsadó szerint a tűzoltók és a mentőszolgálatok általában felkészülten várják a gépek hasra landolását, “így ez nem tervezettnek tűnik”.

A madárral ütközés csak egy egész raj beszippantásával lehet hatással a hajtóművekre, de még az sem állította volna le azonnal, így a pilótáknak lett volna idejük megbirkózni a helyzettel – mondta Dell.

Dell és Jensen szerint az sem világos, hogy a gép miért nem lassult le a leszállópályán csúszva.

A dél-koreai közlekedési minisztérium közleménye szerint a gép mindkét fekete dobozát megtalálták, a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is. “Ez megadja a gép összes rendszerének összes paraméterét. A repülőgép szívverése a fedélzeti adatrögzítőn van” – mondta Thomas, hozzátéve, hogy a hangrögzítő elemzése nyújthatja a legértékesebb tájékoztatást a tragikus baleset lefolyásáról.

Korábban írtuk:

Még a balesetet megelőző hajtóműtűzről és több detonációról számoltak be a dél-koreai Muan repülőterén bekövetkezett repülőgép-szerencsétlenség szemtanúi.

Az egyik szemtanú a repülőtérhez közeli bérelt házából villanásra lett figyelmes a gép jobb szárnyán. “Éppen azt mondtam a családomnak, hogy gond van a repülővel, amikor hangos robbanást hallottam” – mondta.

Egy másik szemtanú a repülőtértől 4,5 kilométerre sétált, amikor a baleset bekövetkezett. “Láttam a gépet ereszkedni, és azt hittem, hogy leszállni készül, amikor egy fényvillanásra lettem figyelmes” – mondta. “Aztán egy hangos robbanás hallatszott, majd füstöt láttam, amit egy sor robbanás követett.”

Egy harmadik szemtanú szerint a repülőgép megszakította az első leszállási kísérletét, tett egy fordulót, majd újból ereszkedni kezdett. Elmondása szerint a baleset előtt mintegy öt perccel kétszer is hallott “fémes csikorgást”, majd később egy “hangos robbanást”.

Korábban írtuk:

Helyi idő szerint 9 óra 7 perckor a koreai Jeju Air járata leszállás közben letért a kifutópályáról és kerítésfalnak ütközött a Szöultól mintegy 288 kilométerre délnyugatra fekvő Muan nemzetközi repülőtéren.

A kimentett két ember kivételével minden utasról feltételezhető, hogy meghalt – közölték tűzoltók, hozzátéve, hogy a mentési műveletről a holttestek keresésére álltak át. A halálos áldozatok száma hivatalosan eddig 96.

A Bangkokból visszatérő repülőgép fedélzetén összesen 181-en tartózkodtak, köztük a személyzet hat tagja. Két thaiföldi állampolgár kivételével az utasok dél-koreaiak voltak. Egy utast és a személyzet egy tagját – mindketten nők – nem sokkal a baleset után kimentették a roncsokból, és jelenleg kórházban ápolják őket.

A helyi tévéállomások által sugárzott videókon látható, amint a gép a futóművek kiengedése nélkül próbál leszállni. A gép megcsúszott a kifutópályán, majd egy betonfalnak ütközött és lángokba borult.

A balesetet a hatóságok feltételezése szerint a futóművek meghibásodása okozhatta. Az okok felderítésére a vizsgálat megindult.

Csve Szangmok megbízott elnök dél körül érkezett a baleset helyszínére. Az elnöki hivatal rendkívüli ülést hívott össze a repülőgép-szerencsétlenségre adandó kormányzati válaszlépések megvitatására.

   

A téma érzékenysége miatt ebben a cikkben nem helyezünk el hirdetést

Kapcsolódó témák: #gyász | #katasztrófa | #repülőgép |