Leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött vasárnap egy 181 embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben - közölték a hatóságok.
(12.30.) 09.09: A teljes légiközlekedési rendszert átvizsgálják
13.26: Bizonytalanság övezi a lehetséges okokat
Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.
A futómű kieresztésének az elmaradása, a kéthajtóműves Boeing 737-800-as gép hasra landolásának időzítése a kifutópálya hosszához képest, valamint a lehetséges madárbecsapódásról szóló jelentések mind olyan kérdéseket vetettek fel, amelyekre szakértők még nem tudtak választ adni.
❗️✈️🇰🇷 – Muan, South Korea – A Jeju Air passenger plane veered off the runway and crashed into a fence during landing at Muan International Airport in South Jeolla Province on Sunday morning, according to police and firefighters.
— 🔥🗞The Informant (@theinformant_x) December 29, 2024
The flight, which had originated from Bangkok,… pic.twitter.com/IMCrIWqFVl
Szakértők egybehangzó véleménye szerint a gépek vészhelyzetben minimális üzemanyaggal érkeznek, a tűzoltóautók jelen vannak, a leszállópályát habbal borítják be, a gépet a pálya legelején teszik le, és általában a végére le tud lassulni.
A helyi médiában sugárzott videón látható, amint a repülőgép futómű nélkül szánkázott végig a kifutópályán, mielőtt egy falnak csapódott, felrobbant és lángba borult.
🚨 BREAKING VIDEO: New video shows moment Boeing 737-800 plane carrying 181 people onboard crashes at Muan International Airport in South Korea. #Breaking #Muan #SouthKorea
— Breaking News Video (@BreakingAlerter) December 29, 2024
pic.twitter.com/6aBHyRyrF9
“Miért nem szórtak a tűzoltók habot a pályára? Miért nem voltak jelen, amikor a gép földet ért? És miért landolt a repülőgép olyan közel a leszállópálya végéhez? És miért volt egy téglafal a kifutópálya végén?” – tette fel a kérdést az Airline News szerkesztője, Geoffrey Thomas.
Dél-koreai tisztviselők közölték, hogy vizsgálják a baleset okát, beleértve a madárbecsapódás lehetőségét is.
A szakértők szerint valószínűtlennek tűnik, hogy madárral való ütközés okozta volna a futómű meghibásodását.
“A madárral ütközés nem szokatlan esemény, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madarakkal való ütközések sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését” – mondta Thomas.
Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő azt mondta: “Soha nem láttam még, hogy madárbecsapódás megakadályozta volna a futómű kihajtását”.
Trevor Jensen ausztrál repülési tanácsadó szerint a tűzoltók és a mentőszolgálatok általában felkészülten várják a gépek hasra landolását, “így ez nem tervezettnek tűnik”.
A madárral ütközés csak egy egész raj beszippantásával lehet hatással a hajtóművekre, de még az sem állította volna le azonnal, így a pilótáknak lett volna idejük megbirkózni a helyzettel – mondta Dell.
Dell és Jensen szerint az sem világos, hogy a gép miért nem lassult le a leszállópályán csúszva.
A dél-koreai közlekedési minisztérium közleménye szerint a gép mindkét fekete dobozát megtalálták, a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is. “Ez megadja a gép összes rendszerének összes paraméterét. A repülőgép szívverése a fedélzeti adatrögzítőn van” – mondta Thomas, hozzátéve, hogy a hangrögzítő elemzése nyújthatja a legértékesebb tájékoztatást a tragikus baleset lefolyásáról.
Korábban írtuk:
Még a balesetet megelőző hajtóműtűzről és több detonációról számoltak be a dél-koreai Muan repülőterén bekövetkezett repülőgép-szerencsétlenség szemtanúi.
Az egyik szemtanú a repülőtérhez közeli bérelt házából villanásra lett figyelmes a gép jobb szárnyán. “Éppen azt mondtam a családomnak, hogy gond van a repülővel, amikor hangos robbanást hallottam” – mondta.
Egy másik szemtanú a repülőtértől 4,5 kilométerre sétált, amikor a baleset bekövetkezett. “Láttam a gépet ereszkedni, és azt hittem, hogy leszállni készül, amikor egy fényvillanásra lettem figyelmes” – mondta. “Aztán egy hangos robbanás hallatszott, majd füstöt láttam, amit egy sor robbanás követett.”
Egy harmadik szemtanú szerint a repülőgép megszakította az első leszállási kísérletét, tett egy fordulót, majd újból ereszkedni kezdett. Elmondása szerint a baleset előtt mintegy öt perccel kétszer is hallott “fémes csikorgást”, majd később egy “hangos robbanást”.
Korábban írtuk:
Helyi idő szerint 9 óra 7 perckor a koreai Jeju Air járata leszállás közben letért a kifutópályáról és kerítésfalnak ütközött a Szöultól mintegy 288 kilométerre délnyugatra fekvő Muan nemzetközi repülőtéren.
A kimentett két ember kivételével minden utasról feltételezhető, hogy meghalt – közölték tűzoltók, hozzátéve, hogy a mentési műveletről a holttestek keresésére álltak át. A halálos áldozatok száma hivatalosan eddig 96.
A Bangkokból visszatérő repülőgép fedélzetén összesen 181-en tartózkodtak, köztük a személyzet hat tagja. Két thaiföldi állampolgár kivételével az utasok dél-koreaiak voltak. Egy utast és a személyzet egy tagját – mindketten nők – nem sokkal a baleset után kimentették a roncsokból, és jelenleg kórházban ápolják őket.
A helyi tévéállomások által sugárzott videókon látható, amint a gép a futóművek kiengedése nélkül próbál leszállni. A gép megcsúszott a kifutópályán, majd egy betonfalnak ütközött és lángokba borult.
A balesetet a hatóságok feltételezése szerint a futóművek meghibásodása okozhatta. Az okok felderítésére a vizsgálat megindult.
Csve Szangmok megbízott elnök dél körül érkezett a baleset helyszínére. Az elnöki hivatal rendkívüli ülést hívott össze a repülőgép-szerencsétlenségre adandó kormányzati válaszlépések megvitatására.
🚨 BREAKING VIDEO: New video shows moment Boeing 737-800 plane carrying 181 people onboard crashes at Muan International Airport in South Korea. #Breaking #Muan #SouthKorea
— Breaking News Video (@BreakingAlerter) December 29, 2024
pic.twitter.com/6aBHyRyrF9
A téma érzékenysége miatt ebben a cikkben nem helyezünk el hirdetést