Leállt a kőolajszállítás az orosz Barátság vezetéken keresztül Csehországban - közölte Pavel Kaidl, az Orlen Unipetrol társaság szóvivője.
A csehországi kőolajvezetékeket működtető Mero állami társaság ugyanakkor bejelentette, hogy Csehország ellátása kőolajjal nincs veszélyeztetve, mert a kőolajszállítás nyugati irányból folyamatos és szükség esetén felhasználhatók az állami kőolajtartalékok is.
A Barátság kőolajvezeték körül kialakult helyzetet a Mero jelenleg vizsgálja – mondta Barbora Putzová, a Mero szóvivője újságíróknak. A cseh kormány délután ülésezik, és a tanácskozás egyik napirendi pontja, hogy az állam tartalékaiból kőolajat adna kölcsön az Orlen Unipetrol társaságnak.
“Pillanatnyilag nem kapunk kőolajat a Barátság kőolajvezetéken keresztül” – írta Lukás Vlcek ipari és kereskedelmi miniszter az X közösségi platformon megjelent bejegyzésében. Kőolajhiánytól nem kell tartani – jegyezte meg a miniszter -, mert Csehország továbbra is elegendő mennyiségű kőolajat kap az olasz TAL és az ehhez kapcsolódó IKL vezetékeken keresztül.
“A helyzetre reagálni fogunk, mert a kormány délutáni ülésén jóváhagyja az Orlen Unipetrol kérését, hogy szükség esetén kőolajat kölcsönözhessen az állami tartalékokból” – mutatott rá Lukás Vlcek. Az állami tartalékok 90 napra biztosítják a csehországi kőolajfogyasztást.
Csehország tavaly az Oroszországból kiinduló Barátság kőolajvezetéken keresztül kapta olajfogyasztásának 58 százalékát, a többi a TAL-IKL vonalon érkezett az országba.
A cseh kormány már korábban bejelentette, hogy a jövő év folyamán meg kíván szabadulni az orosz kőolajtól, és ezért a TAL kapacitását az eddigi négymillió tonnáról évi nyolcmillióra emelik. A bővítési munkák már folyamatban vannak. A projekt költségvetése 1,6 milliárd korona.
Illusztráció: depositphotos.com