Megállapodtak az Európai Unió törvényhozói és tagállamai arról, hogy 2035-ig betiltják az új benzin- és dízelmotoros autók és kisteherautók értékesítését.
A megállapodással az üvegházhatású gázok 55 százalékos csökkenését szeretnék elérni, még ebben az évtizedben. Ennek értelmében az autógyártóknak 2021-hez képest 2030-ra 55 százalékkal kell csökkenteniük az eladott új autók károsanyag-kibocsájtását. Öt évvel később pedig el kell érniük a 100 százalékos csökkentést. Az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak hivatalosan jóvá kell hagyniuk a megállapodást, mielőtt az hatályba lép – írja az Associated Press.
Az uniós adatok szerint a közlekedés az egyetlen olyan ágazat, amelyben az üvegházhatásért felelős gázok kibocsátása nőtt az elmúlt három évtizedben, 1990 és 2019 között 33,5 százalékkal. A személyautók a közúti közlekedés teljes CO2-kibocsájtásának 61 százalékáért felelősek.
Az EU 2050-ig szeretné drasztikusan csökkenteni a közlekedésből származó károsanyag-kibocsátást és népszerűsíteni az elektromos járműveket, ugyanakkor a megfelelő töltőállomások még sok helyen hiányoznak. Az Európai Parlament kijelentette, hogy a finanszírozást az autóipari ellátási lánc részét képező kis- és középvállalkozások, valamint a sérülékeny régiók és közösségek megsegítésére kell irányítani, hogy átvészeljék a gáz- és dízelmotoros autók értékesítésének megszüntetésére való átállást.
A világ vezetői 2015-ben Párizsban tűzték ki célul, hogy a globális hőmérséklet ne emelkedjen több mint 2 Celsius-fokkal (3,6 Fahrenheit-fok), ideális esetben pedig 1,5 Celsius-fokkal (2,7 F) az évszázad végére. A tudósok szerint még a kevésbé ambiciózus cél is nagy mértékben elmarad, hacsak nem tesznek drasztikus lépéseket a kibocsátás csökkentése érdekében.
„Ez történelmi döntés, mivel először határoz meg egyértelmű dekarbonizációs utat – 2025-re, 2030-ra és 2035-re kitűzött célokkal, és összhangban van a 2050-re kitűzött klímasemlegességgel” – mondta Pascal Canfin, a Környezetvédelmi Bizottság elnöke. „Ez az ágazat, amely jelenleg az európai kibocsátás 16%-át adja, 2050-re szén-dioxid-semleges lesz.”
A Greenpeace szerint a 2035-ös határidő túl késő ahhoz, hogy a globális felmelegedést 1,5 Celsius-fok (2,7 Fahrenheit-fok) alá korlátozzák. “Az EU a festői utat választja, de ez az út katasztrófával végződik majd” – mondta Lorelei Limousin, a Greenpeace EU tagja. „A fosszilis tüzelőanyaggal működő autók 2035-ös európai kivezetése nem elég gyors: legkésőbb 2028-ig be kell tiltani a belső égésű motorral szerelt új autókat.” Limousin a megállapodás bejelentését „tökéletes példájának nevezte annak, amikor a politikusok egy jó közérzetet keltő címszóval sütkérezhetnek, amely elfedi az éghajlattal kapcsolatos ismételt kudarcaik valóságát”.