Az energiaválságra tekintettel az őszi-téli időszakban két fokkal hidegebb lesz a bécsi metróban és a villamosokon. Letekerik a fűtést a metróállomásokon és a bécsi tömegközlekedési vállalat telephelyein és irodaépületeiben is. A cél, hogy tíz százalékkal csökkentsék az energiafelhasználást.
A bécsi közlekedési vállalatnál, a Wiener Liniennél már évek óta nagy betűkkel írják az energiatakarékosságot és fenntarthatóságot, ezért számos beruházást, programot indítottak ennek jegyében. Az őszi-téli időszakban fenyegető energiaválság miatt azonban most további intézkedéseket hoztak, hogy tíz százalékkal csökkentsék az állomások, épületek és műhelyek éves energiafelhasználását.
Ennek keretében idén télen 20 fok helyett csak 18 fok lesz a bécsi villamosokon illetve metrókocsikban, és két fokkal visszatekerik a fűtést a vállalat különböző épületeiben is. Lekapcsolják a világító Wiener Linien feliratokat és egyáltalán nem vagy kisebb fényerővel világítják ki az állomások területén található műalkotásokat. Tovább folytatják az átállást LED-es világításra az épületekben és a kötöttpályás járművekben, valamint mozgásérzékelőkkel szabályozzák a világítást a vállalat épületeiben. Optimalizálják a megállók világítását és szellőzését is.
Az intézkedésektől azt várják, hogy évi 11 gigawattórával csökken majd az áramfogyasztás, ami körülbelül háromezer négyszemélyes háztartás éves áramfelhasználásának felel meg. Ezen kívül – ahol lehet – földhővel váltják ki a gázfűtést, amitől évi ezer négyszemélyes háztartás hőfelhasználásának megspórolását várják. A Wiener Linien egyébként évek óta azon dolgozik, hogy hosszú távon csökkentse és fenntarthatóvá tegye az energiafelhasználását, így 2019 óta – a bécsi energiaszolgáltatóval, a Wien Energie-vel együttműködésben – egyre több épületére telepít napelem-rendszereket. 2025-re 20 ilyen napelemrendszer lesz összesen 70 ezer négyzetméternyi felületen. A négyszáz járműből álló buszflottája megújításával egyharmaddal csökkent az energiafelhasználása annak ellenére, hogy közben hat százalékkal bővítették a járműparkot.
A közlekedési vállalatnál energiahatékony vezetési módszereket tanítanak a sofőröknek és visszacsatolják például a metrókocsik fékezési energiáját, amit a megállók világítására használnak. „Az elmúlt évek során már számos olyan intézkedést hoztunk, amelyek segítségével még jobb lett az energiahatékonyságunk. A mostani válsághelyzetben azonban kötelességünk még egyszer megvizsgálni és kihasználni minden lehetőséget az energiamegtakarításra” – mondta Günter Steinbauer a Wiener Linien ügyvezető igazgatója az újabb energiatakarékossági intézkedések kapcsán.
Nyitókép: Az U1-es metró Alte Donau megállójára szereltek először napelemeket
© Wien Energie / Tobias Holzer
Szöveg: Eurocomm-PR Budapes